Flytta till Norge?

Det är inte sveler (eller lapper) du tänker på? ☺️
Serveras med en röra av smör och florsocker.
Färjorna har i princip en konstant tävling om att servera den perfekt svelen.
Lärde mig att gilla dom efter ett par år. Nu kan jag längta.
Vestlandslefsan är mumsig utflyktsmat och inte minst, bra att snaska på under bilfärden. Rinner inte, smular inte osv.

Sveler/lapper
Visa bifogad fil 66330
Nej, sveler är tjockare, tror förresten inte att jag har smakat sveler, förmodligen är de inte lika vanliga i Nordland som söder över, för det är bara precis nu som mamma börjar prata om att de har gjort sveler (hon bor i Tröndelag nu)

Så här ser feitlefser ut eller mösbrömlefse som den tydligen heter på standardnorska. Ser i receptet också att det inte är römme, utan ett ihopkok av brunost och mjölk som serveras till.

https://oppskrift.dagbladet.no/oppskrift/mosbromlefse

Finns ju en hel del typer av lefser :) Var faktiskt rätt kul att gå in på en norsk recepsite och söka på lefser, de har gjort en hel del uppdateringsattempt ser jag, tacolefse etc

Men tillbaka till traditionen

Sedan har vi mörlefse också, de är mer sötbröd och mindre skogshuggarmat än ovanstående feitlefser.
https://oppskrift.dagbladet.no/oppskrift/morlefse
Likasom med vestlandslefsen
vestlandslefse__17933.1289489619.gif
 
Shoppingladorna vid gränsen kunde köpa hem stora partier av allt och pressa priserna. Norrmännen verkar inte bry sig om vartifrån kött kommer för dom hade alltid stora annonser med danskt bacon, irländskt nötkött etc 😥. Den norska maten är dyrare än maten i vanliga svenska affärer också men skillnaden är mindre.
*Halvt kl*
Apropå gränshandel. Här jag var liten (tänk 80-talet) så åkte vi över till Norge för att handla när vi var nära gränsen. Vi bodde ju i Värmland så det var inte så långt. Vet att kött, ris och ost var billigare i Norge så vi åkte över gränsen och handlade. Tänk vad annorlunda det blivit.
 
Denna tråden fick mig att tänka på hur udda Norge egentligen är när det göller livsmedel. Liksom, smörkrisen (2011)??? Det låter som något som passar in i en tid där Hansan var en stormakt.
"Stora mängder regn under sommaren 2011 gjorde betet sämre för norskt boskap, vilket ledde till att mjölkproduktionen under sommarmånaderna minskade med 20 miljoner liter, och därmed skarpt höjda priser på smör."
Norska smörkrisen – Wikipedia

Under 2018 hade vi i Sverige torka vilket ledde till att mängder med djur slaktades och vi importerade stora mängder grovfoder från resten av Europa, men många hästar fick leva på halm och kraftfoder den vintern (jag vet flera stycken som inte hade råd att betala över 1000:- för en höbal). Vet inte om vi i Sverige är så himla förberedda heller när vädrets makter säger sitt.
 
Denna tråden fick mig att tänka på hur udda Norge egentligen är när det göller livsmedel. Liksom, smörkrisen (2011)??? Det låter som något som passar in i en tid där Hansan var en stormakt.

Åh gud ja, smörkrisen! Hade glömt bort!
 
"Stora mängder regn under sommaren 2011 gjorde betet sämre för norskt boskap, vilket ledde till att mjölkproduktionen under sommarmånaderna minskade med 20 miljoner liter, och därmed skarpt höjda priser på smör."
Norska smörkrisen – Wikipedia

Under 2018 hade vi i Sverige torka vilket ledde till att mängder med djur slaktades och vi importerade stora mängder grovfoder från resten av Europa, men många hästar fick leva på halm och kraftfoder den vintern (jag vet flera stycken som inte hade råd att betala över 1000:- för en höbal). Vet inte om vi i Sverige är så himla förberedda heller när vädrets makter säger sitt.
Jag är helt med på det. Det som ställde till det royally var tullarna på importerade varor i kombination med detta vilket gav mig Hansa-vibbar.
 
Beträffande lefsor, så brukar vi köpa någon sort på Sandefjordsfärjan. De är ungefär som ett sött tunnbröd med fyllning av smör, socker och kanel, som en norsk variant av kanelbulle. Helt OK, men kan inte tävla med en vanlig kanelbulle. Vad är det för sorts lefsa?
 
*Halvt kl*
Apropå gränshandel. Här jag var liten (tänk 80-talet) så åkte vi över till Norge för att handla när vi var nära gränsen. Vi bodde ju i Värmland så det var inte så långt. Vet att kött, ris och ost var billigare i Norge så vi åkte över gränsen och handlade. Tänk vad annorlunda det blivit.


Ja det gjorde vi också vi var i Strömstad på 80-talet på somrarna några veckor och dp åkte vi alltid över och handlade. Mina föräldrar köpte på sig mycket av t.ex. mjöl, ris, och socker t.ex. Min mamma bakade jättemycket bröd och annat så de passade på att handla mycket torrvaror framförallt.
 
Jag är helt med på det. Det som ställde till det royally var tullarna på importerade varor i kombination med detta vilket gav mig Hansa-vibbar.
Fast norsk mjölkindustri har sedan andra världskriget varit utformad för att skydda mjölkbönderna genom att hålla priserna uppe. En av poängerna med att Norge inte är med i EU är just för att skydda de inhemska produkterna. Det är få norska mjölkbönder som kan konkurrera med de större producenterna i Tyskland och Frankrike.
 
Att det ännu inte är någon som nämnt DEN NORSKA "KEBABEN"?! :nailbiting: Oh, the horror när man satte första tuggan!
Kebab i pita med sterk saus på Brobekk Grill och Pizza på Brobekkveien ute i ett industriområde är standard om man ändå är tvungen att passera genom Oslo. Sunkigt och ofräsch ställe och personalen kan inte många ord norska men kebaben är god.
 
Jag har pendlat till Norge av och till sedan jag var 16 år, och jag fyller strax 40 nu. Skulle jag flytta dit permanent skulle jag välja Vestfold. Oslo är kanske bra för att vara en storstad, men fy för bostadspriser och trafik, och hela stan är full av narkomaner, nyrika yuppies och annat konstigt folk. Vanliga Svenssons/Ola Norman verkar saknas. Men det räcker man kommer några mil utanför så är folk vettiga igen, ungefär som det var i Sverige förr och fortfarande är om man kommer tillräckligt långt ut i bushen. Det är egentligen fint på alla sidor Oslo men i Vestfold har de en fantastisk skärgård och ett varmt klimat, det brukar kallas "Solkusten". Det är bra fart på ekonomin där nere, många norska företag och varumärken kommer därifrån. Kan vara svårt att hitta bostad men det är ju för att alla vill bo där nere, speciellt på sommaren.
 
Kul tråd, eftersom jag har en rastlös dröm om att prova bo i Norge. Mest för att det är fint. Och för att jag vägrar erkänna att jag är gammal och bör ge upp tanken om att pröva vingarna... :meh:

Bortsett från matkulturen (jag kan liksom leva på gröt och ägg) så hur funkar det med arbetstillstånd, skatter, typ försäkringskassa och sånt där praktiskt? Har ögnat igenom tråden men hittar ju mest inlägg om dålig matkultur ;)
 
Kul tråd, eftersom jag har en rastlös dröm om att prova bo i Norge. Mest för att det är fint. Och för att jag vägrar erkänna att jag är gammal och bör ge upp tanken om att pröva vingarna... :meh:

Bortsett från matkulturen (jag kan liksom leva på gröt och ägg) så hur funkar det med arbetstillstånd, skatter, typ försäkringskassa och sånt där praktiskt? Har ögnat igenom tråden men hittar ju mest inlägg om dålig matkultur ;)

Det är extremt byråkratiskt (svenska myndigheter är amatörer i jämförelse) men när alla papper är fixade är det inte så krångligt. Särbon jobbade där i typ två år tror jag det blev.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: nowayout
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 545
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp