Hej! Behöver lite råd.. Har en ponny som inte kan gå på gräs som nu står inackorderad. Dock får jag kämpa med förståelsen över att min häst inte kan gå på gräs direkt och analyserat foder. Har två boxar hemma då jag tidigare hade en till och jag arrenderade mark. Funderar på att ta hem henne istället för att hålla på att bråka och stå med en fet häst som har haft början på fång. Hagen jag skulle kunna få till hemma skulle vara på 1500 kvm. Det är ju ingen jättehage kan man lätt säga, men hon kan ju inte gå på gräs heller. Funderar på att skaffa en pytteponny med liknande behov, men hagen gör ju lite ont i hjärtat. Jag kan ju arrendera igen, men då får jag ju problem med gräs igen. Hur gör ni med känsliga hästar? Hjärtat säger att hon ska gå i stor härlig hage, men veterinären säger mer eller mindre grushage.
Jag hade tagit hem alla dagar i veckan. Vet själv hur jobbigt det är att vara inackorderad och vill personligen aldrig vara det igen.
Visst, det är ingen jättehage vi pratar om, men om man ser till hur flertalet hästars hagstorlek ser ut ... så ... 1500 kvm för två hästar ser jag personligen inte som ett problem.
Det viktigaste är marken, att den inte blir lerig. Hårdgjord yta är ett måste. Helst att hela är hårdgjord. Med två hästar på mindre yta får du eventuellt vara beredd att fylla på grus/sand regelbundet.
Sedan kan du ju sprida ut höet på flera ställen. Gärna sätta in lite träd, grenar och sly så hästarna kan gnaga. Berikning är hyfsat lätt om man är lite kreativ. Är lätt att förvara lövruskor att ge vintertid och plocka sly sommartid. Björkar tycker hästarna är trevliga att gnaga på.
Ett vindskydd hade varit toppen så att hästarna kan söka skydd när de vill. Framförallt sommartid är det ingen roligt att stå i en grushage i gassande sol... vet flera som har vindskydd i hagen som i stort sett enbart används sommartid...
En självklar del är ju att ju mindre hage, desto viktigare är det att mocka hela hagen varje dag.
Sen kan du ju fundera vilken typ av sällskapshäst du vill ha. Personligen skulle jag vilja ha någon som är ridbar, men här har ju alla olika preferenser. Finns massor av mindre ridhästar med fångproblematik som hade fått det jättebra hos dig.
Så ja, jag tycker absolut att du kan ta hem hästen utan dåligt samvete och köpa en till med liknande besvär/behov.