Flyttråden

Hoppar också in här! Jag och pojkvännen ska flytta inom någon månad. Vi letar lägenhet för fullt (andrahand i Stockholm) och hittar väl en del, men vi känner att vi inte vill stressa och väntar hellre tills vi hittat något som känns rätt både i pris, storlek och läge. Längtar ihjäl mig tills man slipper andrahandsmarknaden, vilket jäkla elände det kan vara...
 
På onsdag skriver vi kontrakt... Det blev inte mycket till budgivning på huset. Det var vi och en till. Började med ett skambud och sen gick det upp till utropspris och nu är det stilla. Om ingen kliver emellan innan onsdag är det vårt, förutsatt att besiktning, vattenprov osv osv går bra. Shit... vi började kolla hus på allvar och boka visningar för 2 veckor sedan och nu är vi redan här och ska skriva. Har en bekant som letat hus i över ett år utan att hitta något som passar. Surrealistiskt att hitta rätt hus på en gång. Nu vill det bara till att resten går enligt planerna också. Fingers crossed...
Hur har det gått? Håller tummarna för att det gick vägen. Vad fort det gick :).
 
Vi kollade på två hus i helgen. Det ena huset var ett välskött typiskt familjehus från 70-talet, och det andra ett otroligt charmigt sekelskifteshus. Det var jättemycket folk på visningen på det sistnämnda huset och det var sålt dagen efter, så det gick fort. Vi var aldrig med i budgivningen eftersom tomten var väldigt brant och kändes inte särskilt barnvänlig. Hade vi haft äldre barn så hade vi kanske lagt ett bud. 70-talshuset kommer vi inte heller buda på.

Vi funderar lite fram och tillbaka på vad vi egentligen vill ha. Ena dagen känns hus som det vi helst vill ha men börjar mer och mer känna att ett radhus eller trevlig bostadsrätt hade varit väldigt bekvämt i dagsläget. Dessutom är det enklare att hitta något inom vår budget. Vi planerar att åka och kolla på nyproducerade radhus någon helg framöver.
 
Tänkte vi kunde starta en tråd för oss som håller på att flytta med allt vad det innebär. Alla som är i önske/planeringsstadiet, letar ny bostad, skriver papper, packar flyttlådor, packar upp flyttlådor, bor in sig osv osv, allt som har med flytt att göra.
Är väl just nu i önskestadiet.. vill gärna flytta till något större än en etta, eller åtminstone samma yta fast fler rum. Dock brukar det bli dyrare men önska och drömma kan man alltid.

Sen drar jag mig lite för att flytta, då förra gången jag flyttade hade jag samlat på mig rätt mycket mer prylar än gången dess för innan och innan dess osv. Det har inte blivit mindre nu, utan ännu fler...
Senaste gången jag flyttade fick jag en rätt överblick på hur mycket prylar jag faktiskt ägde, jag fyllde i princip golvet på lastbilens flak (7.2m x 2.45m) och en bra bit upp på väggarna. :eek:

IMG_8772.JPG


Det jag tycker är jobbigast med att flytta är att packa i och packa ur flyttkartongerna och veta vart allt är, för mig tar det ett tag innan jag är helt i ordning och packat upp allt osv. Det mest väsentliga göra rätt så direkt förstås. :p
 
Vi kollade på två hus i helgen. Det ena huset var ett välskött typiskt familjehus från 70-talet, och det andra ett otroligt charmigt sekelskifteshus. Det var jättemycket folk på visningen på det sistnämnda huset och det var sålt dagen efter, så det gick fort. Vi var aldrig med i budgivningen eftersom tomten var väldigt brant och kändes inte särskilt barnvänlig. Hade vi haft äldre barn så hade vi kanske lagt ett bud. 70-talshuset kommer vi inte heller buda på.

Vi funderar lite fram och tillbaka på vad vi egentligen vill ha. Ena dagen känns hus som det vi helst vill ha men börjar mer och mer känna att ett radhus eller trevlig bostadsrätt hade varit väldigt bekvämt i dagsläget. Dessutom är det enklare att hitta något inom vår budget. Vi planerar att åka och kolla på nyproducerade radhus någon helg framöver.
Vi har ju barn i samma ålder som era, och har köpt ett renoveringsobjekt, och jag kan ofta känna att nyproduktion hade varit en bra grej :D Tumme upp på det alltså!

Annars tycker jag det funkar över förväntan med vårt lilla ruckel. Allt tar enorm tid men det har vi varit inställda på. Det är ett långtidsprojekt. Vi fick tag på bra hantverkare till badrummet som jobbade snabbt så vi behövde i alla fall bara vara utan badrum i tre veckor (hade toa men inte dusch).
 
Imorgon har vi visning på vårt radhus. Är jättespännande och nervöst! :nailbiting:
Hoppas på att vi ska komma undan med att ha bara en visning då det är svårt för mig att förflytta mig från huset pga operation.
Så håll tummarna nu gott folk!! :D
 
Vi har ju barn i samma ålder som era, och har köpt ett renoveringsobjekt, och jag kan ofta känna att nyproduktion hade varit en bra grej :D Tumme upp på det alltså!

Annars tycker jag det funkar över förväntan med vårt lilla ruckel. Allt tar enorm tid men det har vi varit inställda på. Det är ett långtidsprojekt. Vi fick tag på bra hantverkare till badrummet som jobbade snabbt så vi behövde i alla fall bara vara utan badrum i tre veckor (hade toa men inte dusch).
Vad skönt att höra. Någon gång skulle det vara kul att ta sig an ett renoveringsobjekt, men just nu känner varken jag eller maken att vi skulle orka med det. Vi har ingen erfarenhet av att bygga och är väl inte superhändiga någon av oss. Det kräver mer inhyrd arbetskraft och det kräver ju mer cash och då måste vi jobba mer än vi vill ;). Nä... det får bli när vi får mer tid över.
 
Kul tråd! Vi letar också större boende, dock först 100 % seriöst när vi vet var sambon får jobb och därmed i lön. Som ekonomin ser ut nu har vi inte helt råd med det vi gärna vill ha men det är inte långt ifrån och han borde få mer i lön om han lämnar universitetsvärlden.

Dock har vi varit på några visningar ändå för att få ett hum om hur stort vi vill ha, villa/radhus osv. Vi vet nog fortfarande inte helt men har fallit lite väl mycket för en mindre 70 tals villa som ligger perfekt i förhållande till hästen och mountainbike spår till sambon. Dock längre från arbetet för min del men det kan jag leva med. Den kräver en uppdatering och lite målarfärg och på sikt nytt badrum (nu klassiska senapsgula klinkers i hela rummet :angel:) men huset verkar i grunden vara bra. Men ja det är för dyrt som det står nu så vi får väl se om det blir sålt innan vi är klara..

Annars har vi också varit inne på nybyggda radhus vilket hade varit otroligt skönt på ett sätt men de ger samtidigt lite skokartongs känsla... Vi vill inte ha ett totalt renoveringsobjekt men kan nog tänka oss att göra lite.
 
Vad skönt att höra. Någon gång skulle det vara kul att ta sig an ett renoveringsobjekt, men just nu känner varken jag eller maken att vi skulle orka med det. Vi har ingen erfarenhet av att bygga och är väl inte superhändiga någon av oss. Det kräver mer inhyrd arbetskraft och det kräver ju mer cash och då måste vi jobba mer än vi vill ;). Nä... det får bli när vi får mer tid över.
Vi renoverade vår lägenhet så vi har lite vana, men inte jättemycket. Däremot är min man hobbysnickare så han är duktig med verktyg, och så har vi min pensionerade pappa som hjälper till - han ser det som sitt mission just nu att hjälpa oss renovera :o Vi hinner ingenting i veckorna (om inte min pappa är här) utan det är helgerna vi har - om vi är friska och inte ska iväg på andra saker. Och det går även då på halvfart eftersom en måste passa barnen. Ytskiktsrenovering av ett rum tar därför ca två-tre månader.

Vi lägger inte ALL tid på huset, men mycket. Andra passar på att resa och vara borta länge på sina föräldraledigheter. Det gör inte vi för vi känner att vi måste prioritera huset.
 
Jag flyttar om 25 dagar :up: Har inte packat en pryl, har inte börjat rensa... det har hela tiden känts så långt fram, men nu var det visst inte det längre ;)
Flyttar till bostadsrätt från ett hus. Blivande särbo bor kvar i huset så jag måste inte vara varken snabb eller noggrann i rensningen :angel:
Nu är det 12 dagar kvar och jag har börjat rensa och packa :up: Men fy så mycket jobb det är! Planen är att rensa ut och sälja det som är säljbart... men just nu känner jag mer för att antingen behålla eller slänga allt :p
 
Nu är vi ute på visningsrunda. Har precis kollat på ett radhus som vi tyckte mycket om, och nu ska vi kolla på ett parhus. Får se vad vi tycker om det :).
 
Besiktning i fredags, rakt igenom. Ett par småsaker besiktningsmannen påpekade men inget som är av någon egentlig vikt, några tegelpannor på taket som behöver bytas, rördragningen i badrummet är inte helt enligt det absolut senaste regelverket osv men inget som innebär någon direkt risk för huset. Trodde det skulle bli mer anmärkningar då det ändå är ett hus från sent 1800-tal i grund och botten.

Nu ska vi bara vänta på vattenprovet som förhoppningsvis kommer denna veckan sen är det bara att invänta tillträdet i mitten på april :D Vi har redan börjat planera och budgetera för allt som ska göras, hundgårdar, nya möbler, lägga om gårdsplanen osv. Tycker lite synd om gubben, han vill ta en sak i taget och fokusera på det medan jag är en planeringsmänniska av rang som gärna drar i alla trådar samtidigt. Jag vill gärna planera allt samtidigt så man har det klart medan han vill fokusera på prio 1, dvs hundgårdarna och sen inte tänka på det andra öht förrän det första är klart.
 
Besiktning i fredags, rakt igenom. Ett par småsaker besiktningsmannen påpekade men inget som är av någon egentlig vikt, några tegelpannor på taket som behöver bytas, rördragningen i badrummet är inte helt enligt det absolut senaste regelverket osv men inget som innebär någon direkt risk för huset. Trodde det skulle bli mer anmärkningar då det ändå är ett hus från sent 1800-tal i grund och botten.

Nu ska vi bara vänta på vattenprovet som förhoppningsvis kommer denna veckan sen är det bara att invänta tillträdet i mitten på april :D Vi har redan börjat planera och budgetera för allt som ska göras, hundgårdar, nya möbler, lägga om gårdsplanen osv. Tycker lite synd om gubben, han vill ta en sak i taget och fokusera på det medan jag är en planeringsmänniska av rang som gärna drar i alla trådar samtidigt. Jag vill gärna planera allt samtidigt så man har det klart medan han vill fokusera på prio 1, dvs hundgårdarna och sen inte tänka på det andra öht förrän det första är klart.
Åh, vad kul! Skönt att det gick bra på besiktningen. Spännande med inflytt, är ju inte långt alls till april :D
 
Vi fastnade för radhuset, men det är redan ett bud på det som ligger på vårt maxbelopp. Så det blir inget med detta objekt. Dock ska de bygga liknande radhus i några andra bostadsområden som vi skulle kunna tänka oss att bo i, så nu funderar vi på om vi skulle ta och paxa ett. Finns det någon som har paxat ett nybygge?
 
känns som en tråd för mig :)
Var inte riktigt planerat att flytta än, men var på visning för två veckor sedan och dagen efter vann jag budgivningen så nu har jag blivit radhusägare :) Sedan dess har det gått i raketfart med fixa lån, kontraktsskrivning, bokning av egen mäklare för försäljning av min bostadsrätt och det är väl först nu som jag börjar landa i att jag kommer flytta till sommaren :love:

Min lägenhet kom ut på Hemnet i lördags och nu kan jag inte vänta på att få den såld och kunna börja planera flytten mer i detalj, dock har jag redan börjat röja här hemma och har redan varit iväg med två lass till secondhandbutiken och ett till soptippen (välbehövligt m tanke på fotograferingen ;) )
 
I morgon få jag tillträde till min lägenhet :banana:
Har packat, packat, packat de senaste veckorna, nu ska det bli härligt att få packa upp igen :D Det stora flyttasset går på torsdag, men jag kommer nog inte kunna låta bli att börja flytta en del redan i morgon. Så skönt att landa i mitt nya hem :heart
 
Nu har vi skrivit elavtal och jag har hittat en stallplats så hästen kan komma med, så ska man bara fixa det där med att packa alla saker också. Man hinner samla på sig mycket i olika gömmor på 16 år :p
Packa är verkligen ett nödvändigt ont. Har flyttat några gånger nu och är ganska trött på det, men fördelen är att vi inte har så mycket att ta med mellan varje ställe eftersom det sker en utrensning vid varje flytt :).
 
Mycket av mina saker är fortfarande i flyttlådor sen jag flyttade senast... Har inte haft några bokhyllor så mycket har helt enkelt inte gått att packa upp, vilket på sätt och vis är skönt nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 663
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp