Föda hemma?

Sv: Föda hemma?

Mustasukka skrev ju "kan gå", inte att det alltid går. Med en sådan förlossning som du hade tror jag de allra flesta hade tagit mer eller mindre all smärtlindring som finns. Men långt i från alla förlossningar är ju sådanna, som tur är.

Tror du att det har nånting med att göra att det är just kvinnor som föder? Och alltid har fött genom vår historia? Att det då kanske anses "fint" och "osjälviskt" att stå ut med smärta för att slippa droger som kanske kan skada barnet? (även om det är bevisat att det inte skadar barnet kan ju allt ifrågasättas). Om män hade fött barn och varit i samma maktposition som idag, då är jag helt övertygad om att förlossningsvård hade sett helt annorlunda ut.

Det kan säkert finnas ett stråk av det också, men det är ingenting världsomvälvande eller konstigt med att människor (oavsett kön) hanterar smärta olika beroende på vad det är som orsakar smärtan, om den är tillfällig eller kronisk, hur mycket kunskap och kontroll man har över situationen osv.

Att en kvinna väljer bort smärtlindring vid en förlossning för att hon helt enkelt inte anser det vara nödvändigt ser jag inte som något konstigt eller provocerande på något sätt. Jag var hela tiden öppen för att ta rubbet, men jag behövde inte det. Jag klarade mig oerhört bra med lite lustgas. Det förvånar mig inte att det finns kvinnor som har en bra förlossning helt utan smärtlindring.

Jag lägger ingen prestige i om man använder smärtlindring eller inte. Jag tycker att kvinnor ska ges bästa möjliga förlossningsvård (och nu när det börjar snackas om att fasa ut lustgasen måste den helt enkelt ersättas med ett minst lika bra alternativ). Total smärtfrihet behöver inte innebära att man får den ultimata förlossningen, det är ju ingen hemlighet att en del av smärtlindringarna kan ge biverkningar som försvårar och/eller förlänger förloppet. Jag väljer bort smärtlindring så länge jag kan hantera smärtan, när gränsen är nådd tar jag allt som går att få.

Det här är ett sidospår :laugh:, men Lia Boysen har fött hemma. Är det henne du tänker på. Hon är tillsammans med en känd man, Anders Ekborg.

Nix. Det var snarare kvinnan till nån rufsig sångare ev författare....... Ett förhållande där även kvinnan är känd, fast för egen maskin.

Sånt här gör mig galen - jag kommer inte ihåg ett namn och kan sen inte släppa funderingarna... Fastän det egentligen inte har nån betydelse, funderar jag ändå. Korkat ;)

Mustasukka skrev ju "kan gå", inte att det alltid går.

Kan gå om man vill ge det en chans.

Jag tycker nog att "det kan gå att lära sig att hantera smärta" och "det kan gå att lära sig att hantera smärta om man vill ge det en chans" är två uttryck med ganska olika undertext.

Personligen tycker jag att det är en väldigt bra idé att kontinuerligt träna på att hantera smärta, men det har ganska lite med förlossningar att göra. Främst för att man vanligen föder 1-6 barn, så det är utslaget över livet en relativt liten andel av den smärta man högst troligt kommer att få uppleva, om än ofta mycket intensiv. Jag är till och med så intresserad av saken att jag redan har bestämt vilken sorts terapi jag vill ha om jag skulle få kronisk värk. Jag har läst om ett mental träningsprogram som verkar jättespännande. :p :D

Smärtlindringen fungerade för övrigt inte på mig när jag födde barn, utan jag hade rika tillfällen att hantera smärta. Jag fick en förklaring då, men den har jag glömt. Jag var alltså inte smärtlindrad under den aktuella veckan, förutom ett dygn ungefär, på mitten. Lustgasen fick jag svår ångest av, så den funkade inte heller. Utan tvekan det äckligaste rus jag någonsin har upplevt.

Jag menade att i många fall kan man klara sig utan smärtlindring om man klarar av att hantera smärtan. Så fort man tappar greppet och får panik av värkarna är det kanske inte det bästa för kroppen längre. Då kan man behöva smärtlindring.
Jag är mycket medveten om att det inte alltid är möjligt, och att kroppen inte sköter allt själv hur mycket man än försöker.
Jag förespråkar inte smärtlindringsfria förlossningar. Eller hemförlossningar.
Det är jättebra att vi har bra sjukhus att åka till och föda, och att det finns olika smärtlindringar att ta till och bb som man får stanna på så länge man behöver. Jag har full förståelse för att man vill ha allt man kan få under en förlossning. Långt ifrån alla upplever förlossningen som jag gjorde.
Men jag önskar att det fanns en möjlighet att föda hemma med barnmorska för dem som vill det.

Tycker inte att jag var duktigare på något sätt, eller mer kvinna efter min andra och tredje förlossning.
Det var precis lika häftigt att föda barn med eda. Men det var mycket trevligare efter andra och tredje, eftersom jag slapp huvudvärken.

Jag lärde mig att EDA inte hjälper något mot smärtan när det inte är öppningsvärkar längre, låter väldigt konstigt att de la det på dig!!
Speciellt med tanke på biverkningarna.

.

Det brukar ganska ofta vara bäst om kroppen får sköta en förlossning på sitt sätt, utan att blanda in mediciner.
Om man kan lära sig att hantera värkarna. Och det är svårt, men det kan gå om man vill ge det en chans.

Nä det där tror jag inte ett dugg på faktiskt, att kvinnokroppen skulle vara så fantastisk att inte modern medicin skulle kunna hjälpa kvinnor till en mycket bättre och mera smärtfri förlossning. Det är nog precis åsikter som dessa som gör att många kvinnor får dåligt samvete för att de vill ha smärtlindring, jag är minsann kvinna och min kropp ska minsann klara av detta. Något jag alltså inte tror ett dugg på. Sen har mediciner precis som du säger, biverkningar och det får man alltid ta hänsyn till. Min andra förlossning var helt smärtfri eftersom jag gjorde ett planerat kejsarsnitt och den var så många gånger bättre än min första förlossning som var oerhört smärtsam.

Fast det är rätt välkänt att mediciner har biverkningar, och kan störa förlossningen.
Om kroppen kan sköta allt själv, så är det oftast bättre. Hur skulle det kunna vara bättre att tillföra medicin? Jag kan väl knappast vara unik med att kunna föda utan medicin. Och jag mådde mycket bättre efteråt, när det är extra viktigt att må bra. Det krävs en del från kroppen att börja amma, och kanske inte få sova så mycket efter en förlossning.
De flesta kroppar är så fantastiska att de klarar av att trycka ut ett barn helt på egen hand. Det kan man inte komma ifrån.
Sen finns det förstås massor med undantag, där det skulle sluta illa om man inte fick medicinsk hjälp.
En smärtfri förlossningen är inte alltid bättre. De slutar med sugklocka och klipp oftare.
Och ett kejsarsnitt är ju såklart smärtfritt under operationen, men det är också rätt vanligt att man har ont långt efter. Dessutom är det inte det bästa för barnet.

Det här har ingenting med någon kvinnosyn att göra, att kvinnor minsann ska behöva lida för att det alltid varit så.
Det har med biologi att göra.
Att någon får dåligt samvete på grund av de måste få medicinsk smärtlindrig är ju dennes problem. Jag tror dock att det är ovanligt att mina åsikter ger någon dåligt samvete. Det räcker att kolla på siffrorna över hur många som får EDA tex. Tror inte att många procent av dem säger efteråt att de har dåligt samvete över det.
Jag har inte ett dugg dåligt samvete över att ha fått EDA. Jag ansåg att jag behövde det då.
Man kanske behöver öva på att stå för sina val istället för att anklaga andra för att ge en dåligt samvete.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
19 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Torrfoderdjungeln..
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka