Flytt till Malmö

Bukefalos 30 år!

MJLee

Trådstartare
Det finns en liten chans att jag kommer att bli Malmöit initialt på sex månader men eventuell förlängning någon gång runt nyår (förhoppningsvis). Känner mig lite hjälplös eftersom senast jag bodde i Skåne var jag åtta år och vi hade ett sommarhus i Lövestad. Har gått med i några lägenhetsgrupper i Malmö för att sondera terrängen men vet bugger all om priser, områden och liknande. Om jag flyttar kommer jag jobba i centrala Malmö och behöver bra kommunikationer - kan ej cykla eftersom jag kommer stupa så fort jag sätter mig i sadeln.

Visst finns det malmöitiska bukefalister här? Som eventuellt kan hjälpa en vilsen 08.

Hur är det att bo i Malmö generellt?

Malmö är en trevlig stad, om du frågar mig. Var du ska bo är ju en fråga om tycke, smak och ekonomi om du letar brf. Fick jag välja och vraka skulle jag vilja bo runt Mäster Danielsgatan tror jag.

Min särbo fick lägenhet vid Värnhem/Slussen direkt, den första han sökte 🙂 Han fick den via HomeQ, där är inte ett strikt köpoängssystem.

När det gäller områden så föredrar jag Gamla väster, Rörsjöstaden, Slottstaden, Davidshall.

Malmö är en kul stad! Det verkar faktiskt inte helt omöjligt att hitta en förstahandshyresrätt. Ett tips är att direkt ställa dig i kö hos t ex Heimstaden.

Det är lite svårt att prata om områden, Malmö är lite speciellt på det sättet att vissa gator vill man helst inte bo på men tre gator bort är det jättetrevligt.

Håller dock med @kolblakkur om områden men just där är det nog också allra svårast också att hitta en hyresrätt.

Välkommen till vår underbara stad! Som föregående talare sagt, Homeq och Heimstaden är definitivt vägen. Boplats Syd behöver du kötid i.

Jag är ju en södra innerstaden girlie så Möllan, Sorgenfri, Värnhem är min melodi . Nu bor jag vid Slussen/Caroli och det är perfekt. Men alla områden har sin charm, har nog inget där jag absolut hade vägrat bo.

Bor också vid Caroli och stormtrivs.

Heimstaden äger Carolihuset och det känns som där alltid är något ledigt (många större ettor men finns även 2 or och 3or), en bekant fick snabbt lägenhet där i samband med en seperation. Det är centralt, du har Lidl, Ica och apotek i bottenplan. Mtp många ettor så är där mycket unga personer som bor där med allt det innebär dock men området i sig är trevligt. Kolla även in stadsbostader.se de har endel centralt. Gamla väster, Västra sorgenfri etc.

Har också bott i närheten av Caroli (vid polishuset innanför kanalen) till jag flyttade hemifrån. Då var det självklara valet Möllan. Där fick jag förstahandskontrakt via en bekants bekant på ett av hyresbolagen (inte så snyggt kanske, men jag mins att man tog vad man kunde). När jag sedan behövde flytta och hitta lägenhet på "rätt sätt" fick jag en pga tre år i Boplatssyd-kön. Jag minns det som svårt att få tag på hyreslägenhet och att det var lite av en djungel. Sen kan ju saker ha ändrats. Bra med Malmö är ju, som nämnts, att det verkligen är nära till allt och bra kollektivtrafik. Så det behöver inte vara så petigt att bo nära jobbet.

Jag flyttade till Malmö för ca 15 år sen och trivs bra. Jag bor i Rörsjöstaden.
Jag rekommenderar också Hemstaden, HSB har också hyreslägenheter där man kan få förtur om man bosparar hos dem, man behöver inte så mycket sparande till vissa lägenheter.

Kul, välkommen!
Slår ett slag för cykel ändå, jag cyklar till jobb och ser många trehjulade cyklar som jag antar personer med balansproblem använder. De ser jättesmidiga ut! Malmö är toppen att cykla i :)

Kul, välkommen!
Slår ett slag för cykel ändå, jag cyklar till jobb och ser många trehjulade cyklar som jag antar personer med balansproblem använder. De ser jättesmidiga ut! Malmö är toppen att cykla i :)
Håller med! När jag bodde i Malmö cyklade jag överallt! Körde Möllan-Jägersro t/r dagligen eftersom jag jobbade på Agnesfridsvägen. Cykel är smidigare än buss i Malmö tycker jag även om buss är smidigt med. Det där cyklandet är nog en av sakerna jag saknar mest, det och "utematen" :angel:. Nu kan jag inte cyklat till jobbet utan att riskera livet på en 70-väg där folk kör i 140 och vill jag inte laga mat är det bara pizza som gäller...(för det finns inget annat att välja på).

Bor också vid Caroli och stormtrivs.

Heimstaden äger Carolihuset och det känns som där alltid är något ledigt (många större ettor men finns även 2 or och 3or), en bekant fick snabbt lägenhet där i samband med en seperation. Det är centralt, du har Lidl, Ica och apotek i bottenplan. Mtp många ettor så är där mycket unga personer som bor där med allt det innebär dock men området i sig är trevligt. Kolla även in stadsbostader.se de har endel centralt. Gamla väster, Västra sorgenfri etc.
Såå många som börjat sin tid i Malmö i Carolihuset, inklusive jag. 😁 Då var det lite skabbigt och stökigt (tvättstugan var katastrof!) men tror det förändrats sen Heimstaden tog över.

Tänkte också tipsa om Stadsbostäder, vet många utan kötid som fått lägenhet direkt genom dem.

Såå många som börjat sin tid i Malmö i Carolihuset, inklusive jag. 😁 Då var det lite skabbigt och stökigt (tvättstugan var katastrof!) men tror det förändrats sen Heimstaden tog över.

Tänkte också tipsa om Stadsbostäder, vet många utan kötid som fått lägenhet direkt genom dem.
Jag jobbade ett kort tag som tidningsbärare och carolihuset var inte en favorit vid 4-snåret på morgonen på den tiden :crazy:

Haha ja där har man varit på fest många gånger :D

Bra kommunikationer finns nog egentligen överallt i Malmö så område beror kanske på vad mer som är viktigt för dig @MJLee ? Typ är det viktigare med närhet till shopping, bra restauranger eller natur, billig falafel och öl, motionsspår eller havsutsikt? Sen är allt nära ändå, de som cyklar säger att man når allt i Malmö på under 30 min.

Jag cyklar sällan själv men det mesta är också inom 5-30 minuters promenadavstånd. Jag bor vid Triangeln/Södervärn vilket är toppen av den anledningen men också då jag ofta åker utanför Malmö och då har jättenära till både tåg och regionbussarna (stadsbussarna också).

Liknande trådar

• Malmö

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka