Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

Fast det är ju sant? Om vi inte hade nytta och nöje av hästar, hur många tror du skulle finnas då? Hur många vilda populationer finns kvar idag? Rent artmässigt är det vinst.

Sen ska individer behandlas väl oavsett den artmässiga vinsten. Men för att det ska vara ett symbiotiskt förhållande behöver vi få ut något av det också och ibland innebär det att man t.ex gör valet att en ridskola är värdefull nog för samhället att vi accepterar att den inte kan tillgodose hästarnas behov på det mest optimala sättet. Sen måste det även där finnas en gräns, så klart.

Är det slaveri? Tja, ska du använda den termen (och det tycker jag inte) så är all ridning slaveri. Spelar ingen roll hur bra hästen har det och hur väl den rids, den har inte valt sin situation.
Nu kastar jag kanske sten i glashus, som en av de som valt att ha min häst på anläggning med relativt små hagar och kort utetid.. Men jag tycker nog inte att ridskolor ska få något slags frikort på det där sättet. Jag håller också med om att man inte behöver kräva det mest optimala, men det finns ju mycket däremellan som faktiskt kan vara genomförbart för de flesta ridskolor.
 
Fast det är ju sant? Om vi inte hade nytta och nöje av hästar, hur många tror du skulle finnas då? Hur många vilda populationer finns kvar idag? Rent artmässigt är det vinst.

Sen ska individer behandlas väl oavsett den artmässiga vinsten. Men för att det ska vara ett symbiotiskt förhållande behöver vi få ut något av det också och ibland innebär det att man t.ex gör valet att en ridskola är värdefull nog för samhället att vi accepterar att den inte kan tillgodose hästarnas behov på det mest optimala sättet. Sen måste det även där finnas en gräns, så klart.

Är det slaveri? Tja, ska du använda den termen (och det tycker jag inte) så är all ridning slaveri. Spelar ingen roll hur bra hästen har det och hur väl den rids, den har inte valt sin situation.

Vinst? I vems ögon då?

Jag säger inte att vi inte ska hålla tamhäst. Jag säger att vi bör ta oss en rejäl funderare på vad det är vi håller på med, vad vi normaliserat.

Istället för att hästen ska stå i människans tjänst, så tycker jag att vi ska stå i hästens tjänst. Det är en ynnest och ett privilegium att få lov att sitta på en hästrygg. Inte en "rättighet" vi tar.

Dom har dragit och burit oss genom årtusenden. Dags att ge tillbaks, och behandla dom med värdighet utefter deras behov som art.
 
Jag har aldrig ens reflekterat över mörkret vid intag. Det bara är ju så. Vi har belysning vid grinden men jag tänder den sällan för då måste jag komma ihåg att släcka sen så jag kör med pannlampa. Det måste jag oavsett ha då våra hästar aldrig står vid grinden utan en får leta lite. De är precis likadana att leda som när det är ljust.

Jag tror också att en striktare lagstiftning hade gjort det bättre för de som har sämst förutsättningar. För mig är det jätteviktigt med stora hagar, i flock. Dock måste det ju finnas undantag för hästar som av skadeskäl t.ex. behöver undantas från lagstiftningen men det gör det säkert redan idag?
 
Fast det är ju sant? Om vi inte hade nytta och nöje av hästar, hur många tror du skulle finnas då? Hur många vilda populationer finns kvar idag? Rent artmässigt är det vinst.

Sen ska individer behandlas väl oavsett den artmässiga vinsten. Men för att det ska vara ett symbiotiskt förhållande behöver vi få ut något av det också och ibland innebär det att man t.ex gör valet att en ridskola är värdefull nog för samhället att vi accepterar att den inte kan tillgodose hästarnas behov på det mest optimala sättet. Sen måste det även där finnas en gräns, så klart.

Är det slaveri? Tja, ska du använda den termen (och det tycker jag inte) så är all ridning slaveri. Spelar ingen roll hur bra hästen har det och hur väl den rids, den har inte valt sin situation.

Ridskola behöver dock inte vara synonymt med dålig hästhållning och jag tycker inte rätten att få rida ska gå ut över djuren.

Ridskolan som tillhör min ridklubb har stora hagar där hästarna går i grupper, de rids ut regelbundet, de har utöver dubbla ridhus och ridbanor en naturbana med terrängbana där de håller lektioner.
Personligen skulle jag aldrig ha samvete att rida på en ridskola där hästarna hålls i små rutor, inre rids ut regelbundet osv.
 
Jag tror också att en striktare lagstiftning hade gjort det bättre för de som har sämst förutsättningar. För mig är det jätteviktigt med stora hagar, i flock. Dock måste det ju finnas undantag för hästar som av skadeskäl t.ex. behöver undantas från lagstiftningen men det gör det säkert redan idag?
Ja, det finns undantag för skadade/sjuka hästar (vilket är fullt rimligt).
Tror som du att det blivit bättre för de sämsta med hårdare lagkrav.
 
Jag förstår liksom inte varför det finns så många hästar som är svåra att leda. Vad kan det bero på? O_o
Jag tror mycket av det i slutändan beror på oss människor. Jag har sett människor krampaktigt hålla i en hingstkedja och klaga över att hästen "bråkar". Och de är inte medvetna om att de är en bidragande faktor. Ibland är hästen hungrig eller har överenergi pga. vårt val av utfodring, hagtid och brist på stimulering. Oftast reagerar de på vårt kroppsspråk mer än vad vi är medvetna om.
 
Nu kastar jag kanske sten i glashus, som en av de som valt att ha min häst på anläggning med relativt små hagar och kort utetid.. Men jag tycker nog inte att ridskolor ska få något slags frikort på det där sättet. Jag håller också med om att man inte behöver kräva det mest optimala, men det finns ju mycket däremellan som faktiskt kan vara genomförbart för de flesta ridskolor.

Jag menar absolut inte att det ska vara ett frikort att ha det hur uselt som helst. Men jag tycker inte heller vi ska tvinga existerande ridskolor att stänga om det inte kan nå upp till en ny, hårdare kravnivå. Det får ju vara för nyetableringar. Och det måste vara möjligt att ha ridskolor även i och nära städer även om de inte kan erbjuda optimala förhållanden.

Om man ska jämföra och väga saker mot varandra anser jag att ridskolor är viktigare för samhället än ridsport på toppnivå. Därför är jag personligen ok med att kräva mindre av en ridskola än en anläggning för en elitsatsning.
 
Jag menar absolut inte att det ska vara ett frikort att ha det hur uselt som helst. Men jag tycker inte heller vi ska tvinga existerande ridskolor att stänga om det inte kan nå upp till en ny, hårdare kravnivå. Det får ju vara för nyetableringar. Och det måste vara möjligt att ha ridskolor även i och nära städer även om de inte kan erbjuda optimala förhållanden.

Om man ska jämföra och väga saker mot varandra anser jag att ridskolor är viktigare för samhället än ridsport på toppnivå. Därför är jag personligen ok med att kräva mindre av en ridskola än en anläggning för en elitsatsning.
Ha en fungerande kollektivtrafik ut till ridskolor så kan stadsbor ta sig till ridskolor utan att behöva körkort eller behöver cykla på osäkra vägar.
 
Jag tillhör väl dom som inte tycker det behövs massor med hagmarker för att ge hästar ett bra liv. Kan tycka att det aktivstall som är uppgrussat mycket väl kan tillfredsställelse hästars behov även om det bara är 1/2 hektar, tycker även den ytan kan hålla ett gäng hästar.

Visst är det ultimata betydligt större hagar där både äng, skog och kuperat ingår men är inget krav för att ge hästar ett bra och drägligt liv.
 
Jag tror för lite tid ute stör mig mer än hur stor hagen är. Troligtvis för att de flesta jag sett ändå har hagar större än en sjukhage, men en häst som spenderar den största delen av sin tid inne - det är särskilt miserabelt. Kanske för att jag själv älskar att vara ute och få frisk luft.
Jag vet ett stall där hästarna kommer ut kring halv åtta och in igen vid tolv. Inte det värsta, men de som går lektion på förmiddagen kommer ut först kl. 10. Det är två timmar utevistelse.
 
Jag tror man färgas mycket av hur man är uppväxt och vad man är van vid, det är lätt att bli hemmablind och inte se dåliga förhållanden för att det är det normala.

Jag är uppväxt på landet. Grannarna födde upp swb i liten skala. Hästarna gick i en kuperad hage på flera hektar, långa dagar på vintern och dygnet runt på sommaren. Stallet hade stora boxar med öppna fronter.

En annan granne hade en stort travstall med egen uppfödning. Ston och unghästar gick på lösdrift. Träningshästar gick i mindre hagar, dock stora jämfört med dagens rasthagar. Alla gick med minst en kompis förutom hingstarna som gick själva.

Ridskolan jag red på låg på landet, inget ridhus. Några ponnyer stod i spiltor men majoriteten hade boxar. De gick ute i flock hela dagarna. På helgerna var det lektioner på förmiddagarna, sen fick hästarna komma ut i hagen.

På sommaren gick de ute dygnet runt en bit från gården. När jag var där på ridläger åkte vi traktorvagn till hagen och red hästarna tillbaka barbacka. På eftermiddagen red vi tillbaka till hagen igen.

Mångas första kontakt med hästar är via ridskolorna. Därför tycker jag de har ett extra stort ansvar att visa sund hästhållning. Vikten av ordentlig utevistelse i bra hagar, kompisar, ridas utomhus på varierande underlag.
Ridskolor behöver inte ligga i stan. Bättre att det satsas på kollektivtrafik och säkra cykelbanor som redan nämnts.
Jag cyklade 9 km till min ridskola som barn.
Folks lathet ska inte gå före hästarnas välfärd.
 
Jag håller inte med Björn Svensson om allt men han säger en hel del kloka saker.

"För hela livet kan inte vara panerat i fibersand"

"Jag säger inte att jag gillar att rida utomhus på vintern. Jag säger bara vad hästen gillar är viktigare än vad jag känner"

Något jag tänker att en hel del behöver ta till sig.
 
Jag håller inte med Björn Svensson om allt men han säger en hel del kloka saker.

"För hela livet kan inte vara panerat i fibersand"

"Jag säger inte att jag gillar att rida utomhus på vintern. Jag säger bara vad hästen gillar är viktigare än vad jag känner"

Något jag tänker att en hel del behöver ta till sig.
Fast är det inte han som bara har hagar så halva gänget kan vara ute i taget?
 
Jag menar absolut inte att det ska vara ett frikort att ha det hur uselt som helst. Men jag tycker inte heller vi ska tvinga existerande ridskolor att stänga om det inte kan nå upp till en ny, hårdare kravnivå. Det får ju vara för nyetableringar. Och det måste vara möjligt att ha ridskolor även i och nära städer även om de inte kan erbjuda optimala förhållanden.

Om man ska jämföra och väga saker mot varandra anser jag att ridskolor är viktigare för samhället än ridsport på toppnivå. Därför är jag personligen ok med att kräva mindre av en ridskola än en anläggning för en elitsatsning.
Varför måste det finnas ridskolor centralt i städer om det inte blir bra hästhållning. Många andra hobbyer behöver man ju åka till och barns idrottande styrs av var de bor. Varför accepterar vi att vi måste åka eller bo nära skidbackar för att åka slalom eller att det inte finns samma kulturutbud på landet. Med samma logik borde det inte vara konstigt att hästar eller bondgårdar inte ligger centralt i städer.
 
Varför måste det finnas ridskolor centralt i städer om det inte blir bra hästhållning. Många andra hobbyer behöver man ju åka till och barns idrottande styrs av var de bor. Varför accepterar vi att vi måste åka eller bo nära skidbackar för att åka slalom eller att det inte finns samma kulturutbud på landet. Med samma logik borde det inte vara konstigt att hästar eller bondgårdar inte ligger centralt i städer.

Vi kanske inte ska bygga nya där men inte heller tvinga bort de som finns. Och sen har ju kontakt med djur visat sig vara extra viktigt för just barn i städer.
 
Vi kanske inte ska bygga nya där men inte heller tvinga bort de som finns. Och sen har ju kontakt med djur visat sig vara extra viktigt för just barn i städer.
Jo men då säger man att människors bekvämlighet är viktigare än hästars mående. Om man inte kan ha tillräckligt stora hagar/utevistelse så tycker jag människor får stå tillbaka och vara beredda att åka en bit.
 
Jo men då säger man att människors bekvämlighet är viktigare än hästars mående. Om man inte kan ha tillräckligt stora hagar/utevistelse så tycker jag människor får stå tillbaka och vara beredda att åka en bit.

Det kanske handlar om ekonomi och social utsatthet också, inte bara bekvämlighet. Om hästar kan bidra till ett bättre samhälle genom att barn inte hamnar i andra sammanhang (gäng, till exempel) så tycker jag det är ett bra argument för att man kan acceptera icke-optimala förhållanden. Jag pratar inte om dåliga förhållanden. Men inte utevistelse från 9-18, stora hagar och fri tillgång till mat.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 343
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 104
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp