FLYTTA UTOMLANDS MED HÄST råd och tips

B

BREA

Hej! Jag skulle uppskatta om ni med erfarenhet av boende utomlands med hästar skulle kunna svara på lite av mina frågor. Jag har alltid haft en dröm om att flytta utomlands med mina hästar och övriga djur. Och det är framförallt Boston-området eller Frankrike/England som lockar.
Boston känner jag starkast för eftersom jag har familj där. Och sedan har varenda gård jag tittat på haft ett skäligt pris med ett ridhus och paddock bara sådär, precis som om det är den självklaraste saken i världen.:D Jag vet redan hur jag får ihop det med visum,jobb osv, så det är i andra avseenden jag skulle vara tacksam över lite hjälp för att kunna fortsätta drömma lite men som sagt smått börja planera:D
Jag räknar ändå med att det kommer ta sin lilla tid av förberedelser:grin: innan man kommer iväg men så till det jag undrar.

Jag vill veta så mycket som MÖJLIGT i ämnet häst utomlands:bow: berätta hur ni har/hade det, jag tänker mest på USA men andra länder uppskattas såklart det med. Hur är det med tävlingar osv? veterinärer?kvalitet på veterinär vård?hovslagare? Foder? är det enkelt att få tag på acceptabel hästutrustning? Djurskydd?regler? kostnader?

Sv: FLYTTA UTOMLANDS MED HÄST råd och tips

Skulle också vilja höra om det är någon som har erfarenhet av häst utomlands:)

Utan att lägga beslag på din tråd så tycker jag att det vore spännande att höra hur man går tillväga om man flyttar utomlands och tar hästen med sig. Hur man går tillväga och vad det kostar etc. :D

Hoppas att någon här på buke kan berätta lite!

Jag bor ju i Ryssland, men har skaffat hastarna har pa plats, men har ocksa varit i tyskland och hamtat hem hastar nagra ganger hit till Ryssland.
Nu skiljer ju sig Ryssland och USA som natt och dag kan jag tanka mig, men har finns ingen djurskyddslag alls, utrustning bestaller jag otast hem fran Hooks nar jag kommer till Sverige eller koper fran Tyskland, der beror lite pa vart man bor ocksa, men jag bor valdigt langt ifran storstan sa det finns bara by vet och hovslagare som inte vagar komma nara mina hastar. Sa jag verker hovarna sjalv, det blir bast sa! Har aven skaffat mig en privat vet som jag blir tvungen att kora ut till mig varje gang jag behover ha mina hastar kollade. vid mindre eller akuta skador/sjukdommar sa har jag ett helt apotek hemma pa garden och skoter det mesta sjalv eftersom byns vet. knappt har nagra kunskaper. Fick en gang tipset att blanda mjolk med dieselolja for att halla flugorna borta fran hastarna. En annan gang pastod han att det inte var nagon fara nar ett av stona hade kolik.

Foder= jag har 20 hektar akermark dar jag skordar mitt egna havre och ho varje ar, jag betalar lantforeningen och de ger mig folk som bade odlar och skordar, dock blir man bestulen under skorden, sa dom maste hallas under uppsikt, fodertillskott koper jag i en vet.butik i stan.

Sen har vi hasttjuvar, sa hastarna har dygnet runt bevakning, bade med hundar och personal som jourar hela natten.

För det första så tar visumet tid! Och kostar pengar! Om du skall nyttja anhörig vägen för visum så har köerna varit rekordlånga den sista tiden.

När det gäller djur...
Hund och katt tex kostar åtskilligt och är mentalt påfrestande för djuret. Vi lämnade våran hund hos en god vän där hon har ett toppenliv efter varningar.
Hästarna är den enklast biten om man bortser från ston och hingstar. USA vill inte ha ett CEM utbrott, vilket dock hände nyligen ändå, vilket innebär strax under 20 dagar i karantän efter ankomst till USA med CEM tester för ston och hingstar. Kostnaden drar iväg ganska bra. Vi valde att sälja våra hästar i Sverige vilket dock hade andra orsaker också. Vi hade dock redan häst i USA sedan en tid vilket självklart har utökats...

Annars att ha häst i USA:
USA är ett stort land. Att ha häst här varierar oerhört beroende på var du bor. Dom grundläggande sakerna som veterinärvård, hovslagare och foder är som i Sverige. Du får vad du betalar för... :angel: Finns bra och mindre bra veterinärer, hovslagare här också som används av folk vill inte betala för kvalitet. Foder är samma sak dock är det viss variation där beroende på klimat vad som är prisvärt och att föredra lokalt. Här där jag bor är 90 % av höet en blandning av gräs och alfalfa vilket innebär att vi har en lägre total foderkostnad per häst, ca hälften av i Sverige. Dock är allt där jag bor MYCKET billigare än Sverige för motsvarande kvalitet på veterinär, hovslagare och foder. Den årliga sprutan per häst kostar ca 500:- vilket är sprutor mot 5 sjukdommar! Misstänker dock att så inte är fallet i området du funderar på. Veterinär vård är dock generellt mycket billigare och avsaknad av veterinärvårdsförsäkring spelar nog en stor roll där. Utbudet avseende hästutrustning är enormt och det finns inget du kan köpa i Sverige som du inte kan köpa i USA. Dock är det straff tullar på läder mellan USA och Europa så lädervaror från Europa är dyrare här så jag rekommenderar att ta med i flytten engelska sadlar. Vi tog med oss 4 vilket jag är mycket glad för... Omvänt är ju western utrustning tillverkat i USA mycket dyrt i Sverige så det är ju tradigt åt båda hållen.

Tävlingar...
Vad för tävlingar menar du? Misstänker att det är dressyr, hoppning eller fälttävlan du menar. Beroende helt på var du bor mycket eller obefintligt. Där jag bor obefintligt... :o Några per år med skapliga resor. Dock kan jag tävla varje helg och mitt i veckan denna årstid, men det är western grenar, utan att åka max mer än ett par timmar med den närmaste ca 5 minuter. Så det är inte enkelt att svara på. Sedan finns det ju dom engelska grenarna som är väldigt starka i vissa delar av landet och det var jag helt omedveten om före vi började åka hit regelbundet. Vi har inga sådanna tävlingar här så jag har aldrig sett det. Dock har jag lärt mig att säga att jag rider europeiskt, inte engelskt, för att undvika missförstånd.

Djurskydd...
Varierar... Grundlagarna är från stat till stat så det är omöjligt att svara på. Hästar hör ihop med boskap lagmässigt här så det är klart annorlunda. Vissa stater har sk brands och reglerna kring det tar ett tag att fatta. Jordbruktsverket har anställda inspektörer och det fungerar väldigt bra här där jag bor men detta är nog väldigt olika beroende på tradition och kultur i olika delar av landet. Den vanliga hästhållningen här skulle nog ha ganska stora problem med dom svenska djurskyddsinspektörerna men jag har aldrig i Sverige sett så stor andel gamla pigga hästar som det finns här. Är nog viktigare med andra saker än cm för djurskydd... :grin: Sedan finns det ju rötägg här också men det finns överallt tyvärr...

Vill till sist göra dig uppmärksam på att du har en till stor kostnad och det är flytt av bohag. En container kostar åtskilligt beroende på hur långt den skall från närmaste hamn och en container är INTE ett fullt bohag. Sedan kan du planera på en stor kostnad på alla nyinköp av el och audio utrustning... Inte kul måste jag säga att köpa alla dessa saker... :crazy:

Sedan är det svenska skattemyndigheten och utflyttning och skatt... Vill inte avskräcka dig så den biten låter vi nog bli... ;)

Lycka till! Det är en stor sak om du skall göra det själv och inte har en arbetsgivare som hanterar/betalar alla praktiska saker! Men för oss var det värt allt hårt arbete och alla pengar och vi ångrar oss inte en sekund!

Mvh Jolene

Jag bor i Oregon, vilket är på andra sidan Usa, så mycket är annorlunda, men jag ska svara så gott jag kan... ;)

Tävlingar?
Som tidigare sagts, det beror på vilken gren du vill tävla i. Bli medlem respektive organisation för din gren och de kan hjälpa dig med tävlingskalender, osv.
Hoppning: US Hunter / Jumper
Dressyr: USDF
Fälttävlan: US Eventing

Var dock beredd på högre tävlings kostnader och längre restider. Vi åker rutinmässigt 4-14 tim!

veterinärer?kvalitet på veterinär vård?hovslagare?
Som sagt, du får vad du betalar för. Hör efter hos större tävlings stall om vilka de använder. Se upp för "cowboy hovisar", är de vana vid Quarter horses och inte sporthästar, de har en tendens att sko alldeles för tight utan häl.

Foder?
Fint hö, vanligt med alfa alfa (lusern). Många olika varianter på pelleterat kraftfoder. Igen, hör efter med närliggande tävlingsstall.

är det enkelt att få tag på acceptabel hästutrustning?
Absolut! Har du ingen bra ridsportbutik i närheten så finns ett flertal superbra kataloger/internet butiker. Större utbud än i Sverige.

Djurskydd?regler?
Håller du dig till typisk svensk hästhållning kommer du få många kommentarer om hur väl du tar hand om dina hästar! ;)

PMa mig gärna med fler frågor! Jag har bott här i 10 år nu och jobbar som stallchef...

Det låter väldigt mysigt där borta. Lågt att åka till tävlingar dock;) Hur är det med jobb dessa tider? Finns det något överhuvudtaget och isf vad?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 003
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 058
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31