flyga med Ryanair

Sv: flyga med Ryanair

*kl*
När det gäller i tid så är RyanAir, Europas tredje bästa flygbolag på att hålla tiden av de som rapporterar. Vueling och Air Berlin är bättre. De stora (KLM, Air France, SAS; Lufthansa mfl) betydligt sämre.

Du tror inte att anledningen till att RyanAir "håller tiden" är att de lägger på en halvtimmes marginal på flygtiderna? Iaf de gånger jag flugit har det varit vanligt att man är försenad vid start, men ändå 20 minuter tidig vid landning.

Beträffande säkerheten behöver du inte vara oroligare än med andra flygbolag. Alla flygbolag måste följa samma internationella lagar och regler gällande säkerhet, certifiering och utbildning av personal. Bolag som inte följer dessa lagar beläggs med hårda straff och/eller flygförbud.

Jag har flugit med Ryan flera ggr, bla till London, Edinburgh och Mallorca. Inte en enda gång har jag haft problem med själva flygningen, de har alltid varit i tid (men jag misstänker såsom nämnts tidigare i tråden att de tar i med flygtiden..) och mitt incheckade bagage har alltid kommit när det skulle.

MEN jag hatar den röriga hemsidan både vid bokning och incheckning, den skräniga reklamen och säljiga attityden ombord, samt de obekväma sätena :meh: Jag kan bara inte för mitt liv förstå varför de gör allt de kan för att skrämma bort resenärer med allt sånt tjafs? Jag sympatiserar inte heller med deras personalpolitik och där tycker jag att facken borde sätta hårdare krav.

Så länge man är noggrann med att kontrollera sitt eget bagage innan så att man inte överstiger vikt- samt måttgränserna så bör resan gå hyfsat smärtfritt. Hahaha hur många gånger har man inte sett svettiga desperata resenärer som med våld försöker trycka ner sitt för stora handbagage i den lilla måttkorgen? :nailbiting:

Anledningarna till att jag flyger med Ryan är de billiga priserna samt att jag bor väldigt nära Säve flygplats.

Du tror inte att anledningen till att RyanAir "håller tiden" är att de lägger på en halvtimmes marginal på flygtiderna? Iaf de gånger jag flugit har det varit vanligt att man är försenad vid start, men ändå 20 minuter tidig vid landning.

Jo. Det är en del av anledningen att deras "små" förseningar slipper rapporteras. Jag som kund är dock mer betjänt av att få veta när jag är framme, snarare än det mest tidsoptimistiska man kan hitta på. Det är sällan planerna går i stöpet för att man är 15 minuter tidig. Däremot kan det ställa till mer problem vid samma försening.

Det är väl upp till de andra att ta till samma trick om de vill kunna uppfylla vad de lovar till sina kunder?

Ryanairs personalpolitik har påverkat hela den europeiska flygbranschen.

På gott och ont. Situationen som rådde innan lågprisbolagens inträde var inte särskilt hållbar, med extrema kostnader och blödande operatörer - med starka kabinfack som förhandlade som att de trodde att affärerna var odödliga. Nu menar jag inte att RyanAirs personalpolitik är ett snöre att rätta sig efter - mer att de visat åt vilket håll det måste gå från den extrema situation man var i.

Går man halvvägs mot RyanAir från det läge där SAS var i mitten på 2000-talet, så kanske man kommer till något som är både lönsamt och med god personalpolitik.

Varför det ska vara enorm skillnad på trafikflygets piloter och busschaufförer är en gåta. Det finns skillnader i utbildningsnivå och ansvar, men inte några som rättfärdigade en faktor 5 i löneskillnad.

Bara för att förtydliga. Jag menar vare sig att man inte ska få betald flygtid om planet är försenat eller att flygvärdinnorna bara ska vika ut sig januari - juni, eller att det är bra av en VD att aktivt dissa facket.

Det är enbart kostnadsbilden för lön och andra förmåner jag avser som var helt ohållbar.

Ja, och enligt vad jag har hört så tankar de planen mindre än andra flygbolag för att de ska få förtur ner till landningsbanorna iom att de inte kan cirkulera lika mycket.

Har rest med RA några gånger, men nu aldrig igen. Aldrig känt mig lika säker med de än som med andra bolag då deras ägare enbart tänker ekonomiskt. Statistik går att manipulera bara du gör rätt val. Detta är också enbart rykten, men av vad jag hört om RA annars skulle det inte förvåna mig. Att ägaren funderar på att ta bort toaletter på flygplanen, som redan är så trånga att inte en minimajs skulle få plats, så att fler stolar skulle gå in för att få in mer pengar. För toaletterna utnyttjas bara si och så många gånger.

Jag har enbart varit med om stressiga och smått kaotiska in och utcheckningar och dåligt bemötande tyvärr. Och dålig organisation med annat runtomkring RA, bussar osv. Rest i Irland, Norge och Italien.
Men jag verkar ju nästan vara ett undantag :)

Sen så tycker jag inte om deras personalpolitik så senaste resan blir sista med dom.
Norwegian tycker jag dessutom har matchat RA priser då vi tittade senast

Det är ju bara sånt han säger för att skapa uppmärksamhet... Ståplatser, inga toaletter osv.

Jag flyger hellre med Norwegian, men inte intresserad av att köra i många timmar extra för att göra det.

Jag flyger hellre med Norwegian, men inte intresserad av att köra i många timmar extra för att göra det.

Jag tror att det är en nyckelfråga. Det är lätt att säga att man väljer bort RyanAir om man bor närmare Arlanda än Skavsta, eller närmare Landvetter än Säve. Då är det bara biljettpengen som skiljer och dessutom måste man ta sig längre för att åka med RA.

Precis, jag kan åka knappa 45 min och flyga med Ryanair, drygt 2 timmar eller nästan 3 för att flyga med SAS/Norwegian. I tillägg till den tiden så är det ofta bilkö. Så kul tycker jag inte det är att åka bil.
Dessutom är RAs flygplats mindre så allt går mkt snabbare, kortare väg att gå, mindre kö osv. Helt enkelt väldigt snabbt och smidigt.

Ryanair finns ju på de mindre flygplatserna, så för oss som inte bor i en storstad kan det vara betydligt enklare att välja dem.

Om jag skulle flyga mer än ca 2 timmar hade jag dock ändå valt ett annat bolag, för man sitter som någon sa som sill i tunna. Jag som har väldigt långa ben slår i knäna om jag sitter rakt så får alltid vrida på mig.

Om jag skulle flyga mer än ca 2 timmar hade jag dock ändå valt ett annat bolag, för man sitter som någon sa som sill i tunna. Jag som har väldigt långa ben slår i knäna om jag sitter rakt så får alltid vrida på mig.

Åker man economy utan extra insats får jag alltid sitta fast i sätet och personen framför får absolut inte göra någon ansats att fälla sätet, då mina knän skulle krossas. Det gäller både RA, SAS, KLM, Lufthansa och Thomas Cook de senaste åren. Det är INTE värre på RyanAir än någon av de andra, enligt min erfarenhet. Nu har jag 190cm som ska in, med extra långa ben (dissades av flygvapnet)...

Värst var KLM från Montreal under askmolnsperioden, då jag hamnade på ett säte med "teknisk utrustning" framför som gjorde att man fick sitta som i ett skruvstäd från start till landning i Amsterdam. Fast jag ville hellre åka hem efter att ha suttit fast i Montreal en hel vecka utöver plan, än vänta på bättre plats....

Jag har tyckt det varit bättre hos andra bolag men det kanske har varit så att jag haft tur med platsen. Är ju inte så lång, bara 176 men det mesta är ben. Men då är det ju inte det någon anledning att välja bort RA!

Jag har jobbat inom flyg näringen (eller vad det nu kallas) och sett den riktiga baksidan.....
Skulle för mitt liv inte sätta mig på ett Ryan plan, det känns som om det är en olycka som bara väntar på att hända.
Trött kabin personal, utarbetade piloter. Endast snabb vändningar och utskällningar om markpersonal hittar fel vid sagd vändning. Nej tack då betalar jag en hundring eller tre extra för att flyga med "de stora bolagen" räknar in Norwegian . Sen finns det iofs fler bolag jag inte frivilligt flyger med å då inte bara inom lågpris guppen. Men det är bara jag.............

Jag har åkt med incheckat bagage en gång, och flera gånger med endast handbagage. Den gången vi hade incheckat fick vi bara ha 15 kg/väska/4väskor/4personer, och köpte därför en extra väska då vi inte skulle få plats annars. Problemet var bara att vi köpte tydligen bara till själva väskan, men inte de extra kilona.

Nej. :-) Det är inte så det funkar. Man kan välja om man vill köpa 15 kgs bagage eller 20 kgs, och köper man det på hemsidan får man också flyga med det.

Nu rör det sig oftast inte om en eller tre hundringar, särskilt inte för oss som bor nära Skavsta eller Säve.

Senaste exemplet (reser imorgon);
Arlanda - London Heathrow ToR med SAS 6753 kr economy
Skavsta - London Stansted ToR med RyanAir 956 kr inkl. alla avgifter

Plus att resan till Arlanda är 1-1.5h timme längre och 300 kr dyrare. Eftersom dessutom slutdestinationen är betydligt närmare Stansted än Heathrow - är skillnaden ännu större.

Det är alltså i runda slängar 6000 kr dyrare med SAS. Eller 700 procent dyrare. Med tillägget att SAS betydligt mer sällan lyckas komma fram i tid.

Fast varför jämföra med just SAS? Givetvis kan man ta sig till London för mindre än 6753 kr.

Jag tycker att det är fantastiskt hur människor motiverar sin lyxkonsumtion (ja, resor är lyx. oavsett hur vana vi är vid det så är det knappast en mänsklig rättighet) på bekostnad av andra. Man tjänar bra och ska åka till London en sväng men kan inte tänka sig att anlita schyssta bolag med schysst personalpolitik. För man tycker att det är för dyrt och bökigt.

Samtidigt kan samma människor prata sig åh så varma om fair trade och bra kött och vad fan det nu är. Sånt otroligt hyckleri.

Precis jag flyger i oktober Bremen-Skavsta. Trots att jag måste köpa till flygbuss Skavsta - Stockholm så kostar mig denna resan inkl allt (buss, tåg, s-bahn och flyg) ca 1200 kr. Samma resa med KLM, Lufthansa eller Air France (som är vad jag har att välja på från Bremen) kostar mig ca 5000 kr. Och då måste jag dessutom tillbringa 3-4 timmar på flygplatsen i Paris eller Amsterdan, resan tar alltså längre tid fast jag kommer direkt till Arlanda. Jag har rätt lite lust att betala nästan 4000 kr mer för att resan ska ta mig 2-3 timmar längre tid liksom.

Fast varför jämföra med just SAS? Givetvis kan man ta sig till London för mindre än 6753 kr.

Jag tycker att det är fantastiskt hur människor motiverar sin lyxkonsumtion (ja, resor är lyx. oavsett hur vana vi är vid det så är det knappast en mänsklig rättighet) på bekostnad av andra. Man tjänar bra och ska åka till London en sväng men kan inte tänka sig att anlita schyssta bolag med schysst personalpolitik. För man tycker att det är för dyrt och bökigt.

Samtidigt kan samma människor prata sig åh så varma om fair trade och bra kött och vad fan det nu är. Sånt otroligt hyckleri.

Jag jämförde med tillgängliga alternativ för just denna resa som jag fick föreslaget av företagets resebyrå. De facto åker jag inte med RyanAir denna gång utan ett tredje alternativ (KLM från Linköping) som kostar lika mycket som SAS, framgick inte av jämförelseinlägget. Det är en tjänsteresa.

Självklart spelar det stor roll att det är dyrt och bökigt. Det gäller nog ungefär samma med fair trade och bra kött. Hur många skulle kunna tänka sig att åka 20 mil tur och retur med bilen för att handla en perfekt, tillverkat rättvist och allt ryggbiff till lördagsmiddagen, när Supermarketen ett kvarter bort har liknande kött, men i bulkvara från bra djurskydd i Sverige, för hälften av priset. Och dessutom alla andra varor till middagen som man behöver, i motsats till specialköttbutiken på landet.

Det är väl ändå bättre att vi diskuterar de verkliga skillnaderna så att man tar ställning till rätt sak. Att påstå att prisdifferensen bara är en eller ett par hundralappar stämmer inte speciellt ofta. Sedan får var och en ta ställning.

Senast ändrad:

Jag jämförde med tillgängliga alternativ för just denna resa som jag fick föreslaget av företagets resebyrå. De facto åker jag inte med RyanAir denna gång utan ett tredje alternativ (KLM från Linköping) som kostar lika mycket som SAS, framgick inte av jämförelseinlägget. Det är en tjänsteresa.

Självklart spelar det stor roll att det är dyrt och bökigt. Det gäller nog ungefär samma med fair trade och bra kött. Hur många skulle kunna tänka sig att åka 20 mil tur och retur med bilen för att handla en perfekt, tillverkat rättvist och allt ryggbiff till lördagsmiddagen, när Supermarketen ett kvarter bort har liknande kött, men i bulkvara från bra djurskydd i Sverige, för hälften av priset. Och dessutom alla andra varor till middagen som man behöver, i motsats till specialköttbutiken på landet.

Det är väl ändå bättre att vi diskuterar de verkliga skillnaderna så att man tar ställning till rätt sak. Att påstå att prisdifferensen bara är en eller ett par hundralappar stämmer inte speciellt ofta. Sedan får var och en ta ställning.

Ska jag till holland eller ruhrområdet så ÄR det ryan som har den mest praktiska ock ekonomiska lösningen som gäller. Samma sak om jag ska ner till München, stuttgard eller schweiz. Båda destinationerna flyger från skavsta.

Prisskillnaden varierar men har i snitt varit en 1/3 av de andras om man väljer ryan.

Deras statistik vad det gäller säkerhet, bagage och tidtabeller motiverar heller inte att jag vill betala 300% för samma tjänst.

Nu rör det sig oftast inte om en eller tre hundringar, särskilt inte för oss som bor nära Skavsta eller Säve.

Senaste exemplet (reser imorgon);
Arlanda - London Heathrow ToR med SAS 6753 kr economy
Skavsta - London Stansted ToR med RyanAir 956 kr inkl. alla avgifter

Plus att resan till Arlanda är 1-1.5h timme längre och 300 kr dyrare. Eftersom dessutom slutdestinationen är betydligt närmare Stansted än Heathrow - är skillnaden ännu större.

Det är alltså i runda slängar 6000 kr dyrare med SAS. Eller 700 procent dyrare. Med tillägget att SAS betydligt mer sällan lyckas komma fram i tid.

WTF! När jag åker till London så är det sällan den nivån. Julresan med BA kostar inte ens halva den SAS-biljetten och då är det dessutom Business ena vägen...

Jag gjorde ett tag jämförelser mellan Ryan Air och BA och det blev sällan större skillnad än 1.000 kr (men då bokar jag inte dagen innan utan ett halvår innan, när biljetterna till Olympia släpps...). När man så lade till okristliga avgångstider och längre resväg till&från flygplatserna så var det värt den extra tusingen. Nu landar jag på Heathrow och tar tunnelbanan till Earls Court. Checka in väskan och så är det så nästan dags för lunch. Klart värt det..!

Senast ändrad:

WTF! När jag åker till London så är det sällan den nivån. Julresan med BA kostar inte ens halva den SAS-biljetten och då är det dessutom Business ena vägen...

Fast ordet "julresa" tyder på ganska bra framförhållning. Då är jag övertygad om att det går att hitta andra billiga alternativ även med de stora bolagen, om man är lite flexibel med tider och datum. Det kan ju fortfarande mycket väl vara så att det blir mycket bökigare att ta sig till Arlanda än till Skavsta och från Heathrow eller Stansted- men det beror ju mest på var man utgår från och ska till.

Med RyanAir hamnar man (nästan) alltid på den låga nivån även om man kommer på idag att man ska åka på tisdag.

(Och dessutom var både KLM och SAS hyfsat lika prismässigt denna gång.)

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 798
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka