Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

Det kanske handlar om ekonomi och social utsatthet också, inte bara bekvämlighet. Om hästar kan bidra till ett bättre samhälle genom att barn inte hamnar i andra sammanhang (gäng, till exempel) så tycker jag det är ett bra argument för att man kan acceptera icke-optimala förhållanden. Jag pratar inte om dåliga förhållanden. Men inte utevistelse från 9-18, stora hagar och fri tillgång till mat.
Ett första steg tror jag är att lagstiftning blir hårdare för att folk att arbeta för förändring. Jag känner till ridskolor som tidigare hade små hagar med bara en eller två hästar i varje men som nu har börjat bygga ihop hagarna så de blir större. Jag känner också till en ridskola som gått till lösdrift med delvis automatisk utfodring från att också tidigare haft små hagar med en häst i varje. Det intressanta är när jag pratat med personalen så tyckte de att deras arbete hade förbättrats samt att det var lugnare och mer harmoniskt bland hästarna.
 
Ett första steg tror jag är att lagstiftning blir hårdare för att folk att arbeta för förändring. Jag känner till ridskolor som tidigare hade små hagar med bara en eller två hästar i varje men som nu har börjat bygga ihop hagarna så de blir större. Jag känner också till en ridskola som gått till lösdrift med delvis automatisk utfodring från att också tidigare haft små hagar med en häst i varje. Det intressanta är när jag pratat med personalen så tyckte de att deras arbete hade förbättrats samt att det var lugnare och mer harmoniskt bland hästarna.

Jag tror de allra flesta vill men sen saknas det pengar. Ideella föreningar sitter inte precis på stora sparkonton. Så de blir väldigt utelämnade till hur villig den aktuella kommunen är att hjälpa till.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 343
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 104
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp