Flytta till Norge?

Kul tråd, eftersom jag har en rastlös dröm om att prova bo i Norge. Mest för att det är fint. Och för att jag vägrar erkänna att jag är gammal och bör ge upp tanken om att pröva vingarna... :meh:

Bortsett från matkulturen (jag kan liksom leva på gröt och ägg) så hur funkar det med arbetstillstånd, skatter, typ försäkringskassa och sånt där praktiskt? Har ögnat igenom tråden men hittar ju mest inlägg om dålig matkultur ;)
Du behöver ett tillfälligt personnummer, ett så kallat D-nummer. För att få det tror jag man behöver ha ett anställningskrontrakt att visa upp på skatteverket. Då får du också ett skattekort tror jag, men det är ju digitalt numera så dom gör nog klart alltihop i datorn på en gång. När du sedan fått ditt D-nummer och anställningskontrakt kan du kalla in på någon bank och få ett konto som arbetsgivare kan sätta in lönen på. Sedan är det klart.
 
Kul tråd, eftersom jag har en rastlös dröm om att prova bo i Norge. Mest för att det är fint. Och för att jag vägrar erkänna att jag är gammal och bör ge upp tanken om att pröva vingarna... :meh:

Bortsett från matkulturen (jag kan liksom leva på gröt och ägg) så hur funkar det med arbetstillstånd, skatter, typ försäkringskassa och sånt där praktiskt? Har ögnat igenom tråden men hittar ju mest inlägg om dålig matkultur ;)

Tror inte svenskar behöver arbetstillstånd. På skatteetaten kan du kanske hitta en del bra info, (norska Skatteverket).
 
Aldste sonen jobbade i Norge i nastan ett ar for lange sedan. Han bytte da sitt Amerikanska korkort fran Colorado till ett Norskt korkort. Han visste ocksa att han inte kunde byta Amerikanskt till Svenskt ... Daremot fick han lara sig att det gick aldeles utmarkt att byta Norskt mot Svenskt. Det tyckte han verkade mycket onodigt dock, da det svenska korkorttet ar tidsbegransat men hans Norska ar pa obegransad tid. :angel:
 
Alltså ang körkortet, måste man alltså ta nytt körkort efter 5 år eller bara beställa en norsk version? Jag har liksom alla bokstäver utom D, känns jäkligt dyrt och krångligt att ta om alla igen :crazy:
 
Alltså typ fylla i ett formulär och skicka in? Dvs inga nya prov?
Flytta till Norge | Nordiskt samarbete (norden.org)
Flytta från Sverige till utlandet | Nordiskt samarbete (norden.org)
samling med bra info och länkar

Innbytte av førerkort fra land innenfor EU/EØS | Statens vegvesen
Jag fattar som det är valfritt ifall man vill köra på sitt svenska eller byta till ett norskt? Men det kanske är värt att maila och fråga, och om det finns någon tidsgräns för hur länge man bor där.

Kommer man till tiden då ens svenska kort behöver förnyas kanske det blir krångligt med administration/uthämtningen?
Sen kanske det kan vara värt att kolla om arbetsgivare tycker det spelar roll så de hellre vill anställa med ett norskt kort?
 
Alltså typ fylla i ett formulär och skicka in? Dvs inga nya prov?
Jag kanske missförstod men det svenska behöver förnyas med jämna mellanrum. Bara ett formulär plus ett nytt foto. Köra i Norge gör du på ditt svenska körkort, som MiaMia skriver. Möjligen kan de neka till svenska körkort som ID på vissa myndigheter om de är griniga.
 
Jag kanske missförstod men det svenska behöver förnyas med jämna mellanrum. Bara ett formulär plus ett nytt foto. Köra i Norge gör du på ditt svenska körkort, som MiaMia skriver. Möjligen kan de neka till svenska körkort som ID på vissa myndigheter om de är griniga.

Ja tunga körkort förnyas var 5e år och vanliga körkort var 10e här. Så det kanske inte är nån big deal då. Nu tror jag ju att jag kommer fastna i Sverige i vilket fall, men det är ju lite upplyftande att ha nåt att grunna på när ens grå vardag här är just... grå :angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 449
Senast: nowayout
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp