Sv: Föda hemma?
Fast det är rätt välkänt att mediciner har biverkningar, och kan störa förlossningen.
Om kroppen kan sköta allt själv, så är det oftast bättre. Hur skulle det kunna vara bättre att tillföra medicin? Jag kan väl knappast vara unik med att kunna föda utan medicin. Och jag mådde mycket bättre efteråt, när det är extra viktigt att må bra. Det krävs en del från kroppen att börja amma, och kanske inte få sova så mycket efter en förlossning.
De flesta kroppar är så fantastiska att de klarar av att trycka ut ett barn helt på egen hand. Det kan man inte komma ifrån.
Sen finns det förstås massor med undantag, där det skulle sluta illa om man inte fick medicinsk hjälp.
En smärtfri förlossningen är inte alltid bättre. De slutar med sugklocka och klipp oftare.
Och ett kejsarsnitt är ju såklart smärtfritt under operationen, men det är också rätt vanligt att man har ont långt efter. Dessutom är det inte det bästa för barnet.
Det här har ingenting med någon kvinnosyn att göra, att kvinnor minsann ska behöva lida för att det alltid varit så.
Det har med biologi att göra.
Att någon får dåligt samvete på grund av de måste få medicinsk smärtlindrig är ju dennes problem. Jag tror dock att det är ovanligt att mina åsikter ger någon dåligt samvete. Det räcker att kolla på siffrorna över hur många som får EDA tex. Tror inte att många procent av dem säger efteråt att de har dåligt samvete över det.
Jag har inte ett dugg dåligt samvete över att ha fått EDA. Jag ansåg att jag behövde det då.
Man kanske behöver öva på att stå för sina val istället för att anklaga andra för att ge en dåligt samvete.