Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

Superviktiga frågor, jag har jobbat på ridskola där ridskolehästarna var ute 9-12/13 och privathästarna kom in vid 16-20 beroende på när deras ägare ville ha in dem, en del gick in direkt vid regn osv. Och vissa var så hispiga att leda att jag hade med en tuss hö i handen och matade hela vägen, ägaren ryckte i kedjan hela vägen över stallplanen.. hagarna små och de flesta ensamma, hela situationen gjorde mig bara ledsen. Hur kan man tycka att det är ett vettigt hästliv?

Jag har eget stall så kan ju göra som jag vill, när jag tidigare var inackorderad så kände jag mig ofta hjälplös över underlaget och utevistelsen även om mina hästar alltid haft varandra.

Jag tror att en annorlunda lagstiftning hade hjälpt mycket. Men det känns som att drömma om det omöjliga som det ser ut nu.
 
Kan bara inflika på mörker-situationen. Har man ordentlig belysning bör det ju fungera men pannlampa är inte alltid kul att leda hästar med. Min nästan bombsäkra pensionärsponny som knappt reagerar på något tycker att jag är svinobehaglig om jag har pannlampa på mig, har hänt att han slitit sig. När det handlar om personal så är det frågan om arbetsmiljö också och vilka risker som tas. När jag jobbade på ridskola som hade inackorderingar var det konstanta problemet att leda de uppstallade hästarna, och det var i dagsljus. Vi slutade med inackorderingar efter en tid, intäkten var helt enkelt inte värt arbetsmiljörisken 🤷🏻‍♀️
 
Jag tror det mer sitter i huvudet på människan, att vi ser sämre och tycker det är jobbigt och för över det till känsliga hästar, oftast omedvetet.

Annars är min erfarenhet att tittiga hästar faktiskt blir bättre i mörker och reagerar mindre än vanligt. De behöver fokusera lite mer och har inte tid att fjanta runt 😄
Exakt! Det sitter i huvudet på oss. Hästar är inte mörkrädda.
 
Jag hade aldrig accepterat stallplats där hästar inte leds i mörker, då kan de ju knappt gå ut på vintern?
Mitt fullblod kom direkt från galoppbanan och hon måste fått en chock, ut morgonen efter i mer än 1-2 ha hage med gräs (vinter) med en kompis kl 06 och in kl 21. I becksvart (en lampa vid grinden). Första dagarna ställde hon sig vid grinden vid 12 men gav upp ganska fort…

Jag är övertygad om att det är vi som påverkar hästarna. Inga hästar har reagerat på mörker eller blivit galna pga det. Varken galopphästar, svår klass-hästar eller hobbyhästar.
I inack-stallet jag står i nu går de ute 14 timmar om dygnet i större hagar, gräs året runt och där ”ta in tidigt” kan innebära att de är ute 12 timmar. Nog aldrig varit med om färre timmar än runt 10-12 timmar ute o då har vi tagit in pga väder (storm). Hästarna lär sig snabbt att gå i mörker osv. Vissa släpps dessutom.
 
Jag förstår liksom inte varför det finns så många hästar som är svåra att leda. Vad kan det bero på? O_o
Tror inte det är hästarna utan ägarna. Hoppade in och hjälpte till då och då för många år i ett stall. Vi som var vana hade inga problem att ta in 2 och 2 (hästarna gick 2 i lite större hagar) medan ägarna till hästarna hade problem med att bara leda sin häst.
 
Min gamla häst var alltid snäll att leda, hyfsat väluppfostrad.
Men sedan flyttade vi till ett stall med en liten hage med för många obalanserad hästar i. Allt min häst ville var att slippa bara i hagen så han blev hemsk att leda.

Vi flyttade därifrån så snabbt som möjligt, sedan var han sitt vanliga jag igen.
Så hagvistelsen kan påverka mycket på hur hästen är att leda.
 
Jag har svårt att se det så svart-vitt. Hästen är trots allt "i människans tjänst" vilken är varför den är så framgångsrik som art. Sen ger det oss inte någon licens att missbruka hästar eller skita i deras behov. Men jag tycker till exempel att ridskolor är nödvändiga. Det är inte bara ett nöje för många utan ovärderlig psykisk terapi -- hästen i människans tjänst. Och jag är helt med på att man ska ställa stora krav på nya anläggningar. Men det är inte okej att tvinga bort de som inte har platsen för en lösdrift eller inte kan lösa det med 8-10 timmars utevistelse per dag under höst och vinter.

Och varför ska vi, i dessa dagar, godta att det är så? Varför tar vi oss den rättigheten, att förkunniga att ett annat djur "står i vår tjänst"?

Dom har ju inget val. Dom föds in i det. Ska du använda mänskliga termer såsom "står i vår tjänst" så är den korrekta termen faktiskt slaveri.
 
Jag har jobbat i ett stall där vi släppte hage för hage. Dvs ledde inte. Dörren till stallet var stängd, så de samlades i en fålla tills jag kommit tillbaka från att ha öppnat grinden och sen släppte vi in några i taget i stallet. Det gick alltid lugnt till, troligen skönare för hästarna än att se nån ledas iväg och ev bli kvar själv. Var det dagar när de var uppspelta, fick de stå kvar i fållan tills de slutat springa runt. Hästarna lärde sig fort var de bodde och man lärde sig i vilken ordning de valde att gå in och när man visste att "den hungrige" skulle in, så stängde man resterande boxdörrar så den inte gick in och snodde hö längs vägen.
I det stallet skulle hästarna helst inte släppas ut/in i mörker, ägarna var för oroliga för det. De skulle också vara inne tillräckligt tidigt för att ha ätit upp sitt insläppshö och torkat lite för att ägarna skulle kunna sätta igång direkt. Inte alla förstås, men de flesta ville ha det så.
 
Jag förstår liksom inte varför det finns så många hästar som är svåra att leda. Vad kan det bero på? O_o

Överskottsenergi?

Jag står uppstallad med min häst på en mindre ridskola. Där går ridskolehästarna ute på nätterna från kl 19:30 till 10:30 på morgonen. Hagarna är inte jättestora (men större än många större ridskolors) men de allra flesta hästar har minst en hagkompis att dela hage med. Vi privata får våra hästar utsläppta av personalen ca 7 och tar in dem själva på kvällen på vardagarna. De flesta tar in sina hästar kring 20. Våra hagar är tämligen nära anläggningen och väl upplysta så ingen behöver ta in i kolsvart mörker. Ingen av hästarna- varken ridskolans eller privata är hispiga och de allra, allra flesta (förutom två buffliga ridskoleponnysar och en privatponny) leds in/ut utan kedjegrimskaft.
 
Hästar i norra norrland står ute och rids i mörker halva året. Har aldrig varit med om att det i något av de kollektivstall jag stått i varit någon som helst tanke på att ta in hästarna tidigt pga mörker. Inte in före kl 20 och ut senast kl 8 har reglerna varit. Skulle de bara vara ute när det är ljust blir det typ 4 timmar mitt i vintern.
Men när jag ett år bodde och hade häst i örebrotrakten så var hästarna helt plötsligt tvungna att få komma in kl 15 på vintern pga mörkret. Min häst uppskattade det inte.
Så för mig känns det mer som att det är en konstruktion av människor som inte är så bekväma med mörkret själva.
 
Hästar i norra norrland står ute och rids i mörker halva året. Har aldrig varit med om att det i något av de kollektivstall jag stått i varit någon som helst tanke på att ta in hästarna tidigt pga mörker. Inte in före kl 20 och ut senast kl 8 har reglerna varit. Skulle de bara vara ute när det är ljust blir det typ 4 timmar mitt i vintern.
Men när jag ett år bodde och hade häst i örebrotrakten så var hästarna helt plötsligt tvungna att få komma in kl 15 på vintern pga mörkret. Min häst uppskattade det inte.
Så för mig känns det mer som att det är en konstruktion av människor som inte är så bekväma med mörkret själva.
Exakt detta. Bor i Västerbotten och det hade inte gått att ha häst halva året här om de hade behövt vara ute endast när det är ljust ute. Hästar klarar mörker alldeles utmärkt, de är vi som gör ett problem av det.
 
Fast alla hästar kan ju ledas i mörker, det är ju bara normal uppfostran. Min är en sån koko och rejält reaktiv dressyrhäst och det har aldrig varit några konstigheter.

Sålänge man själv ser vart man går har inte jag några problem med att leda hästar i mörker. Helst belysning, annars pannlampa.

Jag tror det mer sitter i huvudet på människan, att vi ser sämre och tycker det är jobbigt och för över det till känsliga hästar, oftast omedvetet.

Annars är min erfarenhet att tittiga hästar faktiskt blir bättre i mörker och reagerar mindre än vanligt. De behöver fokusera lite mer och har inte tid att fjanta runt 😄
Det är en större skaderisk för mig om jag inte ser ordentligt och hästen far iväg pga något.
Precis som det kan vara en större skaderisk för personal i inackorderingsstall.
Inte att hästar inte går att leda i mörker.

Jag har också varit tydlig med att problemet går att lösa genom exempelvis bra belysning och att mörker inte borde vara en ursäkt.

Min häst går i flock på lösdrift och vinterhagarna är 1-1,5 h.
 
Exakt detta. Bor i Västerbotten och det hade inte gått att ha häst halva året här om de hade behövt vara ute endast när det är ljust ute. Hästar klarar mörker alldeles utmärkt, de är vi som gör ett problem av det.
När jag bodde där uppe var hästarna absolut alltid ute i mörker i lyxig snö på frusen mark.
Här nere i lerhelvetet är det det blöta vädret som gör att vi periodvis har hästarna ute mindre.
 
När jag bodde där uppe var hästarna absolut alltid ute i mörker i lyxig snö på frusen mark.
Här nere i lerhelvetet är det det blöta vädret som gör att vi periodvis har hästarna ute mindre.
Ja det är ju ofta väldigt tydligt att hästarna rör sig mindre när marken är lerig. Ska de ändå stå still i leran kan de lika gärna stå still inne..

När jag bytte stall senast från stora leriga hagar till ganska små men torra hagar så rörde sig hästen tydligt mer i den lilla torra hagen.
 
Och varför ska vi, i dessa dagar, godta att det är så? Varför tar vi oss den rättigheten, att förkunniga att ett annat djur "står i vår tjänst"?

Fast det är ju sant? Om vi inte hade nytta och nöje av hästar, hur många tror du skulle finnas då? Hur många vilda populationer finns kvar idag? Rent artmässigt är det vinst.

Sen ska individer behandlas väl oavsett den artmässiga vinsten. Men för att det ska vara ett symbiotiskt förhållande behöver vi få ut något av det också och ibland innebär det att man t.ex gör valet att en ridskola är värdefull nog för samhället att vi accepterar att den inte kan tillgodose hästarnas behov på det mest optimala sättet. Sen måste det även där finnas en gräns, så klart.

Är det slaveri? Tja, ska du använda den termen (och det tycker jag inte) så är all ridning slaveri. Spelar ingen roll hur bra hästen har det och hur väl den rids, den har inte valt sin situation.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 342
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 094
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp