Flytta till annan del av Sverige?

Jag har en vän som bor i Dalarna. Hon är extremt trevlig ;) verkar även som om husen där (åtminstone nära henne) är löjligt billiga. Å andra sidan, jag bor i Sthlm. Här kan du inte ens få en 1a i förorten för under en miljon och det är vad jag ser som normalt om än dyrt... Hon bor i mitten/norra delen av Dalarna om jag inte tänker fel. Hon har höns och hundar utan att någon blivit uppäten ;)

Min morsas sambo bodde i Avesta förut. Han påstår att det är universums gråaste och tråkigaste stad. Men å andra sidan låter det ju inte som om det är just "rolig stad" du är på jakt efter.

Haha, extremt trevlig som alla Dalabor alltså? :D

Nä, jag är ju inte ute efter "roligt" boende utan lantligt boende utan att ruinera mig. Och allt det där andra som jag skrev om då ;) Låter ju bra att höns och hundar inte blir uppätna dagligen iaf
 
Jag har varit där en del. Fin natur med mycket skog och små insjöar, det går att ha ett aktivt hundliv där iaf för det var av den anledningen jag var där:) själva stan är väl inget wow-ställe, men det har ju vad folk behöver som bank, affärer etc.

Varg och björn tror jag inte de lider särskilt mycket av där. Huggorm däremot finns det massor på vissa ställen tydligen, för det är det jag ser att deras hundar blir bitna av.

Fin natur för hund-och hästliv är viktigt :) Huggormar är ju mindre kul men känns iaf överkomligt.
 
Jag är uppväxt i närke, och det är ofta bra med snö ! även om det inte är så norrut , är det en stor skillnad mot västergötland och västra götaland.

Allt är väl Västra Götaland numera, kan tänka att du menar Skaraborg som ju ligger i norra Västra Götaland (och hur dumt lät inte det? O_o) Närke/Bergslagen är ändå rätt fina områden. Fast gnälligt :p
 
Om du jobbar inom vården finns det nog större chans att få jobb! Strax norr om lindesberg (men även runt lindesberg) tycker jag naturen är fantastisk och vett att för några år sen låg en hästgård ute, med ridhus, för 1,5 mille!!! Så gårdarna är inte jättedyra där...

Shit! Give me! :d

Lindesberg? Då hamnar vi i Närke/Bergslagen igen va? Hmmmm....
 
Jag är från Borlänge. Visst finns det mygg men de flesta kvällar går det utmärkt att sitta utomhus. Har aldrig sett varken varg eller björn i hela mitt liv trots att jag vistas mycket i skogen ;)
Snösäkert skulle jag inte säga att det är, visst finns det oftast lite vitt på marken vintertid men också mycket slask och is. (Sen beror det såklart på vad man jämför med om det anses snöigt eller inte)
Berg finns det inga i Dalarna. Några kullar i västra Dalarna som de kallar för sälenfjällen men det är det inte mycket till öppna landskap, mest skog. För att känna av att det faktiskt är fjäll där måste man i princip ända in i Sälen.

Om det är " skog, öppna landskap, berg, djur och... snö" du vill ha skulle jag säga Jämtland! Området runt Storsjön lever väldigt mycket upp till det! Det är så otroligt vackert där :love:

Nja, med berg menar jag kuperat mer. Jämtland är otroligt vackert, har tillbringat lite tid där. Frågan är om jag nånsin skulle få några besök av familj och släkt om jag flyttade dit..? :angel:
 
Liten stad/by som många andra ställen i småland.
DOck finns både bank , större affär(ica) pizzerior och lite vad man kan behöva :)
Mycker fin natur om man gillar skog och små mörka sjöar. många mörka små sjöar ,,överallt=)
Jag bor i småland nu och är uppväxt i södra närke med underbara vättern och dess stränder , så dessa äckliga småsjöar med orm och vass gör mig spyfärdig, men folk här badar där utan problem, själv åker jag till kalmar om jag ska i något vatten=D
Som mycket annat i småland är det långt till större städer, växjö och jönköping är närmast:)

Fel ände :D :p
 
Helt ok huspriser i Avesta-trakten. Mygg, ja men har bara upplevt det riktigt jobbigt ett år av fem som vi bott i trakten.
Fina skogar, trevligt folk, de affärer man behöver och hyffsat nära till tex Borlänge och Västerås där det finns större utbud.
 
Helt ok huspriser i Avesta-trakten. Mygg, ja men har bara upplevt det riktigt jobbigt ett år av fem som vi bott i trakten.
Fina skogar, trevligt folk, de affärer man behöver och hyffsat nära till tex Borlänge och Västerås där det finns större utbud.

Dalarna lockar :)

Men vad tusan, ni skulle ju hjälpa mig att bestämma mig, inte göra det svårare att välja! :mad: :laugh:
 
Dalarna lockar :)

Men vad tusan, ni skulle ju hjälpa mig att bestämma mig, inte göra det svårare att välja! :mad: :laugh:
Pappas släkt kommer ifrån Dalarna så jag har varit där uppe en hel del under hela mitt liv och jag älskar Dalarna. Ska jag flytta från området där jag bor nu kommer det att bli till Dalarna. Jag älskar naturen, jag älskar lugnet, jag älskar öppenheten när de inser att jag har påbrå.

Men Dalarna utan bil vet jag inte om jag hade pallat iofs. Men jag gillar ju landet också. Ska jag bo på landet ska jag bo på landet, inte i en by eller samhälle. Sen vill man ju ha relativt nära till service, och en internationell flygplats, så man ganska lätt kan åka på semester.
 
Pappas släkt kommer ifrån Dalarna så jag har varit där uppe en hel del under hela mitt liv och jag älskar Dalarna. Ska jag flytta från området där jag bor nu kommer det att bli till Dalarna. Jag älskar naturen, jag älskar lugnet, jag älskar öppenheten när de inser att jag har påbrå.

Men Dalarna utan bil vet jag inte om jag hade pallat iofs. Men jag gillar ju landet också. Ska jag bo på landet ska jag bo på landet, inte i en by eller samhälle. Sen vill man ju ha relativt nära till service, och en internationell flygplats, så man ganska lätt kan åka på semester.

Jamen eller hur?!? Ska man bo på landet så ska man bo på landet. Jag har ju bil och körkort så det underlättar ju mycket när man ändå nån gång behöver in till mer civiliserade områden. Dalarna är fint. Och som du säger, naturen... :heart Jag skulle ju bli äkta utböling i så fall, men jag lär ju inte vara den enda där ;-)
 
Hehehe - ja, varför välja, om man kan få allt? Hällingsjö/Landvetter/Bollebygd har allt det du önskar, men de har inga billiga hus och snön får man klara sig utan ;)

Annars hittade jag den här lilla kåken för samma pris som en etta i Stockholm.

http://www.di.se/artiklar/2015/11/25/en-herrgard-till-priset-av-en-etta/

"Lilla kåken" :laugh:

Jag nöjer mig med ett beboeligt torp faktiskt. Fast då blir det lite trångt för hönsen och ponnysarna så kanske ett torp med uthus och nån hektar mark?

Lite kul att du nämner dom områdena, jag har faktiskt kikat där. Och typ Mark, Sätila, Fjärås. Men då tappar jag ju bort snön och billigt boende. Fast slipper byta jobb. Håhåjaja, kärt besvär detta :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp