em76

Trådstartare
En sommar var jag på Öland där en kompis hade sin islandshäst. Där gick drygt 30 hästar, vuxna ston och valackar på ett stort område. Kompisens sto gick tillsammans med fem andra hästar, både ston och valackar. Andra små grupper syntes i fjärran.
Sedan besökte vi unghingsthagen som också är stor. Där gick ca 20 hingstar 1-4 år gamla och de gick ganska tätt, alla inom synhåll, några betade t o m samma grästuva.

Hur många hästar brukar en flock innehålla när det finns "obegränsat" med utrymme? Hur mycket kontakt har de olika flockarna som lever i samma område?
Håller sig unghingstar tätare ihop än ston?

Sv: Flockar

Hon som har betena sa när vi gick och letade i hingsthagen "Hittar man en så hittar man alla".
I somras såg jag en unghingstflock några timmar per dag i en vecka. För det mesta gick alla 11 (sex ettåringar och fem tvååringar) tillsammans, ibland gick tre av ettåringarna lite för sig själva, de kom till gården samtidigt och gick i egen hage i början.

Sv: Flockar

I det fria lever hästar i små familjegrupper med en hingst och ca 1-4 ston och deras unga avkommor. Vid begränsat utrymme kan flera "familjer" bilda en större flock, men de håller ihop familjen inom flocken.

Både ungston och unghingstar lämnar familjen. Ston brukar relativt snabbt upptas av en ny hingst och hans flock, medan hingstarna bildar s.k. ungkarlsflockar. Vissa hingstar får aldrig chansen att skaffa en stofamilj utan lever med ungkarlsgruppen hela livet.

...om det var det du undrade? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 772
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 505
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har... 2
Svar
24
· Visningar
2 634
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Har sto med föl (5 månader nu) hos min kompis, dom har gått där hela hösten. Nu behöver jag ta hem dom och har här en flock med 4...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31