Sv: FLYTTA UTOMLANDS MED HÄST råd och tips
För det första så tar visumet tid! Och kostar pengar! Om du skall nyttja anhörig vägen för visum så har köerna varit rekordlånga den sista tiden.
När det gäller djur...
Hund och katt tex kostar åtskilligt och är mentalt påfrestande för djuret. Vi lämnade våran hund hos en god vän där hon har ett toppenliv efter varningar.
Hästarna är den enklast biten om man bortser från ston och hingstar. USA vill inte ha ett CEM utbrott, vilket dock hände nyligen ändå, vilket innebär strax under 20 dagar i karantän efter ankomst till USA med CEM tester för ston och hingstar. Kostnaden drar iväg ganska bra. Vi valde att sälja våra hästar i Sverige vilket dock hade andra orsaker också. Vi hade dock redan häst i USA sedan en tid vilket självklart har utökats...
Annars att ha häst i USA:
USA är ett stort land. Att ha häst här varierar oerhört beroende på var du bor. Dom grundläggande sakerna som veterinärvård, hovslagare och foder är som i Sverige. Du får vad du betalar för...

Finns bra och mindre bra veterinärer, hovslagare här också som används av folk vill inte betala för kvalitet. Foder är samma sak dock är det viss variation där beroende på klimat vad som är prisvärt och att föredra lokalt. Här där jag bor är 90 % av höet en blandning av gräs och alfalfa vilket innebär att vi har en lägre total foderkostnad per häst, ca hälften av i Sverige. Dock är allt där jag bor MYCKET billigare än Sverige för motsvarande kvalitet på veterinär, hovslagare och foder. Den årliga sprutan per häst kostar ca 500:- vilket är sprutor mot 5 sjukdommar! Misstänker dock att så inte är fallet i området du funderar på. Veterinär vård är dock generellt mycket billigare och avsaknad av veterinärvårdsförsäkring spelar nog en stor roll där. Utbudet avseende hästutrustning är enormt och det finns inget du kan köpa i Sverige som du inte kan köpa i USA. Dock är det straff tullar på läder mellan USA och Europa så lädervaror från Europa är dyrare här så jag rekommenderar att ta med i flytten engelska sadlar. Vi tog med oss 4 vilket jag är mycket glad för... Omvänt är ju western utrustning tillverkat i USA mycket dyrt i Sverige så det är ju tradigt åt båda hållen.
Tävlingar...
Vad för tävlingar menar du? Misstänker att det är dressyr, hoppning eller fälttävlan du menar. Beroende helt på var du bor mycket eller obefintligt. Där jag bor obefintligt...

Några per år med skapliga resor. Dock kan jag tävla varje helg och mitt i veckan denna årstid, men det är western grenar, utan att åka max mer än ett par timmar med den närmaste ca 5 minuter. Så det är inte enkelt att svara på. Sedan finns det ju dom engelska grenarna som är väldigt starka i vissa delar av landet och det var jag helt omedveten om före vi började åka hit regelbundet. Vi har inga sådanna tävlingar här så jag har aldrig sett det. Dock har jag lärt mig att säga att jag rider europeiskt, inte engelskt, för att undvika missförstånd.
Djurskydd...
Varierar... Grundlagarna är från stat till stat så det är omöjligt att svara på. Hästar hör ihop med boskap lagmässigt här så det är klart annorlunda. Vissa stater har sk brands och reglerna kring det tar ett tag att fatta. Jordbruktsverket har anställda inspektörer och det fungerar väldigt bra här där jag bor men detta är nog väldigt olika beroende på tradition och kultur i olika delar av landet. Den vanliga hästhållningen här skulle nog ha ganska stora problem med dom svenska djurskyddsinspektörerna men jag har aldrig i Sverige sett så stor andel gamla pigga hästar som det finns här. Är nog viktigare med andra saker än cm för djurskydd...

Sedan finns det ju rötägg här också men det finns överallt tyvärr...
Vill till sist göra dig uppmärksam på att du har en till stor kostnad och det är flytt av bohag. En container kostar åtskilligt beroende på hur långt den skall från närmaste hamn och en container är INTE ett fullt bohag. Sedan kan du planera på en stor kostnad på alla nyinköp av el och audio utrustning... Inte kul måste jag säga att köpa alla dessa saker...
Sedan är det svenska skattemyndigheten och utflyttning och skatt... Vill inte avskräcka dig så den biten låter vi nog bli...
Lycka till! Det är en stor sak om du skall göra det själv och inte har en arbetsgivare som hanterar/betalar alla praktiska saker! Men för oss var det värt allt hårt arbete och alla pengar och vi ångrar oss inte en sekund!
Mvh Jolene