Bukefalos 28 år!

Flytta och ta med hästen utomlands?

L

Lunaedies

I detta fallet till Spanien.
Någon som vet vad som gäller med pass, friskintyg och hur man finner en lämplig transportör? Vad ska man tänka på när hästen kommer fram för dess välbefinnande?

Tacksam för svar!
 
Sv: Flytta och ta med hästen utomlands?

Det basta stallet ar att ringa till din distriktsveterinar. De har alla uppgifter du behover. Du kan ocksa prova pa Landbruksverkets hemsida under hastar. Sedan Spain ar i EU ar det bra mkt enklare and fran utanfor EU. Jag importerade tva hastar i somras fran USA (fol fran mina avelsston) och det var total cirkus. Men det flot bra. De behovde inte sta i karantan mer an 2 dagar i Amsterdam Sedan akte de 10 hastars semitrailer till garden. Tog en vecka totalt.
Jag har namnet pa transporten, men vet inte var. De ar fran Holland and toppenbra. Foraren stannade pa garden overnatten sa de kvarvarande hastarna fick vila. Det var en som stod i stallet, de andra tva hade boxar i hasttransporten.

Det ar dyrt, och jag avrader fran att shippa hastar till ett varmt klimat om det inte ar likadant pa export stallet.

Nar de kommer fram ar val det viktigaste att de far ga mkt till att borja med och bara fa ho och vatten.. En veckas vila brukar vara nog. Kanske ta med ho samt en dunk med vatten hemifran/fa lite av vad har varit anvant i transporten som du kan da blanda med det nya vattnet. Svenskt ho vore bra, om du kan fa ta med dig. Igen hor med jordbruksverket.
 
Sv: Flytta och ta med hästen utomlands?

...och så ett råd från en som gjort ett försök att flytta utomlands men som fick åka hem igen:

Ta INTE ner hästen förrän du har varit i landet tillräckligt länge för att veta att du verkligen vill stanna samt att din och hästens försörjning är ordnad på lång sikt (att ge hästen den standard man vill med ordentliga hagar, bra stråfoder et c kan vara DYRT).

Om du t ex ska åka ner som groom/beridare så tycker jag att du ska tänka dig för flera gånger innan du tar ner en häst.

Om du ska ha ett "vanligt" jobb som du har kontrakt på med en vettig lön så är det en annan sak, men åk ner och reka ordentligt vad gäller stallplatser innan du bestämmer dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
808
Senast: Lingon
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
318
Senast: Törnrosa
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
638
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 841
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp