Bukefalos 28 år!

Flytta pållen till lösdrift

Sv: Flytta pållen till lösdrift

du läser inte ett skvatt vad jag skrivit.

jag vill ha mina hästar ute i hagen varje dag, från morgon till sen e.m eller kväll beroende på årstid/väder. på sommaren kan dom gå på bete.

jag har ett täcke på i hagen. Oftast ett fodrat regntäcke. Dvs inga jättetjocka täcken. Såvida inte ngn individ behöver ett varmare då. Tex om det är extremt kallt eller snöar mycket.

jag klipper sällan mina hästar, just för o bevara hästarnas päls. Att dom får ha regntäcken på sig är för att jag inte vill lägga en sadel på en blöt häst. Plus att det skydder mot lera också. Blöt lera alltså. Och blöt lera är svårt att borsta bort. Och lera/grus under sadeln är ju inte så bra det heller. (kan ju ge skav)

dom går givetvis utan täcken då det är vår/sommar och höst när det inte är blöt lera i hagen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytta pållen till lösdrift

I agree.

Grusade hagar nära stallet, alla på någon form av bädd.

Sen tar det kanske halva tiden att fodra och flytta, torra, rena hästar.

Åååhh.

Men nej ändå.

vi har inga grusade hagar!
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Alltså. Grusad hage är ingen nackdel. Det är bra trevligt. Vem VILL vada runt i leran?
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

nej det förstås.

det finns ett par grusade hagar men då är dom små.
blir väl för dyrt o grusa en stoooor hage.

leran är hemsk överallt nästan.
en hage som sluttar lite klarar sig ju lite bättre från det.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

njae...alla har inte grusade hagar.

Mina lösdrifter är grusade.
Dock behöver 2 av dem grävas ut och grusas om till nästa säsong.

vi har gummistövlar på oss när vi hämtar hästarna.
det är ju lerigt i hagarna överallt nu.

Det är bra men inte nödvändigt med gummistövlar i mina lösdrifter.
Och det är definitivt INTE lerigt överallt.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Att dom får ha regntäcken på sig är för att jag inte vill lägga en sadel på en blöt häst. Plus att det skydder mot lera också.

För att göra det bekvämt för dig alltså.
Inte för att det är bäst för hästen.

Mina hästar har alla hus i sina hagar.
De kan gå in när det regnar.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

hur kan man frivilligt vilja ha hästen på lösdrift?

tycker lösdriftshästar ser .. ganska ovårdade ut..och många blir bökiga att hantera o dylikt. (leda, ha uppställda osv...)

för en häst med hosta o dylikt så är det säkert ett bra alternativ men annars gillar jag inte alls lösdrift. varenda häst jag fått hem som varit lösdrifthästar har sett ut som vrak o sen har dom ju gjort lite som dom velat i hanteringen eftersom dom inte blivit hanterade varje dag :crazy:

bättre med uteboxar/kallstall o dylikt. samma luft men bättre hantering!

Tråkigt att du har så dålig erfarenhet av lösdrifter.
Du verkar ha haft oturen att komma till dåliga och ofullständigt konstruerade lösdrifter.
Jag håller inte med dig på en enda punkt här.
Hoppas du får glädjen att ta en rundtur och besöka RIKTIGA och välskötta lösdrifter någon gång! :)
I vårt stall tas hästarna in minst 1 ggr/dygn, besiktigas och ges individuella kraft/eller tillskott.
Behöver frusna individer täcke, så får de det.
De är allihop välhanterade och väluppfostrade, lätta att leda, sko och lasta. Alla i lagom hull.
Alla hästar har tillgång till varsin egen box, ifall det skulle behövas.
Och jag har sett många exempel på liknande, fungerande lösdriftssystem. Synd att du bara har sett de dåliga.
Hästar är gjorda för att röra sig nästan hela dygnet, och brukar hålla sig friska och krya om de får möjlighet till det.
Ingen häst behöver stå och sparka, krubbita eller väva inomhus av frustration.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

För att göra det bekvämt för dig alltså.
Inte för att det är bäst för hästen.

Mina hästar har alla hus i sina hagar.
De kan gå in när det regnar.

att ha regntäcke på för o slippa lägga en sadel på blöt häst? nej det är snarare för att man alltid lärt sig att man inte ska lägga seldon/sadlar på blöta ryggar. Förr hade jag alltid halm och gned dom torra med, men fick sluta med det när jag blev allergisk.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

att ha regntäcke på för o slippa lägga en sadel på blöt häst?

Du får väl ta in hästen i stallet i tillräckligt god tid så att den hinner torka före ridtur.
Det gör jag om det behövs.
Och då så lägger jag t.o.m. en filt på hästen för att den skall torka fortare.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Jag har två medryttarhästar som går på lösdrift och båda två har enormt engagerade ägare som älskar sina hästar.
Min f.d häst har också stått på lösdrift och där var alla välskötta och fina.
Jag har däremot hört om och sett hästar här på buke som stått uppstallade på ägarens gård i ett stall och blivit bortglömda ändå.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Du får väl ta in hästen i stallet i tillräckligt god tid så att den hinner torka före ridtur.
Det gör jag om det behövs.
Och då så lägger jag t.o.m. en filt på hästen för att den skall torka fortare.

svårt när man bor 4 mil enkel resa ifrån stallet, annars är det ju givetvis ngt man kan göra :-) sen måste man ju passa in ridhustider imellanåt också. Så det är ju svårt o säga "bli torr nu".

när jag hade dom hemma på gården så gjorde jag så.
Men då har man ju närhet till hästarna på ett helt annat sätt.
Kan ju ta ett par timmar innan dom torkar.

En till fördel med regntäcke är ju så att dom slipper bli kalla/blöta om korset. Vill undvika ev. korsförlamningar. Dvs under kalla regn perioder.

på min gård hade jag en skogshage så där fick dom ju såklart lite extra skydd, men det är svårt o få i öppna hagar.

jag hade mitt stall öppet ett par månader, och stängslade så att hästarna sjäkv fick gå in o ut från stallet som dom ville, och så öppnade jag alla hagar så dom fick gå in o ut från stall till valfria hagar. Jag hittade dom ofta i sina egna boxar, där dom stog o sov.

Ibland undrar man ju varför dom valde att gå in där...dom måste ju känna en viss trygghet om dom själva väljer att frivilligt gå in i stå i sina egna boxar fastän det va fritt fram o knalla ut i hagarna så mycket dom ville.

eftersom dom gärna knallade in i stallet så ofta, så tog jag sedan bort stängslet och hade det som vanligt igen.

jag ratar inte all lösdrift, vilket jag nämnt i tråden.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Ett smartare alternativ är att tänka till när man grusar en stor hage och grusa rejält på de ställen slitaget är som störst. Inte alla hektaren i hagen. Det räcker ganska bra, åtminstone hos oss. I år har dock vädrets makter varit emot oss och det mesta behöver "renoveras" till nästa vinter.

För min del finns inget alternativ till lösdrift. Att stalla upp hästar många timmar per dygn regelbundet är ingen vettig hästhållning, alls. Men det är en personlig åsikt.

Det som en del tänker helt fel i är att en lösdrift == samma hage som andra har som rasthagar. En lösdrift innebär så mycket mer om det ska fungera bra, bland annat ordentlig ligghallsyta och ordentliga ytor för hästarna att röra sig på.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

på min gård hade jag en skogshage så där fick dom ju såklart lite extra skydd, men det är svårt o få i öppna hagar.

jag hade mitt stall öppet ett par månader, och stängslade så att hästarna sjäkv fick gå in o ut från stallet som dom ville, och så öppnade jag alla hagar så dom fick gå in o ut från stall till valfria hagar. Jag hittade dom ofta i sina egna boxar, där dom stog o sov.

Ibland undrar man ju varför dom valde att gå in där...dom måste ju känna en viss trygghet om dom själva väljer att frivilligt gå in i stå i sina egna boxar fastän det va fritt fram o knalla ut i hagarna så mycket dom ville.

jag ratar inte all lösdrift, vilket jag nämnt i tråden.

jo de e klart dom känner en trygghet i stallet, eftersom dom är vana att vara där, och om du hade de öppet över allt så visst dom att dom hade flykt vägar o sånt.. och då vart dom trygga i stallet. och hästar behöver minst fyra timmars sömn där dom ligger ner / dygn, o de gör dom gärna dag tid eftersom de är då dom är slöa och så, o har dom då ett tryggt ställa o gå till där dom kan lägga sig i lung o ro så gör dom ju de.. sen kan de oxå vara för att de var svalt där (om de var sommar) och dom slipper insekterna..
men i de här fallet så fungerade ju ditt stal på samma sätt så iaf våran ligghall fungerar.. ja tycker du borde ta o uppsöka en BRA lösdrift o kolla in där.. så du får se hur sånna fungerar, för du verkar ha fått en jäkligt sne synvinkel på lösdrift..
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

hur kan man frivilligt vilja ha hästen på lösdrift?

tycker lösdriftshästar ser .. ganska ovårdade ut..och många blir bökiga att hantera o dylikt. (leda, ha uppställda osv...)

för en häst med hosta o dylikt så är det säkert ett bra alternativ men annars gillar jag inte alls lösdrift. varenda häst jag fått hem som varit lösdrifthästar har sett ut som vrak o sen har dom ju gjort lite som dom velat i hanteringen eftersom dom inte blivit hanterade varje dag :crazy:

bättre med uteboxar/kallstall o dylikt. samma luft men bättre hantering!

Vad jag inte förstår är varför du ens skriver en sådan kommentar i den här tråden.
Bara för att du har lyckats hitta dåligt skötta lösdriftshästar betyder inte det att alla lösdrifter är av ondo. Med det i baktanken undrar jag om det är värt att lägga in den kommentaren utan att känna till hur just denna lösdriften är. Hade du skrivit ''Se till så att lösdriften är ordentligt skött'' hade jag förstått dig.
Jag har sett många buffliga, bökiga, leriga och ovårdade stallhästar också, alltså är alla stall av ondo. Eller i varje fall de flesta.
Konstigt nog har jag inte träffat en enda ouppfostrad lösdriftshäst, (har väl träffat ca 60 olika hästar från 6-7 olika lösdrifter) kanske folk med lösdriftshästar lägger ner extra tid på just hanteringen eftersom de vet att de missar den dagliga turen till och från hagen?

Zab - som vill ha lösdrift men inte kan pga att hon endast har två hästar på gården, och de har alltför olika näringsbehov för att de ska kunna gå i en lösdrift tilsammans och ändå hinna äta rätt. Tyvärr. Försöker kompensera det med så mycket utevistelse som möjligt, 8-14 timmar)
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Zab - som vill ha lösdrift men inte kan pga att hon endast har två hästar på gården, och de har alltför olika näringsbehov för att de ska kunna gå i en lösdrift tilsammans och ändå hinna äta rätt. Tyvärr. Försöker kompensera det med så mycket utevistelse som möjligt, 8-14 timmar)

Det där löser man ganska lätt genom grindöppnare, och att man ändå tar in hästarna 1-2ggr/dygn för individuell tillskottsgivor. Då kan man även passa på att ge grovfoder i form av uppblött lusernpellet tex, så får man ganska enkelt lagom giva för den som behöver mer än den andre.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

grindöppnare hade jag också en period.
hade bara en lina som gick över, så hästen kom på att dom kunde springa under trots att linan satt lågt.

har du typ dubbla linor kanske?
är väl o föredra om det går.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

grindöppnare hade jag också en period.
hade bara en lina som gick över, så hästen kom på att dom kunde springa under trots att linan satt lågt.

har du typ dubbla linor kanske?
är väl o föredra om det går.

Nej, jag har väldigt stark ström i repet, som är på lagom höjd för hästen.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Min häst behöver 10 timmar på sig att äta tillräckligt mycket (då petar han i sig 6-8kg hö och 2 kg korn om jag har tur), han äter redan dåligt med hö (som har extrem höga värden) och jag tänker inte minska hans ät-tid mer. Det är illa nog att han får klara sig på halm i hagen under dagtid eftersom den andra skulle må lika dåligt av att äta mer hö än han får på natten.
Riktigt överviktig, lättfödd nordsvensk kan inte gå ihop med en riktigt svårfödd mager travare på lösdrift. Speciellt inte när travaren bara små-äter medans nordisen glufsar i sig allt.

Vi har nog löst det på bästa sätt med 16km boxar, öppna fönster (utan glas) och mycket utevistelse i stora hagar.
Det enda jag ser vi kan göra för att kunna ha lösdrift är att sälja den ena hästen och köpa en ny med någorlunda samma näringsbehov, men det är jag inte beredd att göra.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Min häst behöver 10 timmar på sig att äta tillräckligt mycket (då petar han i sig 6-8kg hö och 2 kg korn om jag har tur), han äter redan dåligt med hö (som har extrem höga värden) och jag tänker inte minska hans ät-tid mer. Det är illa nog att han får klara sig på halm i hagen under dagtid eftersom den andra skulle må lika dåligt av att äta mer hö än han får på natten.
Riktigt överviktig, lättfödd nordsvensk kan inte gå ihop med en riktigt svårfödd mager travare på lösdrift. Speciellt inte när travaren bara små-äter medans nordisen glufsar i sig allt.

Vi har nog löst det på bästa sätt med 16km boxar, öppna fönster (utan glas) och mycket utevistelse i stora hagar.
Det enda jag ser vi kan göra för att kunna ha lösdrift är att sälja den ena hästen och köpa en ny med någorlunda samma näringsbehov, men det är jag inte beredd att göra.

Nä, ibland kan det vara riktigt svårt att få olika raser, med helt olika behov, att gå ihop näringsmässigt. Och även bland individer. Så jag förstår ditt dilemma.
Det enda jag kan komma på, är flera individuella måltider i egen mathage med grindöppnare, samt individuella givor med uppblött lusernpellet med olja, för smalisen.
Men det här var också två raser, som är extremt olika.
Ett bamsigt kallblod med lätt för näringsupptaget, och ett av naturen svårfött varmblod. Svårt svårt..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 813
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp