Flytta till ett annat land

Bukefalos 30 år!

Sibirien? Du vet att utlänningar som flyttar till Ryssland allt som oftast skickas till fronten i Ukraina? Du verkar.ha ett yrke med bra möjligheter för utlandsarbete, men ditt urval av länder verkar väldigt begränsat till pyttesmå orter. Finns det språk du pratar bättre än engelska? Kan det finnas platser i Sverige som kan kännas exotiska, t ex Norrland, Öland, Gotland?
Flytta till Ryssland just nu, och Sibirien dessutom, och utan att kunna ryska heller. Det låter verkligen som en plan för en människa med dödslängtan.

Jag tänker på Färöarna. Nu är ju en stor andel av befolkningen där plymothbröder, och förutom att den inriktningen kanske passar lite dåligt ihop med en svenskkyrklig präst, så har de väl dessutom enbart lekmannapredikanter, tror jag?

Men det måste väl finnas en kyrka på Färöarna som är mer son tex svenska kyrkan också?

Jag bor i sydskottland och vi har klimat som i södra Sverige ungefär. Hyfsat varmt på sommaren och astråkiga "vintrar". :p Norra delarna av Skottland är mer att jämföra med Norrland, jag kan tänka mig att TS kanske skulle trivas där.
Diverse öar finns också men där har jag aldrig varit och kan inte uttala mig, men jag kan tänka mig att vädret är lite tuffare och naturen fantastisk!
Då stryker jag södra delen av England och Skottland på direkten.

Jag flyttade från Skåne eftersom jag avskydde de hemska så kallade ”vintrarna”. Sommaren är för varm och vintern för mycket regn och gråmulet väder.

Är faktiskt Island som lockar mest, följd av norra delarna av England och Skottland. Nordnorge är också intressant. Ska söka vidare och se vad som i praktiken är realistisk.

Dessvärre inte.
Jag har dålig insikt i prästyrket, men handlar inte det väldigt mycket om kommunikation? Självklart lär man sig på sikt om man flyttar till annat land, men tänker måste vara jättesvårt om man inte pratar språket hyfsat obehindrat. Självklart lär man sig men tänker att det ändå lär tar rätt lång tid och på ett jobb behöver man väl prestera hyfsat ok direkt.. hade nog satsat på att träna upp engelska lite på hemmaplan eller något grannland :)

Jag flyttade från Skåne eftersom jag avskydde de hemska så kallade ”vintrarna”. Sommaren är för varm och vintern för mycket regn och gråmulet väder.

Är faktiskt Island som lockar mest, följd av norra delarna av England och Skottland. Nordnorge är också intressant. Ska söka vidare och se vad som i praktiken är realistisk.
Om Island lockar, kan du inte börja med att gå nån kurs i isländska, för att känna dig fram?

Jag har dålig insikt i prästyrket, men handlar inte det väldigt mycket om kommunikation? Självklart lär man sig på sikt om man flyttar till annat land, men tänker måste vara jättesvårt om man inte pratar språket hyfsat obehindrat. Självklart lär man sig men tänker att det ändå lär tar rätt lång tid och på ett jobb behöver man väl prestera hyfsat ok direkt.. hade nog satsat på att träna upp engelska lite på hemmaplan eller något grannland :)
I och med att det är akut prästbrist i många delar av världen är det inte alls ovanligt att anställa präster som inte talar det lokala språket. Församlingsborna brukar vara mycket förstående.

Självklart studerar man språket flitigt och eftersom man som präst möter så pass mycket människor brukar det inte ta alltför lång tid innan man kan kommunicera hjälpligt på det lokala språket.

I Sverige kan jag bokstavligen få jobb överallt. Norrland jobbar jag i nu. Gotland och Öland har jag funderat på, men lite för varmt för min smak. Jag bor gärna där det är vinter och snö majoriteten delen av året.

Det är jag som längtar efter äventyr, lära känna ett helt annat land. Värme tål jag inte, så allt söderut går bort.

Sibirien är väl inte riktigt realistisk. Svalbard funderar jag på.

Det är språket som är mitt största problem. Jag pratar inte ens vettig engelska.
Men språket (engelska) är väl det minsta hindret? Finns ju tusentals språkkurser att läsa i alla olika format både här hemma och på plats där du vill flytta. Du kan redan nu börja öva med exempelvis duolingo.

@ufot att importera en sällskapshund till Island är fullt möjligt men kräver mycket planerande och många olika papper och intyg plus karantän. Kostanden börjar på minst 30.000kr men oftast upp emot 60.000kr. Så att du vet. Island kan ha dessa specialregler eftersom de är så pass fria från många smittor och sjukdomar, långt mer än Sverige som inte är en ö.

England tror jag att du gör rätt i att stryka, men jag skulle nog vilja påstå att somrarna i min del av Skottland (Glasgow) är betydligt sämre än de i sydsverige. Och med det menar jag svalare och mindre soliga, så för dig betyder "sämre" "bättre" i det här fallet. Just i år har det varit lite ombytta roller men överlag är sommaren den tid på året då jag som mest ifrågasätter mitt val att flytta till Skottland :p (som tur är finns det en massa andra fantastiska saker som väger upp)

Vintrarna är lite mindre deprimerande än i Skåne (vilket är mitt "hemma" i Sverige) tycker jag, men då främst på så sett att det sällan är genomgrått flera dagar i rad. I Malmö kan ju molnen verkligen ligga som ett lock över hela staden i flera dagar, här i Glasgow brukar man skämta om att man får fyra årstider på samma dag och vädret är därmed lite mer ombytligt med en solglimt här och där. Men det är klart, regnigt och grått är det ofta ändå på hösten/vintern (särskilt i landets västra delar, bättre österut) och med rådande klimatförändringar vet jag faktiskt inte hur pass stor skillnad det skulle göra att söka sig längre norrut. Du kan hitta genomsnittstemperaturer, nederbörd osv, och även jämföra med andra platser i UK, här om du är nyfiken: https://www.metoffice.gov.uk/resear...ocation-specific-long-term-averages/gfhyzzs9j

Men språket (engelska) är väl det minsta hindret? Finns ju tusentals språkkurser att läsa i alla olika format både här hemma och på plats där du vill flytta. Du kan redan nu börja öva med exempelvis duolingo.

@ufot att importera en sällskapshund till Island är fullt möjligt men kräver mycket planerande och många olika papper och intyg plus karantän. Kostanden börjar på minst 30.000kr men oftast upp emot 60.000kr. Så att du vet. Island kan ha dessa specialregler eftersom de är så pass fria från många smittor och sjukdomar, långt mer än Sverige som inte är en ö.
Jo har insett svårigheten att importera hund till Island.

Blir det aktuellt med flytt till Island kommer jag att kolla upp detta mer. Såg att det är möjligt att få ha hunden i karantän hemma i vissa fall.

Nu är det ju inte ens säkert att det blir flytt utomlands. Drömmer gör jag, men det måste ju vara realistiskt i praktiken också.

Island lockar av flera själv, men även norra England och norra Skottland ska jag titta vidare på.

Sen beror mycket på om jag blir erbjuden någon av de tjänsterna jag sökt i Sverige. Båda är mina drömtjänster och blir jag erbjuden någon av de stannar jag i Mellansverige.

England tror jag att du gör rätt i att stryka, men jag skulle nog vilja påstå att somrarna i min del av Skottland (Glasgow) är betydligt sämre än de i sydsverige. Och med det menar jag svalare och mindre soliga, så för dig betyder "sämre" "bättre" i det här fallet. Just i år har det varit lite ombytta roller men överlag är sommaren den tid på året då jag som mest ifrågasätter mitt val att flytta till Skottland :p (som tur är finns det en massa andra fantastiska saker som väger upp)

Vintrarna är lite mindre deprimerande än i Skåne (vilket är mitt "hemma" i Sverige) tycker jag, men då främst på så sett att det sällan är genomgrått flera dagar i rad. I Malmö kan ju molnen verkligen ligga som ett lock över hela staden i flera dagar, här i Glasgow brukar man skämta om att man får fyra årstider på samma dag och vädret är därmed lite mer ombytligt med en solglimt här och där. Men det är klart, regnigt och grått är det ofta ändå på hösten/vintern (särskilt i landets västra delar, bättre österut) och med rådande klimatförändringar vet jag faktiskt inte hur pass stor skillnad det skulle göra att söka sig längre norrut. Du kan hitta genomsnittstemperaturer, nederbörd osv, och även jämföra med andra platser i UK, här om du är nyfiken: https://www.metoffice.gov.uk/resear...ocation-specific-long-term-averages/gfhyzzs9j
Väl värt att tänka på.
Deprimerande vintrar har jag genomlidit tillräckligt av för ett helt liv…

Klimatförändringarna gör klimatet än mer ostabilt. Även mitt barndomshem i norra delen av Sverige har vintrarna varit väldigt märkliga de senaste åren. Underkylt regn i februari, inga riktiga kallperioder, mindre snö, eller snö som kommer i enorma mängder, snön kommer senare på hösten osv.

Vet faktisk inte var det är bäst att bo. Om jag får drömma (drömmar är sällan realistiska…), så vill jag ha plus 15-20 grader och sol sommartid, minus 5-20 grader vintertid och sol. Regn/snö på natten allra helst…

Det viktigaste är faktiskt att bo där det inte är för varmt sommartid. Extremvärme och tropiska nätter är ingenting för mig.

Inte storstäder heller. Landsbygd med massor av skogar, fjäll och natur.

Intressant, ska titta vidare på Åland.

Har fått tipps om norra Norge också. Även det ska jag kolla vidare på.

Skottland, Irland och Welsh är också intressanta. Skottland har jag fått konkret tips om.

Problemet är språket … min engelska är urusel … men jag lär väl mig …
Norge är mer "annorlunda" än man tror, om man tittar i mindre tätbebygda områden.

Utifrån hur du beskriver dina kriterier skulle jag tro Finnmark /Norska nordkusten ligger närmast att nå målen med rimlig genomförbarhet. Annorlunda sett till väder, natur och kultur än det svenska "skogslandsnorrland", men fortfarande praktiskt med språk och hund.

Om önskemålet är vinter med stabilt snötäcke, inte bara frånvaro av sommarvärme, tror jag att man (ifall Finland inte är aktuellt) hittar det bättre där än på Atlantöarna.

Blev lite nyfiken och googlade vilka orter svenska kyrkan har verksamhet på. Och det är ju ganska få som har riktigt kalla vintrar. Hur är det om du jobbar som präst i ett annat land utanför svenska kyrkans regi? Är din svenska präst legitimation giltig i andra länders kyrkor? Om då måste man väl kunna språket i närheten av flytande?

Blev lite nyfiken och googlade vilka orter svenska kyrkan har verksamhet på. Och det är ju ganska få som har riktigt kalla vintrar. Hur är det om du jobbar som präst i ett annat land utanför svenska kyrkans regi? Är din svenska präst legitimation giltig i andra länders kyrkor? Om då måste man väl kunna språket i närheten av flytande?
Språkfrågan har väl @ufot redan besvarat några gånger nu?

I Sverige kan jag bokstavligen få jobb överallt. Norrland jobbar jag i nu. Gotland och Öland har jag funderat på, men lite för varmt för min smak. Jag bor gärna där det är vinter och snö majoriteten delen av året.

Det är jag som längtar efter äventyr, lära känna ett helt annat land. Värme tål jag inte, så allt söderut går bort.

Sibirien är väl inte riktigt realistisk. Svalbard funderar jag på.

Det är språket som är mitt största problem. Jag pratar inte ens vettig engelska.
Svalbard är väl perfekt om du vill ha kyla. Antar du kollat in kontot Sejsejlija på IG och YT? Det är ju alltid kallt där även på sommaren. Hade det inte varit kattförbud på ön hade jag lätt flyttat sit hatar också värme något enormt. Blir fysiskt sjuk av grader över 25 plus. Mår illa, blir yr och matt.

Vet inte vart i Norrland du befinner dig nu, men nånstans i svenska fjällkedjan då? Annars skulle jag kolla närmare på Nordnorge, men kanske inte Svalbard. Vet inte hur lätt det är att få tillstånd att ta med hund till Svalbard?

Tycker det låter som Nordnorge kan uppfylla det du söker, och det blir inga språkproblem.
Hund är ett av få djur som är välkomna på Svalbard.

Svalbard är väl perfekt om du vill ha kyla. Antar du kollat in kontot Sejsejlija på IG och YT? Det är ju alltid kallt där även på sommaren. Hade det inte varit kattförbud på ön hade jag lätt flyttat sit hatar också värme något enormt. Blir fysiskt sjuk av grader över 25 plus. Mår illa, blir yr och matt.
Svalbard har jag funderat mycket på.

Har själv liknande problem med värmen….

Har bara hund nu och hon är välkommen till Svalbard.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar