England tror jag att du gör rätt i att stryka, men jag skulle nog vilja påstå att somrarna i min del av Skottland (Glasgow) är betydligt sämre än de i sydsverige. Och med det menar jag svalare och mindre soliga, så för dig betyder "sämre" "bättre" i det här fallet. Just i år har det varit lite ombytta roller men överlag är sommaren den tid på året då jag som mest ifrågasätter mitt val att flytta till Skottland

(som tur är finns det en massa andra fantastiska saker som väger upp)
Vintrarna är lite mindre deprimerande än i Skåne (vilket är mitt "hemma" i Sverige) tycker jag, men då främst på så sett att det sällan är genomgrått flera dagar i rad. I Malmö kan ju molnen verkligen ligga som ett lock över hela staden i flera dagar, här i Glasgow brukar man skämta om att man får fyra årstider på samma dag och vädret är därmed lite mer ombytligt med en solglimt här och där. Men det är klart, regnigt och grått är det ofta ändå på hösten/vintern (särskilt i landets västra delar, bättre österut) och med rådande klimatförändringar vet jag faktiskt inte hur pass stor skillnad det skulle göra att söka sig längre norrut. Du kan hitta genomsnittstemperaturer, nederbörd osv, och även jämföra med andra platser i UK, här om du är nyfiken:
https://www.metoffice.gov.uk/resear...ocation-specific-long-term-averages/gfhyzzs9j