Flugmedel.

Sv: Flugmedel.

Hos mig är det mest knott som är det stora problemet så det är det användningsområdet jag prioreterar. Mot de bromsar jag har fungerar den också bra, men jag har kanske inte lika mycket broms som du? Men jag tycker man får ha på rätt mycket. Jag brukar spraya på 2-3 sprut på varje kroppsdel och sen dra över hästen med en borste, spruta ett sprut på en handduk och dra över ansiktet. Visst den hjälper inte mot vartenda flygfä, men jag tycker det är stor skillnad mot annat jag provat hittills. Switch tex hjälpte inte nämnvärt mot våra knott, men den har fungerat bra mot fästingar.

Switch mot fästingar och knott, behandlar ungefär var fjärde vecka.
Renons och/eller FLY-X Gele varje dag.
Araben är sönderbiten på bringan, underhalsen, armhålorna och skapet. Islandshästen har knappt några upptäckbara bett alls.

Jag hittade en flaska här inne som jag egentligen köpt till mig själv nån gång i tiden.
myggA heter det. Gick ut för en stund sen och sprutade på det på båda hästarna och det verkade som insekterna inte alls gillade det för dom försvann direkt. Vet ju dock inte hur länge det kommer fungera.
Det stog även på flaskan att det var naturligt och giftfritt. Vill inte sputa på mina hästar massa kemikalier.:D

har Flusa på min pålle, står att det ska hjälpa mot både flugor,knott och fästingar så få se om det funkar :p

MyggA gör (enligt vad jag hört) så att myggorna inte ser/känner av det sprayade området ;)

Föllinges myggdeo (helt giftfritt).

Avskyr sånt där hemmaklet med vitlök och olja, efter en vecka luktar det apa och hela hästen är flottig. Har gjort eget medel med vatten, vinäger och citronella ibland, det funkar ok.

i kriget mot de vidriga insekterna är allt tillåtet, jag gör vad som helst för att skydda honey (vi har STORA bromsar; vissa nästan lika stora som min tumme, och hon var helt sönderbiten på halsen ett tag och hade masa sår som de också gickpå..)...

jag har gett upp alla köpta insektsmedel, då jag aldrig hittat ett som hjälper och de kostar bara massa pengar.. :grin:
nej, jag gör eget! matolja, pressad färsk vitlök och citron. det funkar faktiskt, iaf bättre än de andra jag provat. jag var lite smått skeptisk när en av stallkompisarna kom med burken första gången, men blev glatt överaskad!

Ta en 1liters-flaska med olja (oliv/raps/majs/solros...nån matlagningsolja bara!), du behöver ca 8dl olja för 1l medel.
Häll i en citron-flaska med pressad citron. (du vet, de citronformade små flaskorna med grön eller röd kork som finns i mataffären?).
Pressa 2st stora färska vitläkar och häll i.
På med korken och skaka så att det blandas. Låt gärna stå i kylen ett dygn eller så. Klart för användning!! Använd svamp eller trasa. Plocka bort bitar av vitlök som hamnar på hästen (de kan fräta vid direkt hudkontakt) och använd inte över öppna sår o.s.v. jag brukar ha det över hela hästen, men bara mycket lite i pannan - inte hela ansiktet och inte för nära ögon, slemhinnor o.s.v.
Hur ofta man behöver smörja på beror lite på hur mycket insekter det är..

Tänk på att oljan kan bli väldigt varm på hästen. En gammal stallkompis häst fick brännskador på ryggen efter att hennes skötare hällt på oljeblandningen och låtit hästen stå i solen hela dagen utan att ha tillgång till skugga.

Själv hade jag renons+ swich och olja med vitlök vid juvret. Oljan använde jag dock bara ibland då oljan kan luckra upp huden. Hästen stod i norrland nära kusten och där var det inte så mycket mygg eller knott.

:eek: även om man bara lägger på tunnt lager? (verkligen minimalt, mycket behövs inte.. brukar hälla lite på trasan och sen använda det till nästan halva hästen, det blir inte mycket på varje fläck precis..)
hästarna hos "oss" går iofs i värsta skogshagen ;) men ändå..

nåt som funkar på enoorma bromsar, fästingar, mygg och knott, någon?

:eek: även om man bara lägger på tunnt lager? (verkligen minimalt, mycket behövs inte.. brukar hälla lite på trasan och sen använda det till nästan halva hästen, det blir inte mycket på varje fläck precis..)
hästarna hos "oss" går iofs i värsta skogshagen ;) men ändå..

nåt som funkar på enoorma bromsar, fästingar, mygg och knott, någon?

Oljan kan nog bränna vid tunnt lager åxå. Nu var iofs skötaren väldigt frikostlig samt att pållen inte fick skugga.
Tipset med olja fick jag som barn från gamla hästkarlar och fick då höra att man inte skulle ha det på ryggen samt inte varje dag. Någon förklaring varför fick jag inte och inte vågade jag fråga heller..:o . Men tar du det försiktigt och kollar hästen så borde det ju gå bra. Blandningen funkar ju så .. :laugh: .
Swich tycker jag funkar bra mot knott. Vi använde något som luktade tjära.. kommer inte ihåg namnet.. det var bra mot bromsar (och all annat) fast det ska man verkligen inte ha på ryggen för det kan koka i solen :eek: .

Jag har switchat min häst, men det regnade samma dag så jag tror inte det funkade.
Ska testa om några veckor att ha på igen.

Undertiden har jag nån renons spray, tycker väl det funkar sådär, man måste spraya ganska mycket så den räcker inte så länge...

Jag har Absorbine Ultra Shield och Renons Trikem..

Känner inte till så många medel men jag tycker att ultra shield + flyveil funkar i hagen, det är i alla fall mindre flugor och skit på min häst än på hagkompisarna (som har på sig switch - funkar antagligen mot fästingar men i övrigt - näe, dom är fulla med flugor och bromsar, knott vet jag inte) men fästingar verkar den inte funka på ultra shielden...
Renons sprayar jag på innan ridturer/pyssel ute ibland. Funkar inte mot broms men jag tycker att flugorna försvinner i alla fall så hon slappnar av med den.. Den är lite rolig att spruta rätt på äckeldjuren som sätter sig på henne med, då ramlar dom rätt av :devil:

jag har köpt effol gel för första gången och jag tycker att det verkar funka bra.
Vi har fått ganska mycket blinningar och STORA bromsar men dom vänder när dom kommer nära hästarna:D

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 210
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 915
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka