flockbunden häst

Y

yatlah

Jag har en 9-årig valack som är sent kastrerad, han går med ett sto som han vallar omkring bäst han kan. Idag när vi red ut fick han spelet eftersom han såg en häst 2 km bort, gnäggade och hingstade omkring. Jag stoppade honom med ett one-rein-stop men satt sedan av för jag kände mig osäker. Satt upp igen, han krånglade ytterligare. Men jag red vidare och när jag igen satt av och ledde honom så vart han lugn. Till saken hör att han gjorde några underliga ljud - typ föltjut och gnäggskrik. Hur hanterar jag detta? Jag vill kunna möta hästar utan att det blir problem. Han är ovan vid andra hästar. Jag inser ju att det antagligen har med respekten för mig att göra, han var väldigt mycket häst i den stunden och han struntade i mig även om jag efter en stund lyckades lugna honom, när han inte längre såg den andra hästen. :(
Några tips hur jag bemöter detta?
 
Vilken dum rubrik jag skrev. Det går inte att utläsa vad tråden handlar om. :(
 
Du kanske skulle testa att leda honom i skogen, som en vanlig promenad...så har du lite mera "koll" och förhoppningsvis möter du en häst då..så att han liksom får vänja sig. :D
Visst är det helt rätt att hoppa av om du är osäker, men jag tror inte han får mer repekt för dig då...Han blir nog snarare mer säker om sin position. :smirk:
 
Om det finns hästar i närheten (i hagar) så passa på att gå förbi där ofta så han vänjer sig..
MIn häst va oxå sådär förut men nu bryr han sig nästan inte alls. :p
 
Tror ni har helt rätt i att det är en vanesak och att jag nu måste promenera med honom mycket och först och främst kunna kontrollera honom från backen.
Idag har jag promenerat med honom i skogen. Vi tog en väg vi inte tagit förut. Och det gick riktigt bra. Men det är verkligen som han är flockbunden. När vi svängde av på lilla skogsstigen hem kände han igen sig och blev väldigt upphetsad när han fick syn på stoet. Då stannade jag och tog det lugnt och när också han tog det lugnt gick vi vidare. Imorgon ska jag gå långt ut i skogen tänkte jag. Tyvärr är det ont om hästar här i närheten. Jag måste kanske flytta honom till ett större stall med andra hästar ett tag? Funderar allvarligt på det.
 
Vet tyvärr inte om det hjälper att flytta till ett större stall ett tag o sen flytta tillbaka. Min häst stod i ett större stall ett tag och sen kom han hit med bara 1 hästkompis, och det var då han började krångla. Verkar som om det blir annorlunda när dom bara är 2... :confused:
 
Det verkar som det var ngt tjafs om rangen, han har varit väldigt otrevlig de sista veckorna. Men nu är han som ett lamm igen. Kanske tyckte han inte jag var någon bra flockledare. Jag gjorde helt om och kliade stoet, gav henne mat först, och helt ignorerade honom. Redan efter en timme var han väldigt undergiven mot mig och han släppte in i flocken igen. Inte konstigt andra hästar verkar jätteintressanta om han inte litar på mig. Hoppas min analys, felsökning och lösning på problemet var riktig. Fortsätter att separera valacken och stoet en stund varje dag. :) Och ska vid tillfälle konfrontera honom med andra hästar.
 
Jag tror de kan bli väldigt bundna vid varandra om de bara är två.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 861
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp