flytta och göra katterna till utekatter

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina katter är födda i ett stall, där de bodde sina första typ 8 månader. Därefter flyttade de till mig där de varit innekatter i liten lägenhet i snart 1½ år.
Nu finns en möjlighet att jag har hittat ett hus jag kan köpa, på landet och med tillräckligt avstånd från trafikerade vägar för att jag ska vara trygg med att låta dem bli utekatter igen. (jadå, de är kastrerade, chippade och registrerade hos jordbruksverket, enligt konstens alla regler)
Men här är då något som är nytt för mig, trots 40 år med katter - hur gör man när man flyttar med katter, som ska vara utekatter?
Hur länge behöver de vara instängda i huset för att boa in sig och se det som sitt hem, innan man släpper ut dem och låter dem bekanta sig med omgivningarna? Några bra tips och tankar runt detta?

Jag har tänkt presentera dem i den lokala facebookgruppen, så att byborna vet vad det är för nya katter som de eventuellt kan se smyga runt.

Tre veckor inne och sedan låta dem gå ut om de vill. Aldrig lyfta ut dem utan låta ytterdörren stå på glänt en stund så de kan utforska och springa in igen vid behov. Så har jag alltid gjort och det har fungerat bra.

Katter som aldrig har varit ute innan har jag följt med ut.

Tack för svaren! Då har jag ett hum om hur jag ska göra. :)

Jag har haft utekatter tidigare, men har aldrig flyttat med utekatter.

Senast ändrad:
Gps? Jag har det på min och det känns väldigt tryggt. 😊
Jag är också ett stort fan av GPS-halsband!
Vi är nog flera här som kan dela med oss av rabattkoder. 😻
När mina missar fick följa med till stugan första gången fick de vara inne i tre veckor första gången vi var där, men då hade de precis börjat gå ut hemmavid också, så jag ville inte chansa.

Jag är tveksam till om de här sötnosarna skulle acceptera halsband....

På Agrias hemsida för katter har jag sett tips om hur en kan träna för att katten ska acceptera halsband och/eller sele.
Minns inte om det var där det även fanns tips om hur en går vidare för att lära dem att akta sig för bilar.

Mina var nog 9 år första gången de fick halsband på. Kan inte minnas att någon av dem noterade det något särskilt. Men håller med om att testa med ett vanligt, enkelt för att säkerställa innan du ev går på gps 😊

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det är otroligt individuellt. Men eftersom dina tidigare varit stallkatter, har de ju uteerfarenhet. Då skulle jag nog kunna tänka mig att låta dem gå ut rätt snabbt när jag var ute själv. Det handlar kanske mer om att boa in sig själv och skaffa sig koll på området, så man vet vad katterna kan komma att stöta på. Absolut gärna gps-halsband eller åtminstone airtag (men jag hör vad du säger om katter som inte skulle acceptera det - dock skulle jag inte släppa ut katter utan något sorts halsband).

För våra katter har det känts mer som en personlighetsgrej. Femåriga maine coon-honan har den där streetsmartheten i sig, jag är aldrig orolig för henne. Tvååriga huskatten får däremot inte gå ut alls.

Alltid inne en månad innan dom går ut. Vet många som släppt ut tidigare och katterna har då stuckit. Sen GPS är ovärderligt! Jag har tractive till mina två och det är så skönt att se om dom fastnar, blir instängda, går in i en bil eller ger sig iväg. Sen är det ganska roligt att se vad dom pysslar med också därute :)
Sätt på halsband utan gps först inne och låt dom ha det på i några dagar så vänjer dom sig. Dom förknippar snart gps med att då får dom gå ut och då brukar dom köpa konceptet snabbt. Tänk på att många gps om du vill ha det inte fungerar väl på landet tex airtags.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Släppa ut skygg katt på nytt ställe?
  • Väldigt intensiv katt
  • Sele för promenader

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn