Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

stjarnhimmel

Trådstartare
En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars utevistelse i små rutor. Detta är en känslig fråga och jag märker att om man tar upp det så blir svaret ofta att "ja men det finns inte mer mark vid detta stallet, det har byggts så mycket bostäder i närheten. "
När det handlar om ridskolor så har jag hört svar som att ställer man större krav på utevistelse så kommer det inte finnas några stall närmare städer och det är tråkigt för alla de barn som inte kommer kunna rida eller umgås med djur. Och ja... det vore tråkigt om det blir så. Men samtidigt- någonstans känner jag att man måste börja göra ett val. Människors rätt att rida och ha hästar nära eller hästarnas rätt till utevistelse som är mer än bara små rutor och några få timmar.

Och när det gäller människors hobbyer så behöver man ju också göra ett val. Vill man åka slalom behöver man bo nära backar, vill man segla behöver man bo vid hav eller sjö. Även den som bor på landet långt från städer kanske inte heller har samma utbud om man tex vill dansa, spela teater etc.

Jag förstår tanken att man vill att djur ska finnas så alla som vill kan få umgås med dessa. Men jag har mer och mer börjat fundera kring att det inte är hållbart att hålla hästar på det sätt som jag ser att många stall har det gällande just hage/ utevistelse. Jag har även frågat flera personer om sällskap när dessa låter sina hästar gå själva i sina små rutor. Jag vet att det kan finnas speciella omständigheter för vissa hästar men när dessa har som grundinställning att "det är bättre att hästar går själva för att annars blir det skador." Visst kan det bli skador men det handlar ju också om förutsättningarna tänker jag.

Så... skulle man behöva lagstifta mer? Eller hur får man till bättre utevistelse? Jag gissar att folk också har olika inställning till utevistelse dvs att vissa inte tycker det är lika viktigt som jag gör eftersom man tycker dessa stall är okej...
Men är inte detta en viktig fråga om vi ska komma framåt när det gäller hur vi håller hästar?
 
Jag tycker det ska vara lag på:
* Minsta yta/häst (för att undvika packade anläggningar med för lite hagyta).
* Minst 1 kompis I samma hage (för att det ska prioriteras MYCKET högre att lära sig läsa och matcha hästkompisar).
* Ligghall året runt (för att hästar självklart ska erbjudas val att ta skydd om vädret är skit oavsett hur/när på året).
* Mycket begränsat med boxvistelse, inte tillåtet som standard (för att det ska sättas i prio att hästar får en vardag där de inte behöver stängas bort från allt naturligt beteende för att kunna få ro).

I nuläget har vi ett system som skapar en massa problem för hästarna som i sin tur gör att vi tycker att vi blir begränsande att hjälpa dem ur den negativa spiralen. Som att hästar inte funkar med andra, inte har ro att vila om de inte är själva, ingen vågar riskera att släppa ihop nya hästar osv. Förutom då allt annat det redan pratas en del om med kolik, beteendeförändringar osv.
 
Och för ridskolor är det ju alldeles ypperligt att ha en/flera fungerande lösdriftsflockar och att stalla upp hästarna dagtid när personal kan ha normala arbetstider och låt dem ha individuella timmar för fodring, vila och omvårdnad utöver deras arbete i verksamheten.
 
Som en liten jämförelse med det här argumentet om avstånd. Nu kanske det är långa avstånd även runt storstäderna, det kan jag inte uttala mig om. Men när jag växte upp red jag på en ridskola som låg fem mil bort. Det var inget konstigt att åka långt för att rida där, många åkte längre än mig för att ta sig dit.

När jag letade stall helt panikslagen i våras (pga stämningen i stallet + hästarna magrade av) var det många som kallade 7-8 h för ”lång utevistelse”. Dessutom i hagar mindre än 0,5 ha för 3-4 hästar.

Jag har gett upp att få allt jag vill till mina hästar på nära håll. Så nu åker jag 5,5 mil istället och har nöjda hästar i förvisso ingen stor hage (1 ha på 8 ston) men lösdrift med fodring var tredje timme dygnet runt och en oerhört trygg flock. Vi har haft tre ihopsläpp sen jag flyttade dit och inte en skråma på hästarna, för de är vana att gå med andra hästar.

Jag hoppas verkligen att lagstiftningen skärps, våra nöjen kan inte gå före hästarnas BASALA behov.
 
Som en liten jämförelse med det här argumentet om avstånd. Nu kanske det är långa avstånd även runt storstäderna, det kan jag inte uttala mig om. Men när jag växte upp red jag på en ridskola som låg fem mil bort. Det var inget konstigt att åka långt för att rida där, många åkte längre än mig för att ta sig dit.

När jag letade stall helt panikslagen i våras (pga stämningen i stallet + hästarna magrade av) var det många som kallade 7-8 h för ”lång utevistelse”. Dessutom i hagar mindre än 0,5 ha för 3-4 hästar.

Jag har gett upp att få allt jag vill till mina hästar på nära håll. Så nu åker jag 5,5 mil istället och har nöjda hästar i förvisso ingen stor hage (1 ha på 8 ston) men lösdrift med fodring var tredje timme dygnet runt och en oerhört trygg flock. Vi har haft tre ihopsläpp sen jag flyttade dit och inte en skråma på hästarna, för de är vana att gå med andra hästar.

Jag hoppas verkligen att lagstiftningen skärps, våra nöjen kan inte gå före hästarnas BASALA behov.

Ja, jag tänker att lagstiftning skulle på sikt gjort att det fanns ett större utbud av platser som var rimliga. Nu får man ju leta som efter nålar i en höstack. Jag gav direkt upp att flytta min häst båda gångerna det blev aktuellt (2017 och 2023). Och då står han i hästmeckat Flyinge 😅
 
Jag tycker att minimitiden för utevistelse ska vara på 8 timmar, standard med hagsälskap (äldre hingstar kan dock vara lite svårt att intodisera sällskap till) och minimmått på 0,5 ha/hage med ett maxantal per 0,5 ha. På detta sätt blir det mer naturligt att ha fler hästar per hage då ensamhagar tar upp väldigt mycket mark. Att ha ett minimimått per hage gör dessutom att frimärkshagar för de hästar som måste gå ensama minskar.
0,5 ha är inte stort men bättre än vad många har idag.
Tycker även att alla hagar ska ha någon form av skydd (lösdrift, träd eller något annat).
 
Nåt annat jag märkt är att stallägare verkar ha dålig koll på hur stora deras hagar är, trots att det är plättlätt att mäta via Eniro tex.

Ett stall jag kikade på skröt om deras fantastiska sommarhage på 6 ha. Visst var hagen mysig, men den var på 2,3 ha…
 
Det vore ju bra ur en miljösynpunkt också med en minsta yta/häst (av viss storlek). Ju mindre upptrampat desto mindre läckage av näringsämnen. Kan tycka att minst 8h i grupp borde vara minsta lagliga.

Våra går ute långa dagar (ut vid ca 5-6 och in mellan 20 och 1) i flock. 5 valacker på ca 1 ha, känns lite litet under lersäsong, men funkar. Dom har lerfria delar så snart de gått bort från ingången.

Sen har vi 2 tanter på lösdrift på 1 ha. Där känns hagen mer vettigt storlekad för antalet hästar.
 
När jag letade stall helt panikslagen i våras (pga stämningen i stallet + hästarna magrade av) var det många som kallade 7-8 h för ”lång utevistelse”. Dessutom i hagar mindre än 0,5 ha för 3-4 hästar.

Eller min favorit:
Stora (0,5-1,5ha) trevliga hagar med grusad ruta vid ingången.

Visar sig sedan (när man flyttat in) att hästarna stängs in på gruset så fort det blir blött och 'skada' kan ske på gräset) :meh:
 
Det vore ju bra ur en miljösynpunkt också med en minsta yta/häst (av viss storlek). Ju mindre upptrampat desto mindre läckage av näringsämnen. Kan tycka att minst 8h i grupp borde vara minsta lagliga.

Våra går ute långa dagar (ut vid ca 5-6 och in mellan 20 och 1) i flock. 5 valacker på ca 1 ha, känns lite litet under lersäsong, men funkar. Dom har lerfria delar så snart de gått bort från ingången.

Sen har vi 2 tanter på lösdrift på 1 ha. Där känns hagen mer vettigt storlekad för antalet hästar.
Idag krävs ju ligghall om hästar ska vara ute mer än 16 h. Känns inte heller orimligt.

Kom det inte någon utredning rätt nyligen om just näringsläckage från häst förresten?
 
Jag har svårt att se det så svart-vitt. Hästen är trots allt "i människans tjänst" vilken är varför den är så framgångsrik som art. Sen ger det oss inte någon licens att missbruka hästar eller skita i deras behov. Men jag tycker till exempel att ridskolor är nödvändiga. Det är inte bara ett nöje för många utan ovärderlig psykisk terapi -- hästen i människans tjänst. Och jag är helt med på att man ska ställa stora krav på nya anläggningar. Men det är inte okej att tvinga bort de som inte har platsen för en lösdrift eller inte kan lösa det med 8-10 timmars utevistelse per dag under höst och vinter.
 
Jag har svårt att se det så svart-vitt. Hästen är trots allt "i människans tjänst" vilken är varför den är så framgångsrik som art. Sen ger det oss inte någon licens att missbruka hästar eller skita i deras behov. Men jag tycker till exempel att ridskolor är nödvändiga. Det är inte bara ett nöje för många utan ovärderlig psykisk terapi -- hästen i människans tjänst. Och jag är helt med på att man ska ställa stora krav på nya anläggningar. Men det är inte okej att tvinga bort de som inte har platsen för en lösdrift eller inte kan lösa det med 8-10 timmars utevistelse per dag under höst och vinter.

Fast då blir det ju människans psykiska hälsa som anses viktigare än hästens?

Jag mår mentalt mycket bättre när jag är med mina hästar än när jag har hästfria dagar. Men jag kan inte motivera för mig själv att mitt mående är viktigare än mina hästars.
 
Och för ridskolor är det ju alldeles ypperligt att ha en/flera fungerande lösdriftsflockar och att stalla upp hästarna dagtid när personal kan ha normala arbetstider och låt dem ha individuella timmar för fodring, vila och omvårdnad utöver deras arbete i verksamheten.
Faktum är att det verkligen vore vettigt för de flesta ridskolor för då hade man faktiskt kunnat ha kvar spiltorna för det fåtalet timmar hästarna är inne och inte rids.
 
Finns ju ett par stycken i alla fall som byggt lösdrift med skötselstall där hästarna står i spilta. Tror de varit nöjda? :)
Generellt mycket bättre för personalen också.
Precis, bättre för personalen och säkrare hantering för ffa barn på ridskola. Jag är ingen förespråkare av spiltor men ett par timmar om dagen om de går på lösdrift resten av tiden är inte skadligt.
 
Jag efterlyser studier som undersöker sammanhang mellan magsår och om hästen går själv eller med kompis. Sen skulle jag också vilja se ett förbud på att helt täcka mellan boxar. Jag tycker att det alltid ska finnas ett utrymme där hästarna kan känna varandra om de vill.
 
Gissar att markens storlek kan bli ett bekymmer för många ridskolor? Krävs ju större hage för lösdrift, om det inte ska bli söndertrampat.
Tycker det är en bra grej iaf😊
 
Jag har svårt att se det så svart-vitt. Hästen är trots allt "i människans tjänst" vilken är varför den är så framgångsrik som art. Sen ger det oss inte någon licens att missbruka hästar eller skita i deras behov. Men jag tycker till exempel att ridskolor är nödvändiga. Det är inte bara ett nöje för många utan ovärderlig psykisk terapi -- hästen i människans tjänst. Och jag är helt med på att man ska ställa stora krav på nya anläggningar. Men det är inte okej att tvinga bort de som inte har platsen för en lösdrift eller inte kan lösa det med 8-10 timmars utevistelse per dag under höst och vinter.
Jag kan inte se att någon skrivit att ridskolor ska tas bort helt. Däremot så tycker jag att det måste ställas krav utifrån hästens behov, inte bara människan. Och jag tror att för att man ska uppfylla hästens behov så behövs det mycket utevistelse och en viss storlek på hage. Och om vi som människor inte kan ge det till hästarna så tycker jag att det inte är okej. Vår vilja att rida eller träffa hästar får inte vara på hästens bekostnad. Jag tror att vi helt enkelt måste börja tänka lite annorlunda och vara beredda att åsidosätta vår egen bekvämlighet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 343
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 105
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp