Bukefalos 28 år!

flerbarnstillägg?

Varför ska ursprung trumfa andra svårigheter folk kämpar med? Ta npf-diagnoser, barn som växer upp med föräldrar med missbruksproblem/misshandel under uppväxten. Skulle de väljas bort pga Fatima som växt upp i en bra familj med bra föräldrar och inga diagnoser? Ska man ha positiv särbehandling får det inte vara så trubbigt som att bara se till någons ursprung.
Tja, rent allmänt, varför inte? Extremt provocerande svar, jag vet. Grundtanken med positiv särbehandling generellt är ju att när det finns flera kandidater till en tjänst, där kandidaterna har ungefär samma kompetensgrad, så ska man välja den som är minst representerad på arbetsplatsen som sådan. Då får man ju ta och titta på vad som gäller och försöka se vilken av kandidaterna som är mest missgynnad och utgå från det. Nu har jag ju ingen NPF-diagnos (ännu), men jag skulle säga att det i många, många fall inte är kompetensen som är problemet för de med NPF-diagnoser, utan att de (vi?) inte lyckas förmedla den på ett bra sätt.
När det kommer till personer med invandrarbakgrund, har jag fått uppfattningen att där är det snarare att kompetensen inte spelar någon roll, man blir bortsorterad ändå. Självklart finns det (många) undantag, på alla punkter, både när det gäller NPF, ursprung och alla andra som diskrimineras på olika sätt i samhället.
 
Eller att de som inte har barn och täcker upp för VAB får högre lön och längre semester? ;)
Problemet blir i ett senare skede när dagens barn skall utföra morgondagens arbete. Som om inte köerna i vården var långa nog redan nu.

Vilken sorts ålderdom vill du ha?
Skall det finnas någon tar hand om dig då?

Se barnbidragen som ett bidrag till de barn du vill slippa ta hand om och försörja. Och gläd dig i stället åt att du sparar 1,2 mille för varje barn som du låter bli att skaffa.
 
Då får ju arbetsgivarna betala lön som följer inflationen bättre. Det ska inte löna sig att stanna hemma och skaffa 10+ barn jämfört med att jobba.
Men å andra sidan så är det ju en bra samhällsinsats för framtiden.
En insats som kompenserar för alla de som inte vill lägga sin tid eller sina pengar på just barn.
Det känns faktiskt rimligt att skjuta till samhällspengar till det.
 
Var har jag skrivit om ätterstupa?

Du anser att befolkningen ska begränsas för att inte slita på jordens resurser. Det görs bäst genom att de som inte tillför något (under en allt längre tid) utan åker snålskjuts på de som producerar, avlägsnas och inte tar upp samhällets resurser.

Därefter kan man börja begränsa den produktiva delen av befolkningen. Vad som händer när man gör det ser man på Kina där det är ett ökande problem genom den sk enbarnspolitiken.
 
Du anser att befolkningen ska begränsas för att inte slita på jordens resurser. Det görs bäst genom att de som inte tillför något (under en allt längre tid) utan åker snålskjuts på de som producerar, avlägsnas och inte tar upp samhällets resurser.

Därefter kan man börja begränsa den produktiva delen av befolkningen. Vad som händer när man gör det ser man på Kina där det är ett ökande problem genom den sk enbarnspolitiken.

Jag tror inte att mörda äldre kommer bli poppis oavsett hur många gånger du försöker föra fram den planen faktiskt
 
Du anser att befolkningen ska begränsas för att inte slita på jordens resurser. Det görs bäst genom att de som inte tillför något (under en allt längre tid) utan åker snålskjuts på de som producerar, avlägsnas och inte tar upp samhällets resurser.

Därefter kan man börja begränsa den produktiva delen av befolkningen. Vad som händer när man gör det ser man på Kina där det är ett ökande problem genom den sk enbarnspolitiken.
Ja inte behöver det uppmuntras genom att dela ut flerbarnstillägg iallafall.

Största problemet är hur ettbarnspolitiken bedrevs i Kina och ett resultat nu är betydligt fler män än kvinnor.

Stor skillnad på att begränsa antal barn och att inte uppmuntra till flera barn.
 
Och du tror att det blir lättare för dem att få anställning om arbetsgivaren är osäker på om personen egentligen hörde hemma på utbildningen eller bara kom in pga sitt ursprung?
Det kommer ju att visa sig på studieresultatet under utbildningen
Det svåra är inte att komma in utan att komma igenom.
 
Barnen behövs för att ta hand om de äldre och de som inte kan ta hand om sig själv så just nu ser det ju skevt ut i förhållandet mellan barn som föds och alla de äldre som snart behöver tas hand om.
Att ta hand om de äldre är ett form av arbetet som ska utföras och sätter man det i perspektiv arbetar vi historiskt lite.
Aldrig har människan varit så oproduktiv som nu i form av mänskligt arbete. Vi har frigjort enorma mängder med tid med hjälp av den industriella revolutionen. Nu kommer dessutom nästa revolution då AI kan frigöra ännu fler människor från arbete.
Därtill har vi en global befolkningsökning.
Så om dagens människa bara väljer att öppna ögonen och se möjligheter så är det där med att ta hand om de äldre det minsta problemet, det stora problemet är resursförbrukningen inom det nuvarande systemet.
 
Jag tror inte att mörda äldre kommer bli poppis oavsett hur många gånger du försöker föra fram den planen faktiskt

Det tror inte jag heller. Ättestupa är inte något ett modernt samhälle med tillräckliga resurser ska behöva ta till. I Arapaho stammen (har jag för mig att det var) uppmuntrades kvinnor i icke fertil ålder att begå självmord för att inte belasta resten när deras man dog.

Men vi pratade om det i sammanhanget att minska befolkningen för att inte leva över jordens tillgångar. Sett ur det perspektivet är det definitivt positivt att Sveriges befolkning minskar över tid eftersom vi är ett av de länder som lever högst över våra tillgångar. Det kommer att ske på bekostnad av det svenska samhället i stort och ffa äldre vård, men det får vi isof tåla.
 
Så om dagens människa bara väljer att öppna ögonen och se möjligheter så är det där med att ta hand om de äldre det minsta problemet, det stora problemet är resursförbrukningen inom det nuvarande systemet.
Maten som förbrukas behöver produceras.
Det händer inte av sig själv.
 
Att ta hand om de äldre är ett form av arbetet som ska utföras och sätter man det i perspektiv arbetar vi historiskt lite.
Aldrig har människan varit så oproduktiv som nu i form av mänskligt arbete. Vi har frigjort enorma mängder med tid med hjälp av den industriella revolutionen. Nu kommer dessutom nästa revolution då AI kan frigöra ännu fler människor från arbete.
Därtill har vi en global befolkningsökning.
Så om dagens människa bara väljer att öppna ögonen och se möjligheter så är det där med att ta hand om de äldre det minsta problemet, det stora problemet är resursförbrukningen inom det nuvarande systemet.
Så vad är din tanke om lösning om folk inte ska föda barn då?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 870
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 241
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 589
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp