flyga med Ryanair

Sv: flyga med Ryanair

Du har aldrig jobbat på flygplats va?

Å som jag tidigare sa... Statestiken baserar sig på antal pasagerare och inte antal inchekat kolli... Flyger du Stockholm-London över en weekend har du rimligt vis med dig 1 väska sant ett handbagage.
Ska du hem till familjen i Rio eller Sidney, har du troligen med dig lite mer..
Man kan inte byga bra statestik över bageget genom att gämföra äpplen och päron.......

Fast varför är det dåligt för mig som passagerare om man tappar bort mycket färre väskor för att man har ett annat system. RA och flera andra betraktar alla resor som "one-way" och kör inga väsktransfers, vilket är den stora boven i dramat när det gäller borttappade väskor. Det är tydligt och bra. Och man lägger på 20 minuter på flygtiden för att få bättre on-time statistics. Det tycker åtminstone jag är bra, att man inte gör som vissa andra och nästan aldrig kommer i tid. Även här är det lättare för RA eftersom de flyger från mindre flygplatser och en liten försening nästan aldrig behöver bli stor pga full flygplats. Om nu flygplatsen ligger tillräckligt bra till är det ju bara positivt för mig som passagerare att det är så.

Förra veckan flög jag till London Heathrow med KLM från Linköping (byte i Amsterdam) och rapporten är som följer:
1. Heathrow är en värdelös flygplats. Alldeles för stor. Vi åkte transfer i 30 minuter för att komma till hyrbilsstället....
2. Det var lite mer plats för benen än RA brukar ha även i mitt economy-säte. Jag fick plats!
3. Biljetten kostade (ToR) nästan 7000 kr och motsvarande med RA var 900 kr.
4. Vi reste ut från London City Airport och DET var en smidig central, flygplats som man ultralätt kom in till med bilen.

Varför använder då inte de "fina" bolagen i sin marknadsföring då?
-Vi flyger fler passagerare med bagage än rayan, det är förklaringen till varför vi slarvar bort fler väskor:D

haha...:D
Därför att Ryan talar om att de inte slavara bort väskor...

Och ska man se det rent tekniskt så är det inte flygbolagen som "tappar" bort väskor, det är handling bolagen som gör det. Eller tekniken på flygplatsen.
Så det är rätt kul att Ryan slår sig för bröstet och talar om hur bra dom är, när det inte är dom som gjort nått...... :sneaky:

KL

Snart är det dags för avresa. Det har varit krånligt att hitta handbagage med rätt mått. Vågar ju inte riskera de cm som kan kosta pengar.
Rusta hade en som skulle ha rätt mått, det skulle tom vara ett par cm till godo. Vi fick låna ett måttband på affären och mäta för säkerhets skull - och den var 2 cm större än det stod :rage:. Så det verkar bli ryggsäck som handbagage.

Fast varför är det dåligt för mig som passagerare om man tappar bort mycket färre väskor för att man har ett annat system. RA och flera andra betraktar alla resor som "one-way" och kör inga väsktransfers, vilket är den stora boven i dramat när det gäller borttappade väskor. Det är tydligt och bra. Och man lägger på 20 minuter på flygtiden för att få bättre on-time statistics. Det tycker åtminstone jag är bra, att man inte gör som vissa andra och nästan aldrig kommer i tid. Även här är det lättare för RA eftersom de flyger från mindre flygplatser och en liten försening nästan aldrig behöver bli stor pga full flygplats. Om nu flygplatsen ligger tillräckligt bra till är det ju bara positivt för mig som passagerare att det är så..

Men fortfarande jämför vi äpplen och päron....
Kan någon visa mig en statestik som är baserat på likvärdigt inhämtade uppgifter..... Vare sig det är one-way eller inte.... incheckat kolli/missing kolli.
(btw bagage hanterings lokaler på flygplatser i sverge går ofta under smeknamnet "Krossen" :rofl:)
Om Ryan kör lite fri snickeri på tiderna för att få bättre statestik, så är det väll upp till dom...
Självklart är det skönt och slippa förseningar som växer, långa transfers osv. Men själv skulle jag inte ge avkall på annat för detta..
Jag vill veta att min kabinpersonal får betalt, är utvilad osv. Samt att flygplanet jag sitter i är mer än bara snabb vänt, snabb checkat och mini servat.....

KL

Snart är det dags för avresa. Det har varit krånligt att hitta handbagage med rätt mått. Vågar ju inte riskera de cm som kan kosta pengar.
Rusta hade en som skulle ha rätt mått, det skulle tom vara ett par cm till godo. Vi fick låna ett måttband på affären och mäta för säkerhets skull - och den var 2 cm större än det stod :rage:. Så det verkar bli ryggsäck som handbagage.

Även om jag inte skulle flyga med bolaget....:sneaky:
Ha en bra resa och en skön semester....
Och tala om hur det var och hur det gick när du är hemma igen..

Jadå, jag har fått höra både det ena och det andra så det blir till att bilda sig en egen uppfattning.

haha...:D

Och ska man se det rent tekniskt så är det inte flygbolagen som "tappar" bort väskor, det är handling bolagen som gör det. Eller tekniken på flygplatsen.
Så det är rätt kul att Ryan slår sig för bröstet och talar om hur bra dom är, när det inte är dom som gjort nått...... :sneaky:

och hur övertalar de dem som inte får sitt bagage att inte inlämna klagomål:)

Vi har rullväska från miljonlotteriet som håller ryan mått :-)

Resan kommer säkert gå jättebra, jag har som sagt bara bra erfarenheter.

Kl
Reste med Ryanair i söndags till Budapest,avgång i tid landade i tid, inget krångel.Vad är problemet?

Va??
Nu förstod jag inte...:confused:

det är naturligtvis ett svar på följande påstående:
haha...

ägarna till de bortslarvade väskorna...skiter de i sina väskor eller anmäler de bagaget som saknat?O_o

Kl
Reste med Ryanair i söndags till Budapest,avgång i tid landade i tid, inget krångel.Vad är problemet?

problemet är nog mer av ideologisk art.
ryan har en betydligt stramare linje vad det gäller löner o arbetsförhållande än många "fina" bolag.

Vad man levererar är transport från a till b
man gör det enligt plan på ett sätt som gör dem till ett av de fem bästa bolagen i Europa.

och vad som är lika viktigt, deras säkerhet är bland de bästa i Europa.

Deras priser hör till de lägsta.

Vad ska man då angripa?

Varför måste man angripa?
Deras interna problem är inte mitt problem som resenär,utan är en sak mellan anställda och arbetsgivaren.Så länge de levererar en produkt som är fullt aceptabel så är det ok för mig.
Folk som inte läser villkoren eller försöker tänja på dessa får problem,men det är knappast Rayanair fel eller hur.
Har stått utan bagage på Sydneys flygplats tre ggr på ett år ,vilket kommit bort på Heatrow och då med ett välrekomenderat bolag som Quantas.

Vissa anser det är okej att köpa saker som är producerade genom slavliknade arbete av barn.
Vissa anser att det är okej att köpa städning/byggjobb av underbetalda arbetare med dåliga villkor i övrigt.
Vissa tycker det är okej att köpa smink testade på djur.
Vissa tycker det är okej att flyga med bolag som har dåliga villkor för sina anställda

och allt bara det är bra villkor för köparen.

Andra anser det är viktigt att ta ansvar på ett eller flera om råden och avstår från varor7tjänster som de inte anser produceras på ett etiskt vis.

-----

PS. Att ryan Air lyckas med punktlighet beror till stor del på att de
1. Inte anpassar sig till anslutningar, vilka kan ge kedjereaktioner i förseningar.
2: Inte har en korrekt turlista utan lägger en generös ankomst tid för att göra rum för förseningar.

Vad man anser om detta är en smaksak.

PS 2, Att Ryan Air har bra statistik på att bagaget kommer fram i tid till rätt destination beror på att de enbart transporterar bagaget från en destination till en annan. På en sådan hantering lyckas alla flygbolag nästan prickfritt. Problem uppstår i allmänhet när bagaget ska lastas om en eller flera gånger på vägen. Gör man statistik rakt av utan att ta hänsyn till vilka tjänster som täcks och hur komplexa de är, är som att jämföra äpplen och päron.

Jag pratade med en flygledare som hade ytterligare en förklaring till varför Ryanair håller tiderna. De accepterar aldrig att bli placerade i ett väntläge. Om flygledaren anvisar att de får vänta så hävdar de att de har ont om bränsle och kräver prioritet. Varje gång!

Så de sätter systematiskt andra bolags flygresenärer i potentiell fara för att kunna landa i tid eller sina egna genom att inte ha tillräckliga bränslereserver. Det lär fungera så länge inte alla tar efter, det blir lite problem om alla plan måste få landa med hög prioritet, vilket ska man välja först då?

Detta är förstås en säkerhetsfråga, inte en smaksak.

Återigen så läs villkoren.Var någonstans står de att de säljer något annat än en flygresa mellan två definierade flygplatser, på en bestämd avgångstid?

*kl*

flög med dom nu igen i söndags med incheckad väska. Online incheckning som alltid och när man kommer till flygplatsen lämnar man bara av sin väska. Sen ställer man sig i kön till säkerhetskontrollen. Eftersom jag är noga med att inte ha övervikt var det inga som helst problem. Snabbt och enkelt.

Jag är lång, 178 cm men får utan problem plats i deras säten, hade tom ett par centimeter fram till stolsryggen framför (vilket jag inte hade på de två bussresor senare under dagen). Vi landade 20 min före utsatt tid.

Ska flyga tillbaka med dom på söndag och förväntar mig en lika enkel och smidig resa.

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
965
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 796
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka