Flytta undan

mian1

Trådstartare
Gå eller springa undan?

Läste ett reportage om nån hästmänniska och om hur hästarna sprang undan då hon intog rätt kroppshållning.
I början när jag tränade min häst tyckte jag att hon var jätteduktig då hon klev åt sidan om jag gick emot henne eller gav tecken om att hon skulle flytta. Fick då höra att hästen var respektlös eftersom hon inte sprang åt sidan. Jag kämpade rätt länge, men hästen ville ogärna springa, hon bara tuggade och var olycklig, jag kände mig hopplös som misslyckades så. Tills vi fick hem en tränare som tyckte att hon var nog så respektfull, springa behövde hon inte - hon var ju inte rädd för mig bara för att hon respekterade mig. Sak samma då jag longerade, hon sprang inte om jag inte beordrade trav (eller galopp).

Hur gör era hästar? Kliver undan eller springer undan? Vad vill ni att de ska göra? Kan det bero på hästens mentalitet eller varför springer vissa medan andra går? Eller visar de springande hästarna mer respekt?
 
beror på hur mycket/stark fokus jag lägger. Och givetvis hur känslig hästen är. En del hästar springer aldrig, oavsett hur stark fokus. Andra hästar kastar sig på sekunder för minsta lilla "överdos".
Målet för alla individer är dock att anpassa sig efter trycket.
 
olika beroende på trycket här med.

men det är ju samma i hagen mellan hästarna så det är inget jag bekymrar mig över att min fjord inte springer så fort jag ber honom flytta sig...
 
...det vore ju även ganska jobbigt om hästen rusade undan när man bara ville ha ett steg, t.ex. i stallgången... :crazy: :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp