Flirtigt sto

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tovan_92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 227
T

Tovan_92

Jag har ett problem. :smirk: Mitt isis-sto tycker väldigt mkt om killar.. hrm.. När man är ute o rider så går det jättebra, ända tills man kommer fram till banan, där är det typ 4 hagar, med några stiliga hopphästar. Gletta börjar genast att frusta, "skvätta" och hoppa omkring. Hon springer fram och tillbaka längs staketet, och "charmar" snyggingarna :smirk: ..
Hon blir helt skänlel / och tygel döv, och "hör" ingenting. Hon är galen i killar helt enkelt :love: .. detta blir ju sjävklar5t ett problem när man ska på kurs eller likn..:crazy:
Frågan är: Hur ska man få henne att sluta med detta?
När man är där på banan, med sin privat-instruktör, så är det helt omöjligt för henne att träna övningar på te.x lösa tyglar, utan att hon springer till killarna :(

Skulle bli tacksam för ett svar eller två :bow:

Sv: Flirtigt sto

Hur länge har du haft henne? Såhär på sommaren aktiveras hormonerna på grund av solljuset så det kan göra att hon är extra flirtig. Eller har du kollat om hon brunstar, dvs det går i perioder med flirtandet? Var hon likadan hos förra ägarna?

Har inte munkpeppar en lugnande verkan på hormoner? Har för mig det.

Tack för svaren allihop :)

Hon är så jämt vad jag vet.. :crazy:
Men vart får man tag på "munkpeppar" da? Och hur verkar den? :confused:

Hon brunstar nästan hela sommaren, men är sån även på vintern :(

Tovan_92 skrev:
Tack för svaren allihop :)

Hon är så jämt vad jag vet.. :crazy:
Men vart får man tag på "munkpeppar" da? Och hur verkar den? :confused:

En del ston har överproduktion av östrogen ( kvinnliga könshormoner) vilket gör att de brunstar i princip hela året, och i folkmun kallas dessa ston " pissmärrar" . Har aldrig hört talas om att det finns botemedel för detta, typ munkpeppar. Har haft en sådan "grinkärring" och blev slutligen tvungen att skicka henne till hästarnas himmel. Livet är för kort att hållas med såna hästar och man vill ju ingen annan ont!
/Bill :cool:

Bill skrev:
En del ston har överproduktion av östrogen ( kvinnliga könshormoner) vilket gör att de brunstar i princip hela året, och i folkmun kallas dessa ston " pissmärrar" . Har aldrig hört talas om att det finns botemedel för detta, typ munkpeppar. Har haft en sådan "grinkärring" och blev slutligen tvungen att skicka henne till hästarnas himmel. Livet är för kort att hållas med såna hästar och man vill ju ingen annan ont!
/Bill :cool:

Iså fall får man nog rekommendera dig att prova om en dylika häst dyker upp igen, www.hippok9.nu finns en blandning som heter Regulate. Funkar kanon på den typen av sto, skulle de ha mage att vara kräsna också och inte äta av dessa örter så finns en flytande form på http://www.equimins.se/ som heter Tempremental.

Hon äter vad som helst, så det är nog inga problem med att få i henne nåt :D
Men jag vill inte hålla på å proppa i henne massa saker, kan man inte träna bort det på ngt sätt? :confused:
men tack för tipsen iaf :)

Hormoner tränar man inte bort tyvärr, och detta kan även i sämsta fall ge begränsningar i träningen.
Vad vi pratade om var örter, alltså inga livshotande medikamenter med livstidskarens.

Tovan_92 skrev:
Hon äter vad som helst, så det är nog inga problem med att få i henne nåt :D
Men jag vill inte hålla på å proppa i henne massa saker, kan man inte träna bort det på ngt sätt? :confused:
men tack för tipsen iaf :)

Hormoner är hormoner och ingår i kroppens egna system, det blir nog svårt att träna bort :angel: det som krävs är istället att man dämpar effekten av dem, t.ex genom olika tillskott. Det handlar inte om att "proppa i henne saker", utan rena naturmedel för både din och hästens bästa. Det kan ju inte vara ett alltför kul eller avkopplande liv om hon blir uppstressad varje gång hon ser andra hästar. En sådan häst mår nog inte alltför bra tillslut.

hon är inte särskilt känslig :cool: men hon bara fjollar sig :P
nej, men det jag menar med "proppa i" henne "saker" är inte att det nödvändigtvis vara farliga, eller "dödliga" saker, utan bara att hon är ju trots allt isis, hon ska inte ha så mkt fodertillskott, men man kan ju alltid testa :)
Men har munkpeppar en verkan som håller i sig, eller varar det bara så länge som man ger dom? Och har det en verkan på temperamentet också? Hon är redan ganska lugn, om man vill uttrycka sig milt :p
Tack för svaren :D

Dom här "sakerna" som man kan "proppa" i dom är ingen mat i den meningen. Och vad har isis med saken att göra? Om hon behövde fodettillskott, skulle hon inte få det för att hon är islandshäst?
Läs vad Boj skrivit, hon vet vad hon talar om.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: TeamLundVer
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: raggsock
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 350
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25