Bukefalos 28 år!

Flytta äldre katt

K

kinkie

Jag bor nu hemma hos min pappa, här har vi också två katter som pappa absolut inte tycker om! Den ena katten är nog runt 7 år och den andra 4-5. Jag kommer nu att flytta framåt sommaren och pappa vill inte ha katterna kvar, han kan tänka sig att ha kvar en tills min andra syster flyttar hem till stan igen så att hon kan ta den.

Katterna är väl i grund och botten ute katter, men de är aldrig ute! De hatar det båda två och går absolut inte ut om de inte måste. Hellst ligger de i min säng och sover hela dagarna och äter lite när de blir hungriga.

Men hur reagerar så pass gamla katter på att flytta?
Förhoppningsvis så kommer jag att få en lägenhet med egen ingång så isåfall så skulle ju katten/katterna få komma ut men hur fungerar det då med ett nytt område? Jag kommer flytta ca 3-4 km hemifrån finns det nån risk att de kommer att börja leta sig hemåt?
Vad ska man tänka på när man flyttar med katt?
Finns det någon möjlighet att "omskola" katten till innekatt? (ABSOLUT SISTA ALTERNATIV, den tanken finns endast om pappa tänker göra sig av med mina bebisar om de inte kan följa med :cry:)
 
Sv: Flytta äldre katt

Mina katter har flyttat MÅNGA gånger! De har varit inne-katter, ute-katter, haft tillgång till rastgård, haft tillgång till in-nätad balkong osv beroende på hur jag bott.

Min äldsta dam är nu snart 20 och har aldrig haft problem vid någon flytt! :) Hon ser det alltid som ett enda strort äventyr där alla lådor, väskor, kassar måsta undersökas både innan och efter flytt.

Alla katter gillar så klart inte att flytta, men du bör absolut ge det en chans!

/Swat
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
865
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 868
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
686
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
637
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp