Flytta till Norge?

Jag instämmer. Jag hade ett projekt i Norge under ett par månader och så himla äventyrligt eller exotiskt är det ju inte. Det var mest svindyrt :cautious:

Jobba på finska vischan var mer exotiskt :D

Edit: Jag är EXTREMT glad att jag missade "Erotikkin ilta" som det sunkiga hotellet hade haft under våren (jag var där över sommaren) :crazy:

Haha! Seriöst att ett hotell i Finland hade erotisk kväll?!:rofl:

Men det beror väl ändå på vart man åker i ett land om det är äventyrligt/exotiskt och vad man gillar att göra. Sedan kanske den äventyrliga och exotiska känslan försvinner om man flyttar till platsen.
 
Haha! Seriöst att ett hotell i Finland hade erotisk kväll?!:rofl:

Men det beror väl ändå på vart man åker i ett land om det är äventyrligt/exotiskt och vad man gillar att göra. Sedan kanske den äventyrliga och exotiska känslan försvinner om man flyttar till platsen.

Jo... jag är som sagt glad att jag missade det hela :D Hotell var inte korrekt beskrivning heller... megasunkigt motell var närmare sanningen.

Däremot var jag där över Juhannus och Muikkuvestivaalit... enda skillnaden mellan dem var att det spelade tango under den förstnämnda och finsk rap under den andra. Fyllan var på samma nivå för båda :angel:
 
Oj! Att ett så rikt land som Norge inte bjuder barnen på mat i skolan! Så konstigt! Även i ett rikt land finns det barn som skulle behöva det.
Det är väl bara en annan tradition? Engelsmännen äter inte heller lagad lunch, och inte holländarna heller. Det gäller ju inte bara barnen, ingen äter en ordentlig måltid vid lunch utan det är en liten macka i farten.
 
Det är väl bara en annan tradition? Engelsmännen äter inte heller lagad lunch, och inte holländarna heller. Det gäller ju inte bara barnen, ingen äter en ordentlig måltid vid lunch utan det är en liten macka i farten.

Skrev jag något om lagad lunch? Nä, jag skrev att det var konstigt att barnen i Norge inte blir bjudna på mat i skolan utan måste ta med hemifrån. Mackor är också mat.
 
Hmmm, undrar vad sambon ska säga om att äta smörgås till lunch. :nailbiting: Men vad beror det på att skolbarnen inte får lunch i skolan? Det känns lite märkligt och gammaldags för ett så pass rikt land. Hur orkar barnen en hel skoldag då? Har Norge bra resultat i Pisamätningar? Nu har iofs Sverige kassa resultat i den mätningen och vi erbjuder skollunch, så det hänger kanske inte ihop.

Annars tycker jag det låter som ett väldigt dyrt äventyr det här. Köpa ny bil i Norge (om vi bara kan ta med en som flyttgods), lägga ut tre månaders deposition på en svindyr hyra och köpa egna vitvaror. Till det kommer svindlande matpriser och kanske vägtullar samt andra bilkostnader om vi måste pendla. Är kollektivtrafiken väl utbyggd? Vad det kostar att åka vågar jag nog inte fråga :nailbiting:. Men det värsta skulle nog vara att försöka hitta jobb till den medflyttande, ingen av oss har lust att ta vilket jobb som helst och man får bara ta med sig A-kassan i 3 månader, om jag har läst rätt. Jag tror inte man klarar sig på en lön i Norge...


Har vänner i Norge som är norrmän och de brukade alltid åka till Sverige och handla livsmedel och en del annat. De säger att nu när gränsen är stängd så har deras matkostnader och andra kostnader för hushållsprodukter ökat med ca 30-40 procent. Det finns ju anledningar till de stora shoppingcentren som finns i Strömstad nära norska gränsen och det är ju att norrmännen sparar väldigt mycket pengar på att handla i Sverige. Även med en lång resa så lönar det sig att åka och handla 1-2 gånger per månad för norrmännen.
 
Senast ändrad:
Skrev jag något om lagad lunch? Nä, jag skrev att det var konstigt att barnen i Norge inte blir bjudna på mat i skolan utan måste ta med hemifrån. Mackor är också mat.
Jaha, jag trodde det var mackorna du ställde dig frågande till. Absolut kunde de bjuda på mat.
 
Har vänner i Norge som är norrmän och de brukade alltid åka till Sverige och handla livsmedel och en del annat. De säger att nu när gränsen är stängd så har deras matkostnader och andra kostnader för hushållsprodukter ökat med ca 30-40 procent. Det finns ju anledningar till de stora shoppingcentren som finns i Strömstad nära norska gränsen och det är ju att norrmännen sparar väldigt mycket pengar på att handla i Sverige. Även med en lång resa så lönar det sig att åka och handla 1-2 gånger per månad för norrmännen.
Står i vg.no om att staten har tjänat 6 miljarder på att gränsen varit stängd. Så det är nog en rejäl ökning för många hushåll
 
Jo, men den norska maten skiljer sig från den svenska.

Tittar jag tillbaka på min föräldrageneration och ett steg tillbaka till deras föräldrageneration så skiljer det sig ganska mycket på var sin sida av kölen. Nu baserar sig mina erfarenheter från de norra delarna av båda länderna, dvs lång ifrån högkulturella centrum...

Mormor född på 20-talet och boende i en nordnorsk fjordbotten, den festligare maten som skulle bjudas på vid besök och släktträffar var generellt fet och toppades med gärna med sockerrika desserter.
Vid kafferepen på eftermiddagen inmundigades gärna en "feitlefse" en typ pannkaka, lite grövre simmandes i römme och brunost (måste erkänna att jag inte riktigt vet, för jag gömde mig alltid vid tårtbordet i stället)
Tårtor förresten, vid varje fest, konfirmation, födelsedag, bröllop eller bara ett kafferep så tar de allra flesta med sig en egen tårta, jag har varit på tillställningar med 14 personer och 7 tårtor.

Römmegröten, gröt kokad på römme i stället för vatten/mjölk

Vid enklare kafferep, dvs om man bara skulle svänga förbi någon, eller som alternativ till feitlefsen, alla tårtor, så servades fatvis med rundstykker, ett finare vetebröd, gärna med rökt lax (skär tunna skivor och dra ut laxen så att den täcker hela stycket :) ), alternativt brunost, eller för barnen jordgubbssylt.

Innan vi skulle sova brukade mormor koka en makaronisoppa. Det var makaroner simmandes i mjölk och rejält med socker :D.

Hos farmor, den svenska fjällbonden, född på 1900-talet, var det inte lika dignande festbord, trots en tämligen liknande ekonomisk situation. Här drack man kaffe på fat med sockerbit och kanske en bit bulle, eller en mjukkaka med ost på. Bjöd farmor på middag var det alltid fisk, röding som hon själv nätat upp. Oftast kokt men ibland kunde hon lyxa till det och steka den i ugn och försiktigt hälla på några droppar grädde.
(Ni skulle förresten ha sett min farmor äta fisk, hon gjorde det minst ett mål per dag, hon stoppade in en hel fisk i ena mungipan och i den andra plockade hon ut ben, men hade hon finfrämmande vid middagsbordet rensade hon fisken först :D)
 
Den kanske är ändrad nu, men i min barndom var vi ofta i Norge på semester på sommaren. En gång köpte vi chokladpudding. Den var inte god...
OBJECTION! Den är fantastisk! Förr var de förpackade i trekantsförpackningar och så köpte man en likadan trekantsförpackning med vaniljsås! Jag kan fortfarande visualisera den bruna chokladpuddingen med den knallgula vaniljsåsen :cautious:.

Ok, nu vuxen ålder köper jag dem bara, mest bara för att "man ska", för att det går inte att vara i Norge utan att äta chokladpudding och vaniljsås. Visst, de smakar kanske inte så mycket av själva chokladpuddingen mer än bara konsistens och socker, men vaniljsåsen är fortfarande god!
 
Så härligt! Det var på tiden kan jag tycka.
Men skatten är fortfarande samma? Tror jag betalade 15% eller något åt det hållet. Det var ju en väldigt trevlig skatteåterbäring, då jag fick två år retroaktivt.
Skriver på svenska? Har även du återvänt, eller är du kvar? Hade faktiskt tänkt tagga dig, men så har jag inte sett dig på ett tag. :)
Jag jobbar halvtid i Oslo, ca 7 nätter i månaden uppdelat på två gånger. Jag bor hos vänner mellan arbetspassen. Enda gången jag bott ordentligt i Oslo var 1994, snart 30 år sen! Men träffat många svenskar som bor där. Corona-skiten är jobbig. Gränskontroller, provtagningar och restriktioner. Kan inte pendla med buss eller tåg och måste ta bilen. Vägtulls-räkningen för förra månaden är på 575 kr. Kan bara dra av lite på skatten. Betalar 36% i skatt precis som norrmännen, men som andra redan sagt så är det halv skatt i december och ingen skatt i juni. Norska kronan har stigit så nu är den mer värd än den svenska igen 🙂.
 
Jo, men den norska maten skiljer sig från den svenska.

Tittar jag tillbaka på min föräldrageneration och ett steg tillbaka till deras föräldrageneration så skiljer det sig ganska mycket på var sin sida av kölen. Nu baserar sig mina erfarenheter från de norra delarna av båda länderna, dvs lång ifrån högkulturella centrum...

Mormor född på 20-talet och boende i en nordnorsk fjordbotten, den festligare maten som skulle bjudas på vid besök och släktträffar var generellt fet och toppades med gärna med sockerrika desserter.
Vid kafferepen på eftermiddagen inmundigades gärna en "feitlefse" en typ pannkaka, lite grövre simmandes i römme och brunost (måste erkänna att jag inte riktigt vet, för jag gömde mig alltid vid tårtbordet i stället)
Tårtor förresten, vid varje fest, konfirmation, födelsedag, bröllop eller bara ett kafferep så tar de allra flesta med sig en egen tårta, jag har varit på tillställningar med 14 personer och 7 tårtor.

Römmegröten, gröt kokad på römme i stället för vatten/mjölk

Vid enklare kafferep, dvs om man bara skulle svänga förbi någon, eller som alternativ till feitlefsen, alla tårtor, så servades fatvis med rundstykker, ett finare vetebröd, gärna med rökt lax (skär tunna skivor och dra ut laxen så att den täcker hela stycket :) ), alternativt brunost, eller för barnen jordgubbssylt.

Innan vi skulle sova brukade mormor koka en makaronisoppa. Det var makaroner simmandes i mjölk och rejält med socker :D.

Hos farmor, den svenska fjällbonden, född på 1900-talet, var det inte lika dignande festbord, trots en tämligen liknande ekonomisk situation. Här drack man kaffe på fat med sockerbit och kanske en bit bulle, eller en mjukkaka med ost på. Bjöd farmor på middag var det alltid fisk, röding som hon själv nätat upp. Oftast kokt men ibland kunde hon lyxa till det och steka den i ugn och försiktigt hälla på några droppar grädde.
(Ni skulle förresten ha sett min farmor äta fisk, hon gjorde det minst ett mål per dag, hon stoppade in en hel fisk i ena mungipan och i den andra plockade hon ut ben, men hade hon finfrämmande vid middagsbordet rensade hon fisken först :D)
Du kanske borde översätta ordet römme? "Säterrömme" är 40 % sur grädde. Att kalla lefser för pannkaka skulle din mormor tycka var förnedrande. Det är en konst att kavla degen tunt o fint och grädda lefsorna vackert, men inte tycker jag att de är så värst goda. Bjöd hon inte på våfflor? Annars är det hemskt vanligt i Norge. Ska de vara till kaffet så liknar smeten sockerkakssmet och man får välja på brunost eller sylt. Brunost=mesost och den är inte särskilt poppis i Sverige men alla norrmän äter den. När man gör vanlig ost blir det en massa vassle över. Den kokas ihop till ost, det tar många timmar. I Norge finns det mycket mer mjölkgetter än här och i den vanligaste brunosten är det en hel del getmjölk.
 
Har vänner i Norge som är norrmän och de brukade alltid åka till Sverige och handla livsmedel och en del annat. De säger att nu när gränsen är stängd så har deras matkostnader och andra kostnader för hushållsprodukter ökat med ca 30-40 procent. Det finns ju anledningar till de stora shoppingcentren som finns i Strömstad nära norska gränsen och det är ju att norrmännen sparar väldigt mycket pengar på att handla i Sverige. Även med en lång resa så lönar det sig att åka och handla 1-2 gånger per månad för norrmännen.
Shoppingladorna vid gränsen kunde köpa hem stora partier av allt och pressa priserna. Norrmännen verkar inte bry sig om vartifrån kött kommer för dom hade alltid stora annonser med danskt bacon, irländskt nötkött etc 😥. Den norska maten är dyrare än maten i vanliga svenska affärer också men skillnaden är mindre. Nu när gränsen är stängd för nästan alla så har gränshandeln det svårt. Massor av personal är permitterad.
 
Du kanske borde översätta ordet römme? "Säterrömme" är 40 % sur grädde. Att kalla lefser för pannkaka skulle din mormor tycka var förnedrande. Det är en konst att kavla degen tunt o fint och grädda lefsorna vackert, men inte tycker jag att de är så värst goda. Bjöd hon inte på våfflor? Annars är det hemskt vanligt i Norge. Ska de vara till kaffet så liknar smeten sockerkakssmet och man får välja på brunost eller sylt. Brunost=mesost och den är inte särskilt poppis i Sverige men alla norrmän äter den. När man gör vanlig ost blir det en massa vassle över. Den kokas ihop till ost, det tar många timmar. I Norge finns det mycket mer mjölkgetter än här och i den vanligaste brunosten är det en hel del getmjölk.

Ja, vaffelkak, var det mycket av också! Mormors kök var nog kanske ständigt lite osigt av våffeljärnet :love: och jordgubbssylt från trädgården.

Nja, jag tycker nog ändå att jag kan kalla feitlefsen för pannkaka, eller kanske mer plätta, men här borde jag nog mer konsulta min syster som har ätit väsentligt fler fetlefsor än mig, som sagt var har alltid varit väldigt skeptiskt till just denna del av lefsetraditionen.
Sedan finns det ju så många andra lefstyper som är betydligt mer vackra att se på en just ovanstående. Vilket påminner mig om att när gränsen är farbar igen måste förrådet av vestlandslefsa fyllas på. De är så otroligt praktiska att ha hemma när lagret av bullar är slut och man vill göra något gott till utflykten! (Ett paket med torkat lefsbröd som fuktas upp och smöras med kanel och socker, väldigt gott!)
 
Ja, vaffelkak, var det mycket av också! Mormors kök var nog kanske ständigt lite osigt av våffeljärnet :love: och jordgubbssylt från trädgården.

Nja, jag tycker nog ändå att jag kan kalla feitlefsen för pannkaka, eller kanske mer plätta, men här borde jag nog mer konsulta min syster som har ätit väsentligt fler fetlefsor än mig, som sagt var har alltid varit väldigt skeptiskt till just denna del av lefsetraditionen.
Sedan finns det ju så många andra lefstyper som är betydligt mer vackra att se på en just ovanstående. Vilket påminner mig om att när gränsen är farbar igen måste förrådet av vestlandslefsa fyllas på. De är så otroligt praktiska att ha hemma när lagret av bullar är slut och man vill göra något gott till utflykten! (Ett paket med torkat lefsbröd som fuktas upp och smöras med kanel och socker, väldigt gott!)
Det är inte sveler (eller lapper) du tänker på? ☺️
Serveras med en röra av smör och florsocker.
Färjorna har i princip en konstant tävling om att servera den perfekt svelen.
Lärde mig att gilla dom efter ett par år. Nu kan jag längta.
Vestlandslefsan är mumsig utflyktsmat och inte minst, bra att snaska på under bilfärden. Rinner inte, smular inte osv.

Sveler/lapper
svele.jpg
 
Senast ändrad:
Haha! Seriöst att ett hotell i Finland hade erotisk kväll?!:rofl:
Det verkar som att det gillas, jag har hamnat på Erotik-mässa i Finland, tänk ett mässcenter, tänk några scener med uppträdanden, tänk en utställningshall med tillbehörsprodukter och sedan en massa öppna barer. Det var typ förfest- sedan drog alla vidare på krogen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: nowayout
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp