Bukefalos 28 år!

Flytta pållen till lösdrift

Sv: Flytta pållen till lösdrift

en rätt skött lösdrift är säkert bra som jag skrev ovan.
tyvärr ser man det inte så ofta och det är det jag tycker är synd.
men att det skulle vara det absolut bästa för hästen håller jag inte med om. Det beror på individen.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

hur kan man frivilligt vilja ha hästen på lösdrift?

tycker lösdriftshästar ser .. ganska ovårdade ut..och många blir bökiga att hantera o dylikt. (leda, ha uppställda osv...)

för en häst med hosta o dylikt så är det säkert ett bra alternativ men annars gillar jag inte alls lösdrift. varenda häst jag fått hem som varit lösdrifthästar har sett ut som vrak o sen har dom ju gjort lite som dom velat i hanteringen eftersom dom inte blivit hanterade varje dag :crazy:

bättre med uteboxar/kallstall o dylikt. samma luft men bättre hantering!


De va nog bland de värsta ja hört!! om man vänder på allt du nyss sa s¨å stämmer de!! du e mer än välkommen hem till oss o hantera våra hästar, du pratade om att de inte går o ställa upp en lösdrifts häst i en stallgång! de e rent skitsnack! min häst ställer ja i gången lös! o hon rör sej inte på fläcken, ja kan be henne backa på 5meters avstånd o hon gör de! ja kan rida henne helt utan utrustning, hon följer mej vart ja än går om ja ber henne o göra de! så att en lösdriftshäst är svår hanterlig är ett brutalt skitsnack!! dee tvärt om o de erätt logiskt att de e så för du förstår som mamma skrev här förut, hästar är gjorda för att gå uta o gå runt i en varierande miljö (hage) 18timmar/dyng, de är en häst gjord för! inte att stå innen i en bos där den bara kan vända sig o gå runt runt!, och en till logisk grej (om man tänker lite länre än näsan e lång) är att dom gör av med mer energi om dom går ute o de gör så att dom gör av med sån energi som i vanliga fall skulle blivit överskottsenergi! och en häst med överskotts energi, blir energisk, kan börja väva, bli box vandrare, krubbbitare med mera.. och en häst med överskotts energi är mkt mer svår hanterlig än en som inte har de!!
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

en rätt skött lösdrift är säkert bra som jag skrev ovan.
tyvärr ser man det inte så ofta och det är det jag tycker är synd.
men att det skulle vara det absolut bästa för hästen håller jag inte med om. Det beror på individen.

Vilken individ passar det inte då? En välskött lösdrift tar även ansvar för individer...ev tillskottsfodrar de hästar som behöver det...ev täcke på om man inte tar in vid regn + blåst m.m
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

har aldrig haft häst som krubbitit, vävt eller dylikt.
det gör dom av understimulans.
självklart krävs daglig utevistelse även om dom står på stall nattetid.

energin gör dom sig av med av motion/träning och utöver det när dom är i hagen o leker med sin hagkompis eller dylikt.

jag sa inte att alla lösdrifter är dåliga, var god läs igen på vad jag skrivit i tråden.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

en rätt skött lösdrift är säkert bra som jag skrev ovan.
tyvärr ser man det inte så ofta och det är det jag tycker är synd.
men att det skulle vara det absolut bästa för hästen håller jag inte med om. Det beror på individen.

nej för alla hästar är fortfarande gjorda för att leva utomhus!! annars skulle dom itne sätta vinterpäls för de skulle vara onödigt m.m hästar har levt i fågskap hos oss människor i tusentals år, men dom har rt vilda i miljontals;) hur har dom klarat sej dom miljoner årena då? tror du dom byggt sej ett stall själva eller? dom är gjorda för att vistas ut, men sen är de vi människor som förmänskilgar våra djur! , o de gör vi alltid gäller alla djur, hästar tänker inte som oss, dom är mer tåliga än oss!
men me de menar ja inte att vi ska skita i dom totalt, men man behöver inte fjäska så mkt e dom!! dom e inte så ömttåliga prynad saker! men mamma (twilightwilma) skrev ju hur vi sköter våran lösdrift, så du kan ju läs där om du undra hur vi sköter våran
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

lösdrift skulle tex verkligen inte passat min förra häst. Hon frös i tid o otid. Och jag är ändå sådan som VILL att hästen ska vara ute i dåligt väder dagtid osv men jag har aldrig träffat en häst som bara kunde ställa sig o skaka så mkt av kyla. Det va stall med varma täcken som gällde. Kunde inte ens rida henne när hästen va på det humöret eftersom när man fryser så är man stel och på dåligt humör.
fick stå inne o få upp värmen ordentligt först. kom spekulant som ville köpa hästen o när denne sa att den skulle hamna på lösdrift tackade jag nej på en gång trots att det rörde sig om mkt pengar. jag kunde inte utsätta en individ för ngt som den inte skulle klara av.

ena hästen som jag har nu skulle jag säker kunna ha på lösdrift. han verkar befinna sig i det mesta. skulle säkert trivas med det också.

dom 2 andra som jag har har stått på lösdrift och inte funkat med det så där vet jag att det inte funkar.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

har aldrig haft häst som krubbitit, vävt eller dylikt.
det gör dom av understimulans.
självklart krävs daglig utevistelse även om dom står på stall nattetid.

energin gör dom sig av med av motion/träning och utöver det när dom är i hagen o leker med sin hagkompis eller dylikt.

jag sa inte att alla lösdrifter är dåliga, var god läs igen på vad jag skrivit i tråden.

de gör dom även av överskottsenergi vilket dom får ifrån att dom överfodras är inte ute tillräkligt mkt o aktiveras inte tllräckligt mkt, men fortfarande är inte stall de naturliga stället att vara på för en häst! de kommer du inte ifrån, vrf tror du att dom e gjorda som dom är? för att vara jätte fina överglansiga varelsera som heller str inne än ute?
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

lösdrift skulle tex verkligen inte passat min förra häst. Hon frös i tid o otid. Och jag är ändå sådan som VILL att hästen ska vara ute i dåligt väder dagtid osv men jag har aldrig träffat en häst som bara kunde ställa sig o skaka så mkt av kyla. Det va stall med varma täcken som gällde. Kunde inte ens rida henne när hästen va på det humöret eftersom när man fryser så är man stel och på dåligt humör.
fick stå inne o få upp värmen ordentligt först. kom spekulant som ville köpa hästen o när denne sa att den skulle hamna på lösdrift tackade jag nej på en gång trots att det rörde sig om mkt pengar. jag kunde inte utsätta en individ för ngt som den inte skulle klara av.

ena hästen som jag har nu skulle jag säker kunna ha på lösdrift. han verkar befinna sig i det mesta. skulle säkert trivas med det också.

dom 2 andra som jag har har stått på lösdrift och inte funkat med det så där vet jag att det inte funkar.


rakade du den hästen på vintrarna ? för att den itne skulle bli så svettig när hon reds?
vadå itne funkade? vad va de som itne funkade då?
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

en häst är inte gjord att ridas på heller om vi ska köra med den biten.

sen är det ju ganska vanligt att många av våra hästraser lever vilda i varmare länder. det är kallt i sverige vintertid.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

rakade du den hästen på vintrarna ? för att den itne skulle bli så svettig när hon reds?
vadå itne funkade? vad va de som itne funkade då?

nej, jag undviker o klippa hästarna.
jag har klippt häst 2 ggr under hela mitt liv.
brukar ha dom oklippta varje vinter.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

en häst är inte gjord att ridas på heller om vi ska köra med den biten.

sen är det ju ganska vanligt att många av våra hästraser lever vilda i varmare länder. det är kallt i sverige vintertid.

nej de är do inte;) vrf tror du dom skadas så ofta , och vrf tror du att dom får överansträngda leder.. dom e inte gjorda för att ridas, men. de klara dom av, efter som dom är som ett stort muskelpaket och vi människor väger itne spec mkt för dom, men många hästar blir skdade just pga ridningen,

men de e de fiffiga me biologi o naturen:idea: den anpassar sig förståru;) dom har anpassat sig för att klara av en kall miljö, genom o sätta vinterpäls som blir som en stor skyddande boll, och den står emot de mesta, och är dessutom oerhört vattentåligt.. en häst (nu vet ja att de e olika från häst till häst) men majoriteten av hstar klara att leva i oerhört tuffa väder, mellan 20-30minus klara odm lätt utan o frysa, överskrider de de lr att de börjar blåsa kan de bli lite kärft, men får dom då nått o tugga på så håller dom sig varma på så sätt, o klara de oxå.. Hästar e oehört tuffa djur, men vi människor har en förmåga o dalta oerhört mkt med dom o för männskliga dom
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

nej, jag undviker o klippa hästarna.
jag har klippt häst 2 ggr under hela mitt liv.
brukar ha dom oklippta varje vinter.

okej:) men vrf funkade inte dom andra då? vad var de som inte funkade? *nyfiken i en strut* xD
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

ja vissa individer är tuffa, vissa är det inte.
allt styrs utefter individer.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

den ena hästen magrade av för mkt. Åt dåligt. Och en häst med dåligt hull kräver värme för att hålla värmen. Sedan är det nog bra om den inte vandrar för mkt eftersom det bidrar till ännu mer viktnergång. Verkar vara i starkt behov av fasta rutiner. Vilket är lättast att sköta under uppsikt. Ingen häst som kan ta maten ifrån den osv....(inte alla mål iaf...matmål i hagen är ju svårare men i boxen är det lättare)
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

men sen upptäcker man vad bekvämt det är med det,

Du - det är inte bekvämt med lösdrift.
Det är en myt.

Men det är bra för hästarnas rörelseapparat.
Det är därför som man har lösdrift.
För att de skall kunna röra på sig dygnet runt och leva flockliv med andra hästar.
Så att de sedan har tålamod att stå uppbundna på en gång i någon timme.

Jag har alla hästarna på lösdrift.
Men om jag vore lat så skulle jag ha dem på stall med små rena och grusade hagar på dagen.
Eller ännu hellre - inte släppa ut dem alls.
Det är ju enklast.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

den ena hästen magrade av för mkt.

Jag tycker mest att de blir feta jag.
Men man måste ju plocka ihop individer som fungerar tillsammans på lösdriften.
Alternativt dela upp den i mindre bitar så att vissa hästar kan få bo själva och äta - eller inte äta - beroende på behov.

Jag har 3 lösdrifter.
En stor med alla ston + shettisen.
En mindre med valackar och hingsten.
Och en för gammelgubben med för dagen lämpligt sällskap.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

njae...alla har inte grusade hagar.

vi har gummistövlar på oss när vi hämtar hästarna.
det är ju lerigt i hagarna överallt nu.

Jag brukar lixom hästarna se ut som ett lermonster. tvättmaskin går dagligen här hemma :angel:

att inte släppa ut hästarna i hagen alls är rena rama dumheter.
såna personer har jag skällt ut många ggr.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

den ena hästen magrade av för mkt. Åt dåligt. Och en häst med dåligt hull kräver värme för att hålla värmen. Sedan är det nog bra om den inte vandrar för mkt eftersom det bidrar till ännu mer viktnergång. Verkar vara i starkt behov av fasta rutiner. Vilket är lättast att sköta under uppsikt. Ingen häst som kan ta maten ifrån den osv....(inte alla mål iaf...matmål i hagen är ju svårare men i boxen är det lättare)

magrar av? de är ett lätt löst problem;) vi har oxå en sån, som magrar av .. för han helt enkelt inte orkar/har ro för att äta så mkt som han egenligen behöver.. men de löses lätt.. man tar en matbuke.. lätt o hitta (vilken plastbunka som helst eller så köper man en), tar ut hästen o tillskottsfodrar den med i vårat fall lusern, o sen kan man passa på o borsta honom (socialtumgänge), o sen gör man ju sånt när man ska rida dom o han ändå ska ut, o sen gör vi även så att han får lusern i hagen , o dom andra får mineraler olja o morötter utan lusernet.. inget svårlöst problem.. nej även fast den har dåligt hull så kan de räcka med att den har tillgång till grovfoder som den kan stå o tugga i sej för de hjälper dom att hålla värmen väldigt bra..

så vadå, den hästen har du inne 24/7 och rider aldrig, för han kan ju smalna av om har rör på sej lr vadå?:smirk:
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

I agree.

Grusade hagar nära stallet, alla på någon form av bädd.

Sen tar det kanske halva tiden att fodra och flytta, torra, rena hästar.

Åååhh.

Men nej ändå.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Jag utgår ifrån att du täckar dina hästar oxå för de brukar sånna där stallnissar ha nippran på o göra så fort de är målningt ute så ska de på me täcken helst så många som möjligt, o sen om de elerigt i haden ska man hälst rulla in dom i plastfolie!! för dom kan ju bli smutsiga:eek: (lite överdrivet kanske ja vet:angel:)

men de ja ville komma till att om du täckar dina hästar, kan de bidra till att dom fryser när de blir kallt, för att när du täckar hästen, så sätter dom inte vinterpälsen på "rätt" sätt,vlket gör den mindre tålig mot allt, vatten kyla vind ja allt sånt.. så de kan vara en anledning till att dom lätt fryser:idea: dom har inte en lika skyddande päls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 819
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp