Flytta häst eller inte flytta häst?

Sansko

Trådstartare
Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :)

Bakgrund:

Vår familj (min mamma, pappa och jag) har tre hästar. Ston (S) och ena valacken (R) bor för tillfället i stall "I" 7 km från föräldrarna och 1,8 mil från mig (bor alltså inte hos föräldrarna). Andra valacken (Ö) bor i stall "P" 4 km från mig och 2 mil från föräldrarna.
Samtliga hästar ägs av föräldrarna, dock hyr jag "halva" Ö och rider de andra hästarna nu och då.

Nu har jag då börjat jobba på ett tredje stall (stall "T") där det finns två stycken stallplatser. Det här stallet är 1,5 mil från föräldrarna och 1 mil från mig.

Till S har vi en medryttare, dessutom är hon en sådan diktator :devil: att det inte är ett alternativ att flytta henne och ha sönder andras hästar när det funkar bra i den flocken hon är nu.

Däremot har vi börjat fundera på att flytta båda valackerna. En av de största orsakerna är att stallägaren där S och R bor planerat bygga manege (planerna var att börja på sommaren, men var ganska oklart nu ännu) och då kommer hyran att stiga rejält. Vi har inga behov av någon manege och att ha två hästar i det stallet blir helt klart för dyrt.
Alltså: R "måste" flytta så småningom ändå, och då skulle det ju vara bäst att ha honom och Ö i samma stall (att ha hästarna i 3 olika stall är inte ett alternativ).

Största frågan är då om vi skall flytta hästarna nu redan i vår och till det här stallet - eller rättare sagt om det lönar sig att flytta Ö.
Både stall P och stall T har sina plus och minus.

Stall P:
+ Ö flyttade mycket förra året och är inte helt säker på att han borde flytta så mycket mer. Han trivs i det stora hela helt bra här.
+ bättre terränger
+ närmare för mig som rider honom mest
+ kanske aningen mindre trafik, mindre vägar (?) - Ö är inte helt 100% trafiksäker - traktorer och lastbilar är fortfarande skrämmande, men vi jobbar på det och det blir hela tiden bättre
+ billigare (3600kr)
- små hagar som blir väldigt leriga, otroligt dåligt för Ö som hatar lera och vägrar röra på sig alls när det är lerigt i hagen. :(

Stall T:
+ aningen större/lika stora hagar, men de flesta i alla fall delvis sandhagar -> hålls i bättre skick
+ antagligen roligare hagsällskap för Ö som älskar att leka (förutom om hagarna är leriga då...).
+ betydligt mer ridsällskap och många bekanta som vi trivs bra med. Samtliga trivs väldigt bra i detta stall.
+ bättre ridplan (större och inte så förskräckligt mjuk)
+ närmare till mina föräldrar
+ vi skulle få de hästarna vi rider mest till samma ställe
+ praktiskt att jobba och ha hästarna på samma ställe
+ här skulle vi få välja om hästen går på bete på sommaren eller inte (gäller främst R som blir sjukligt fet av att gå på bete - i nuvarande stall måste han gå på bete)
- ridskola: dock mest vuxna som rider här, men ändå mer spring än i andra stallet (vet dock inte om det skulle störa våra hästar).
- dyrare (4140kr)

Båda stallen har ungefär lika stora boxar och hästarna sköts väl om i båda stallen.

Nåja, det här blev långt, hoppas att någon ändå orkar läsa igenom.
Vad tycker allsmäktiga buke?

Tillägg: Självklart är det mina föräldrar som har det slutliga ordet i denna sak då det är de som äger hästarna, men de skulle säkert också uppskatta "opartiska" människors synpunkt på detta. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 502
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp