flytta häst men ingen boxavtal

Sv: flytta häst men ingen boxavtal

Tänker själv försöka hyra ut boxar och tänker inte ens tanken på att "bara hyra ut" utan självklart ska det skrivas kontrakt på exakt vad som ingår eller inte... Har man saker nedskrivna är det ju så mkt enklare. "ord mot ord" i fallen med muntliga avtal är ju alltid vanskliga och muntliga "löften" förvrängs gärna beroende på personens egna mål och syften...

Muntliga löften är alltid ord mot ord! Människor kan missförstå varandra väldigt lätt. Ex. en uthyrare säger att den vill ha en månads uppsägningstid, vilket i hyreskontrakt innebär uppsägning före påbörjad kalendermånad, tolkar kanske hyresgästen som en månad från datum.

Att tro att det blir enklare med skriftliga avtal ska du inte vara så säker på. Det blir dyrt om det trasslar, men ännu dyrare att anlita advokat osv. 3 månader innebär ju att det är åt båda håll! Det kan ju också vara en nackdel om det inte fungerar med inackorderingen.

// Lambi, som alltid har betalat hela månader, aldrig har haft skriftligt, är välkommen som hyresgäst i det stall jag önskar och beundrar de som orkar ha inackorderingar! :love:

Ja, är det månadshyra som gäller så är det.

*KL*

Jisses, vad ska man säga...

Det är väl självklart att man har ett avtal om man står i stallet, varesig det är skriftligt eller muntligt. Har du inte ex sagt. " ja då kommer jag med hästen på lördag" och stallägaren svarat: "ok"?!
DET är ett avtal!

Spelar ingen roll om avtalet är skriftligt eller muntligt. Slår du upp den stora blåa boken svearikes lag, finner du i jordabalken att du har 3mån uppsägning(om inte annat avtalats)oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
Så jag tycker stallägaren är snäll som bara kräver dig för en månad, bara att betala och se glad ut=)

Uppdatera!

Det är två månader sen min häst flyttat. Och vi trivs väldigt bra i ny stall och vi trivs väldigt bra där, har allt där kan man säga. Det blev aldrig något med att betala, jag sa till henne att hon kan alltid skicka inbetalningskort hem till mig (vilket hon aldrig gjorde)

Stallägaren var inte hemma när vi kom för att hämtade våra häst och därefter skickade hon email och kräva skatt på 2500 kr trots avtal inte finns utan muntliga avtal men ingen vittnen eller något. Den dagen jag frågade så hon talade om hur mkt med allt i samma "fast pris" 1900 kr så självklart antog jag automatiskt att skatt ska ingå, och hon lovade dessutom att min häst ska få ny foder då han är svårfödd häst, det har jag redan bevis på - min sambo. Eftersom avtal på papper med namnet inte finns är att jag arbetade där då (trodde aldrig att jag skulle sluta där) Slutade på grund av dom gjorde brott mot facket arbetsrätt kan man säga men det blev aldrig något rättegången inom det. Jag orkar inte då gå igenom detta. Dessutom gav hon hösilage/ensilage i ute hos hästarna men min får inte ha det utan hö eftersom han var inte vaccin mot boutlism (stavning ?)Ändå gav hon det. Jag vet att man kan ge det men jag vågar inte av skäl att det ligger kanske död mus där och min häst är inte vaccinerad mot det.

Vi har redan talat med våra Advokat och han säger att hon kommer att förlora för att hon har gjort "brott" mot skattverket då hon inte har rätt att vänta med skatt tills jag flyttar min häst, att hon bröts löfte om foderbyte och gjort stora fel mot facket arbetsrätt. Jag kan och till med tillägg att privatstall med 5 hästar och där blev mockad genast 1 gång i vecka då jag arbetade där, privathästarna är stallägarens och övriga är ridskolanshästarna som jag sköter åt innan och en av dom har väldigt stark öga som rinner hela tiden (grönt/gult) har sagt till henne direkt och hon lovade att ta med saltlösning enligt henne. Vilket blev aldrig av, jag är helt trött på det ställe.

Man kan säga att hon och jag var goda vänner en gång i tiden.. Vi var vänner i två år och hon erbjöds mig att jobba hos henne och det tackade jag självklart ja till och föreningen när vi skrev på anställningsavtal och dom lovade att värme och rastplats skulle fixas, vilket blev aldrig av. Hon tar mig inne hos henne ibland men hur funkar det vid flera tillfället om hon är inte hemma.

Det finns så mycket att berätta om men jag vill bara gå vidare och leva liv nu och dessutom trivs min häst väldigt bra i ny stall och gått upp i vikt, hull börjar bli tjock nu och förändrat mycket i personlig så jag förstod att han trivs inte i ridskola och blev skit stress av det. Nu har jag lärt mig - ALLTID HA AVTAL MED NAMN PÅ.

Tack för ni svarat på mina frågor.

Ha en trevlig dag med era hästar/ponny

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom stallägaren ska använda boxen direkt är det rimligt att du antingen tar med det foder som skulle ingått, eller betalar månadshyran minus kostnaderna för fodret.
Det borde gå att resonera sig fram till detta - eller är ni helt på kollisionskurs?

Immer

Men iom att stallägaren använder sig av boxen för en häst (eller vad som) tar hon inte över kontraktet då?
Under förutsättning att det inte finns någon annan ledig box i stallet (som kan simulera ts box och att hon bara fått byta box till den).

Har stallägaren verkligen rätt att dubbelanvända sig av en box?(Ta ut hyra samt använda sig av boxen till egen häst/hyra ut den igen).

Är inte det de som är syftet med att ex. betala för en tom box i ett stall man Verkligen vill stå i när man söker häst? Så att ingen "tar" (hyr) ens box under tiden man letar häst.

Jag är så lycklig att jag står i ett superbra stall nu med världens bästa stallägare som ställer upp så mycket.
De växer inte på träd sådana stallägare. :love:

Jag ser det som att hon hyrde ut boxplatsen åt dig för 1900:-/månad svart. Pengar hon troligast satte rakt ner i egen ficka.

Klart som tusan att hon inte ville förlora Den inkomsten!

Och nej, hon kan inte efteråt komma och kräva skatt på din stallhyra. Vad du Kan göra är att ringa henne och fråga om hon hyrde ut boxen svart åt dig.

Säger hon nej, fråga då varför du ska betala skatt igen.
Svarar hon ja, påpeka att du inte var medveten om det och att det är hon som begått ett brott.

Varför tror folk att det är svart bara för att man inte lämnar kvitto? Om man inte betalar moms så kan man heller inte göra avdrag för moms och man kan inte göra avskrivningar. Jag betalar moms även fast mina inackorderingar inte får kvitto (dom har aldrig frågat). Det är sorgligt att det finns folk som gör allt för att slippa betala för sig. Varför tror ni stallägare blir nitiska? Folk gör ju för bövelen inte rätt för sig.

Jag ser det som att hon hyrde ut boxplatsen åt dig för 1900:-/månad svart. Pengar hon troligast satte rakt ner i egen ficka.

Klart som tusan att hon inte ville förlora Den inkomsten!

Och nej, hon kan inte efteråt komma och kräva skatt på din stallhyra. Vad du Kan göra är att ringa henne och fråga om hon hyrde ut boxen svart åt dig.

Säger hon nej, fråga då varför du ska betala skatt igen.
Svarar hon ja, påpeka att du inte var medveten om det och att det är hon som begått ett brott.

Enligt henne att jag visste om det fast det är inte SANT, samma vid tillfället då vi disktuerade om foderbyte, sade hon ALDRIG om moms på boxhyra eller foder. Jag har redan bevis - min sambo. Jag sa till henne att hon kan alltid skicka inbetalningskort hem till mig eftersom hon har företag så faktura detta till mig men hon gjorde ALDRIG det. Har inte hört något från henne sen dess. Enligt henne hyrde hon ut box till mig vitt så alltså ska moms ingå ju inte utanför.

Har inte läst hela tråden men jag har det som avtal att jag betalar samma summa varje månad vare sig min häst är där eller inte eller om jag inte utnyttjar hela min månad.

Flyttar jag min häst i mitten på månaden så får jag fortfarande betala för hela månaden ut. Vi har 1 månads uppsägningstid.

I förra stallet behövde man bara betala kallhyra om man flyttade sin häst innan månadens slut. Om det skulle stå en häst på kö och ville komma intill snabbare så slapp man betala kallhyran då boxplatsen blev uppbokad så att säga.

En vecka är knappast något att bråka om. Det blir bra mycket dyrare att koppla in advokat än att pröjsa för resten av månaden.

Det rimligaste vore om du betalade för själva kallhyran och människan som har din box för maten.
Det är iallafall min personliga åsikt. Hoppats det löst sig för dig.

Varför tror folk att det är svart bara för att man inte lämnar kvitto? Om man inte betalar moms så kan man heller inte göra avdrag för moms och man kan inte göra avskrivningar. Jag betalar moms även fast mina inackorderingar inte får kvitto (dom har aldrig frågat). Det är sorgligt att det finns folk som gör allt för att slippa betala för sig. Varför tror ni stallägare blir nitiska? Folk gör ju för bövelen inte rätt för sig.

Skulle aldrig stå i ett stall som inte gav kvitto. Inte för att jag inte tror stallägaren inte betalar moms utan för att jag vill ha svart på vitt att jag har betalat. Betalade kontant i förra stallet (lättast och de föredrog det) men fick alltid skrivet kvitto. Det fick vi allihop.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 955
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?