Flugluva eller Flyvell?

Jag använder flyveil, tycker det är bäst. Hade en flughuva förut som jag använde ca tre gånger, sedan vägrade pållan att ta på sig den. Det måste ju vara hemskt att gå omkring och se genom ett nät hela dagarna!

Jag använder flyveil i plast tycker de är bäst eftersom de hänger rakt ner hela tiden. De i tyg brukar ha en förmåga att lägga sig bakom grimman eller kanske bakom öronen på hästen och då har det ju ingen effekt.

malu
 
Jag hade flyveil med grimma på min häst förra året, det funkade bra. I år går han med bl a en ettårig hingst som är ganska klåfingrig av sig, så jag vill inte att han ska ha grimma för ev skaderisk. Jag tänkte prova en sån flyveil som Millz länkade till, där man inte behöver grimma. Hoppas det finns i någon neonfärg så att den går att hitta om den ramlar av. :p

Jag har aldrig provar flughuva, men det verkar svårt att hitta en som sitter tillräckligt tight utan att skava?
 
Flughuvan har ju även lite solglasögoneffekt som min medryttarhäst gillar... Och sedan tycker inte jag om att ha grimma på hästen när den är "ledig", så huva är mitt val!

På Hööks har de en som kallas "AUSSIE FLY MASK SPECIAL", den skulle jag köpa om jag hade egen häst! :)
 
Flyveil tycker jag är ganska värdelöst.
Fransarna lägger sig på varsin sida om ögat, och hindrar inga flugor så länge hästen inte rör på huvudet ganska kraftigt.

Huva med öron tycker jag är bäst, men det ska vara i ganska stelt nät som kan "stå ut" från ögonen. Globus har en bra, men jag har köpt en från Hööks nu med resår runt kanterna. Hoppas den är bra... :)
 
Jag använder båda delarna, flughuva med öron de riktigt besvärliga dagarna och i övrigt flyveil (fastsatt på en grimma med "förstörda" spännen som lätt lossnar). En flughuva skyddar ju allra bäst och för min stackare som knappt har något hår i öronen är det guld värt med öronskydd. Men det märks att hon tycker det är skönt att få rulla sig i sandgropen utan huvan på, och riktigt gnugga ansiktet, så jag gissar att huvan är lite ivägen om det kliar...
 
*Morr* Jag var på Hööks igår för att inhandla en sån flyveil man kan ha utan grimma, men de var slut och kommer inte in på nytt förrän i mitten av juni...
 
Hur gjorde du för att länka till en bild på Hööks hemsida!? Jag får bara fram deras copyrightmeddelande när jag försöker hitta filnamnet... lite korkat eftersom det ju blir reklam för dem om man länker till deras bilder...

Hur gör du!? :confused:
 
Så länge de inte får den full med jord och lera ja... :smirk:

M.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
286
Senast: sweep
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 794
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 020
Senast: aglaonema
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp