Flytt från stall till lösdrift

P

Piccoliiina

Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte honom från en ridskola för 2 år sedan och flyttade honom till ett inackorderingsstall. I början var det hur bra som helst, och han började utvecklas till en riktigt fin häst. Men när det byggdes ännu ett stall på gården blev det problem med hagar och hästarna var tvunga att stå i mindre grushagar, och vid dåligt väder fick dom inte komma ut. Min häst, som varit en mycket ilsken och agressiv häst på ridskolan, men som blivit en helt ny invidid (glad, positiv nyfiken) när han kom till mig började bli agressiv igen, och vantrivdes med att stå inne så mycket. När han väl var ute i dessa små hagar tog han i sönder andra hästars täcken, men ÄVEN sina egna. Detta pga att han var riktigt uttråkad vilket jag kan förstå. Han fick då stå bredvid de sura stona, vilket i sin tur ledde till att han inte fick det umgänget med andra hästar som en häst behöver. Nåväl, när han sedan blev dålig i Mars (vi vet inte anledningen, förmodligen en sträckning) och veterinärerna till slut konstaterade att det var "svåra skador på djupa böjsenan" som var felet, och dom sade att det skulle ta väldigt lång tid för honom att läka ihop igen, bestämmde vi att flytta honom till ett annat stall, både ekonomiskt sett, och för hästens bästa! Det nya stallet, där jag står idag, ligger cirka 3 km ifrån det andra. När vi var och tittade såg hagarna mycket bra ut, och det var inte så många hästar. Människorna verkade trevliga och ja, det klaffade helt enkelt. Vi bestämmde oss för att flytta vår ponny dit, och han verkade nöjd med sin nya tillvaro med en hage på ca 2 tunnland, (lite backig, annars plan med en liten damm i mitten av hagen) och några andra lite mindre hagar. Jag bestämmde mig för att skaffa en foderhäst, då jag inte ville tappa så mycket i ridningen. Jag hittade en 3 årigt D-ponny sto, som är helt underbar! Mina två hästar trivs bra ihop, och i mitt stall är det mina två hästar + en annan. I det andra stallet finns det ytterligare tre hästar. Nu till vinter har det visat sig att hagarna här inte är mycket bättre, och att jag och några av de andra stallkompisarna tänker ganska olika när det gäller hästhantering. För mig är det självklart att hästarna ska kunna ha tillgång till vatten i hagen när dom står ute från ca 0700 till 1630 nu på vintern, i alla fall så länge det inte fryser. Dock så är det ofta där inte finns vatten i hagen. Hästarna får kraftmat inne i boxarna på morgonen innan dom går ut i hagarna, och i hagarna får dom sitt morgonhö. Sedan får dom inte mat förrän vid inttaget, som somsagt då var vid 1600-1630 nu på vinter. Jag tycker det är alldeles för lång tid... När jag flyttade hit så tänkte jag inte så mycket på ridvägar och ridmöjligheter, men nu när jag har foderhäst så är det ju en ganska så viktig del. Här finns en runda som man kan rida ut på, men hur du än rider måste du rida på trafikerade vägar där det kommer tunga fordon med jämna mellanrum. Det känns inte så tryggt att rida på sådana vägar med en nyinriden 3 åring.

Hagarna är nu väldigt leriga, och mina två hästar står med två andra, i ganska små hagar som är helt upptrampade. Min sjuka ponny är sur och grinig i stallet och överlag inte rolig att ha och göra med. Jag känner stora skuldskänslor för min foderponny då hon innan stått ute i mysiga skogen med underbara ridmöjligheter. Båda två trivs bättre ute i hagarna, men den andra tjejen som jag delar stall med vägrar att ha sin häst inne själv då hon påstår att han verkligen inte klarar det (dock verkligen inte sant!!) och vill inte heller ha sin ponny ute när det är mörkt.

Igår när jag red min foderponny i paddocken, så hade jag min andra ponny med mig lös i paddocken, vilket han tyckte var suuuperskönt, och om ni bara förstod hur skönt det kändes i hjärtat att se sin ponny på nästan ett helt år vara glad för en gångs skull, det känslan kan jag inte förklara...
Men när jag skulle galoppa fick han fnatt och började även han springa. Detta är strängt förbjudet för hans del. Men jag blev upprörd när jag såg hur pass mycket han fortfarande haltade. Han har nämligen bara till Mars på sig att bli frisk, för blir han inte frisk tills dess säger veterinärerna att han aldrig lär bli frisk... Och haltar han fortfarande så pass som han gjorde igår...

Det egentliga kärnan är, hur hårt det tar på hästarna att flytta dom ofta? Jag har nämligan starka funderingar på att efter beskedet i Mars flytta honom till ett fint lösdriftstall, med närhet till fin natur och låta honom gå där och verkligen läka ihop. Även om han är bra tills Mars, då jag själv känner att detta året har blivit för tufft för mig själv, med för många dåliga beslut från min sida angående hästarna, och att jag skulle behöva ta ett hästfritt år och förhoppningsvis få hästsuget tillbaka sen. Och även om han inte är frisk, flytta honom till lösdrift och ge honom en extra chans, för denna ponnyn betyder så väldigt mycket för mig, vi har gått igenom så mycket...

Han har aldrig heller gått på lösdrigt förut, och jag undrar om alla hästar klarar detta? Jag tror det skulle vara det bästa för honom.

I så fall blir det kanske en bit bort, men att jag bara behöver åka dit och titta till honom någon gång i veckan.
Hur det blir med foderponnyn har jag inte bestämmt mig än...

Förlåt för ett väldigt rörigt inlägg, men jag hoppas det finns någon där ute med råd, för jag är helt tom på kloka beslut just nu. Är väldigt tacksam för hjälp, då detta kommer bli ett viktigt beslut i framtiden.

/Piccoliiina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Varför vänta till mars?

För hästens skull tycker jag du ska flytta honom omgående.
Jag har hittills inte träffat någon häst som inte klarar sig på lösdrift. Själv har jag en salig blandning här hemma, det är fullblod med föl, nordsvensk, halvblod och en korsningsponny som trivs alldeles utmärkt då de får röra sig fritt hela dygnet.
Har även en konvalescent som trivs alldels ypperligt på lösdriften då han nu äntligen har en chans att bara gå i hagen och busa med sina kompisar.

Det enda jag tycker du ska tänka på är att din häst måste komma till en bra flock där hästarna är schyssta och inte mobbar ut någon bara för att denne är skadad.

/M
 
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Varför vänta till mars?

För hästens skull tycker jag du ska flytta honom omgående.
Jag har hittills inte träffat någon häst som inte klarar sig på lösdrift. Själv har jag en salig blandning här hemma, det är fullblod med föl, nordsvensk, halvblod och en korsningsponny som trivs alldeles utmärkt då de får röra sig fritt hela dygnet.
Har även en konvalescent som trivs alldels ypperligt på lösdriften då han nu äntligen har en chans att bara gå i hagen och busa med sina kompisar.

Det enda jag tycker du ska tänka på är att din häst måste komma till en bra flock där hästarna är schyssta och inte mobbar ut någon bara för att denne är skadad.

/M

Håller fullkomligt med!
Jag flyttade min ponny tre grr under 1 1/2 år vilket jag tyckte var väldigt jobbigt då jag igentligen inte ville utsätta honom för att flytta. Men grejen är den att han inte alls verkade särskilt påverkad. Då jag nu sist flyttade honom, flyttade vi till lösdrift, stoor hage med många hästkompisar har jag upplevt honom mycket gladare. Vi får inte förmäskliga hästarna så mycket då det faktiskt inte tänker på samma sätt som vi. Självklart påverkar en flytt men inte så mycket och på samma sätt som för en människa. Och allt är ju inte nytt. Du kommer ju även vara med på nya stället som en trygghet.
Lycka till!
 
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Jag tror att din häst kommer trivas bra om ni hittar en lösdrift som passar era behov.

Jag hade min ute i 2½år och hon trivdes väldigt bra. Jag däremot fick lite skuldkännslor eftersom jag inte spenderade lika mycket tid med henne.
 
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Tack snälla för alla svar!
Jag vill helst vänta till mars, dels för att det är så väldigt kalt ute nu, och han inte alls är van att gå ute när det är så kalt på natten. Bättre att ta det från våren så att han själv följer med årstiderna.
Sen har jag inte bestämmt mig än, hur jag ska göra, eftersom det inte finns någon lösdrift på cykelavstånd från där jag bor, kommer jag bli tvungen att ta bussen, eller vara beroende av mina föräldrar varje dag, Och jag är inte säker på att det skulle funka. I så fall får det bli att fullservice ingår, och jag endast kommer ut ett par dagar i veckan. Det skulle bli en megastor omställning för mig eftersom jag är så van vid att varje dag var i stallet med mina hästar, och själv ha kontroll så att dom får all mat dom behöver och att dom mår bra. Det käns skönt att veta att han i alla fall skulle klara av att flytta, för de gånger han har flyttat nu (2 gånger på två år) så har det gått bra. Jag vill ju verkligen att han ska må bra, och vill inte flytta till ännu ett ställe som inte funkar. Därför börjar vi leta redan nu efter möjliga platser, så vi har god tid på oss att ringa och titta runt på vad som skulle bli bäst för honom. Ni har ingen idé om vart det finns bra lösdriftstallar i sydvästra/västra/södra Skåne?
 
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Fast o andra sidan så kanske du får upp sugen lite om du inte träffar din häst varje dag.

Jag hade min 500m från där jag bor. Visst var det nära men det fanns inte direkt några bra platser där man kunde sadla hästen under tak. Dessutom fanns det ingen att rida med. Så intresset var inte alltid på topp (särskillt inte när det regnade eller var mörkt). Men nu har jag fått tillbaka intresset

Men både jag och ponnyn fick många erfarenheter därifrån. De allra flesta var mycket possitiva och det var kul att se hur hästarna fungerade i så pass stor flock (en sommar var det 30shettisar där inkl. ett russ, min korsningponny och en fjording). Och jag måste säga att det var fasionerande att se det! Så jag skulle aldrig tveka att ha henne där igen om det var vad hon behövde
 
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Joo, men det är ju exakt det jag verkligen hoppas på också! Att jag ska få suget tillbaka. För jag kan aldrig föreställa mig en värld HELT utan hästarna. Men det gäller ju också och hitta ett bra ställe, det är väl det som kanske är det egentliga största problemet...
 
Sv: Flytt från stall till lösdrift

Du har ju lite tid på dej att hitta ett bra ställe. Jag lät min gå ute som en "förlängning" av sommarbetet. Så om du inte hittar ett bra ställe tills mars så är inte det hela världen, du har ända fram till augusti/september/oktober på dej.

Har du prövat att sätta in en annons?

Glömde bort den ena frågan; min har inte tagit någon skada av att flytta. Vi har flyttat från stall till sommarbete (1mil däremellan) och sedan tillbaka igen. Vi stod även i ett stall i 1månad men pga diverse omständigheter flytta vi tillbaka igen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 747
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 059
Senast: Smurfoff
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 075
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp