Flytta 2åringar(islandshäst)

Fia79

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte höra med er vad ni tror om att flytta ett gäng 2åringar(islandshästar) ca 6km till nytt bete....genom att leda dem???
Är det för långt för dem, kan man skada dem på något sätt genom att gå så långt med dem?
tänkte att om det går så känns det kanske onödigt att köra dem.

tack på förhand.

Sv: Flytta 2åringar(islandshäst)

Självklart kan de gå 6 km, de avverkar själva långt mycket mer i hagen per dag om möjligheten erbjuds och hagarna inte är för små. Hagar till växande unghästar ska vara stora, så att de kan erbjudas att ta lite längre galoppsträckor utan att behöva stanna efter några få steg.

Håller med Boj.
Kan vara bra att tänka på vad det är för underlag bara. Är det steniga grusvägar till stor del kanske en del av dem blir lite ömma, så man får vara beredd att låta dem gå i dikena i så fall.
Sedan förutsätter jag att de är såpass hanterade att man på ett säkert sätt kan leda dem hela sträckan, inte kul om de blir rädda för en bil eller nått och så drar hela gänget..
Lycka till!

Ett gäng tvååringar kan vara ganska busiga. Det är väl den enda faran med att gå med dem. Att de inte är tillräckligt vana så de busar och sliter sig.
Det beror på hästarna alltså. Sträckan är ingen suck.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
847
Senast: tara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 499
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 393
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka