Bukefalos 28 år!

Fodax och andra färskfoder.

Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag har hundar som väger lite olika, och alla ligger olika i hur svår/lättfödda dom är. Men för att ge ett konkret exempel, så fick jag förra året hem en dräktig tik som var väldigt smal.
Hon födde senare 11 st valpar och diade dom = det gick åt väldigt mycket energi för henne.
Hon fick dubbel ranson mat, mot vad hennes vikt rekommenderas, och när valparna var 4 v gamla hade hon gått upp nästan 4 kg. Då åt hon ca 900g om dagen, och började på 19,5 kg. För att hålla hullet uppe nu, så äter hon ca 500g/dag, och hon kan räknas till en av dom svårfödda hundarna.

Så om din hane är som min, väldigt svårfödd och kräsen på det, hade jag absolut provat :) Benjamin väger 34-35 kg, och äter ca 600g/dag. När han behövt äta upp sig lite, exempelvis efter löptikar i huset, så ger jag honom ca 800g och det går fort uppåt då.
Så förmodligen skulle din behöva börja på ungefär samma mängd, just för att gå upp i vikt. Beroende på hur svårfödd han är sen, så borde det räcka med någonstans kring 500-600 g/dag, när han är i lagom form.

Priset beror på hur mycket du köper hem. I en hel frys, som är ca 160 cm hög, får jag in 5 st sådana påsar. Köper man 3-7 st påsar så kostar varje påse 155 kr, alltså typ 12,40 kr/kg.
Jag köper hem större mängder numera, och får det för 10,40 kr/kg.

Men för att testa kan du ju köpa hem några stycken bara, och se hur det fungerar. Om det skulle fungera bra, så går det ju att investera i en frysbox om man vill det, man tjänar in den kostnaden rätt fort!
Jag ska köpa en ännu större frysbox snart, för att bara behöva hämta varannan leverans. En i den storleken kostar ny ca 5000 kr, och förmodligen mycket billigare om man köper begagnat.
Jag lade mer pengar än så, på två månader med torrfoder förr i tiden. Nu kostar hundarnas mat mig ca 850 kr i månaden, det har alltså sjunkit ca 2000 kr i månadskostnad!
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Japp, det är bara deras egen leverans som gäller. Lite jobbigt att få ihop det ibland, men för mig är det helt klart värt det!
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Ja, jag tycker nog att Grön passar alla "normala" hundar :) Som rör sig normalt mycket i vardagen, och inte är svårfödda.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Tack för svar

Han kommer nog behöva mer än ett kg om dagen befarar jag , Är iofs en mycket gracil modell av GD , Mycket nättare än jag är van vid (usa/australia linjer) Han väger för dagen 54 kg ... och är 3 år gammal . skulle gärna se minst 6 kg till på honom . Finns inget underhudsfett alls , dock muskelmassa .

Får nog köra på den vita då och gå upp i mängd , han gillar inte fisk alls , tror det är därför han ratar både Halla färskfodr och Priima . För tillfället står han på #hur mycket han orkat äta" utav Purina pr plan performane (30/20) en bra dag äter han kanske 2 liter .
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

En av mina tidigare GD's var också enormt svårfödd, så jag vet hur det är. Hon var också rätt liten och nätt i typen, men landade på närmare 60 kg som vuxen till sina 81 cm. Jag har nog aldrig matat en hund så mycket som henne! Oturligt nog visste jag inte om Fodax då, så jag fick köra Klass Plus samt mängder av ett högenergi torrfoder.

Som sagt, om du köper större mängder av Fodax får du ett riktigt bra pris - så om det fungerar bra för honom så får du säkert en mer nöjd plånbok sen :D
Köper man minst 13 påsar, så får man hem ca 163 kg för 10,40 kr/kg. Skulle han då behöva äta 1,5 kg om dagen, blir det en dagskostnad av ca 15 kr = ca 450 kr/månad.

(Jag minns med fasa hur mycket den tiken jag hade innan åt nu, det gick på ca 70 kr om dagen :eek: )
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Nej, det är pga att man bara kan köpa direkt från dom, som priserna kan hållas nere. Hade dom haft återförsäljare så hade dom legat på ungefär samma pris som Klass och Nordic, minst 20 kr/kg alltså.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag får ju inte upp något från deras hemsida, men var kring GBG är närmast?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Det står Göteborg söder och Göteborg Kallebäck, 5e februari kl 11.30 resp 11.40. :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Det låter som att det är värt att testa ja. Fasen också att jag inte har bil, och inte har möjlighet att komma ifrån då. Men jag ska försöka. Kanske finns nån annan som också vill köpa som kan ta emot det. Om man har tur.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Annars kanske du har någon snäll kompis/släkting/annat som kan ställa upp? :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Vill man ha exakt plats, så är det bara att ringa lastbilen samma dag, så förklarar han vart dom står :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

KL

Här är ännu en färskfoderfantast :love:

Jag har hunnit testa på; Klass, Fodax, Halla, Nordic och Bravo.

Klass fungerade Focus jättebra på. Men ett jädrans meckande med korvarna. Dessutom höjde dom priset så förbannat.

Fodax fungerade Focus ännu bättre på. Men jag håller ju på att kräkas av det. Den stanken?! Det luktar faktiskt inte ens kött eller annat ätbart. Jag tycker det luktar fabrik, kemikalier eller något. Och jag vill väl inte ge mina hundar något som luktar så konstigt heller. Har aldrig fått svar på VAD det är som luktar heller. Trots att jag skickat mail gällande detta. Dessutom är det inte alls så lättdelat som folk påstår. Jag har i perioder fått stå med hammare och skruvmejsel.. Grannarna uppskattade inte heller när jag "tappade" (läs; slängde påsen) i golvet sena kvällar :o

Halla, enorma korvar. Kanske bara den återförsäljaren jag var hos som hade det. Vad vet jag. Dessutom blev Focus något sämre i magen av det.

Nordic, återigen korvar. Dyrt. Men har väldigt många olika valmöjligheter om jag inte minns fel. Glutenfritt och annat.

Och sist Bravo. Som jag är jättenöjd över! Jag brukar köra på Bravo Plus (utan vom). Vommen gör att det stinker skit och att Focus kan bli liiiiiite sämre i kistan. Små enkla burgare, ungefär 150g styck, förpackade i små påsar. Varje påse innehåller 8 st burgare. Lätt det enklaste fodret att förbereda! :bow:

Nu vet jag inte hur priserna är idag. Men jag betalar ungefär 410:- för 20 kilo av Bravo Plus. Focus äter 5-6 burgare om dagen. Bråka äter 4-5 burgare. Ungefär 1,5 kilo om dagen går det åt i det här hushållet.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

KL

Någon som vet om det här stämmer eller har hört något om det?

..chauffören talade om att de inte brukar rekommendera Fodax och speciellt inte Fodax Röd pga av det höga protein innehållet 34%.
Enligt dem så är det i stort sett bara hårt arbetande bruks och slädhundar som klarar detta kraftiga foder.
Det är väldigt viktigt att hunden förbränner/arbetar hårt annars så kan det leda till leverskador.
Om man utfodrat med tex. Bravo + så ska man bara ge 15% av det rekommenderade dagsbehovet med Fodax Röd.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Oj är det så stora delar:eek: ingen risk att en klo eller näbb fastnar i halsen?
Vi hade ju tänkt prova även på en frallavalp men det känns ju lite si och så då:crazy:
Kom o tänka på att jag läste någonstans om hur bökigt det var att ge hundarna kalkonfötter, skribenten klippte nämligen av klorna på fötterna!
:rofl:
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Enligt forskningen på människor så är för mycket protein skadligt enbart om det finns vissa sjukdomar/fel i kroppen redan. Det ska alltså inte skada på en frisk hund, utan kissas mest ut - kan ses på mycket gulare/mörkare urin.

Min som exempelvis är så svårfödd att han måste äta så mycket, är det bättre att låta honom väga 6 kg mindre och se alla benen i kroppen?
Njae, jag vill då inte det i alla fall.
Men visst, större delen av året så dragtränas han, springer lös och leker i flera timmar om dagen med dom andra hundarna osv. Men jag skulle ju inte kalla honom en hårt arbetande slädhund direkt.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Mig veterligen så är animaliskt protein inte skadligt för hundar om de inte har nedsatt njurfunktion, vegetabiliska proteiner däremot kan de ha svårt att bryta ner.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

*KL*

Eftersom jag är nyinflyttad här i sthlm verkar det som att jag har svårt att få tag på just fodax. Hittade en butik som säljer nordic, kött till barf osv.

Dom har även detta, som en person från Norge rekommenderat till mig för några månader sedan:
http://www.vomoghundemat.no/

Har ni hört talas om det? Det innehåller tydligen inga grönsaker om jag förstått det rätt, som man ju ger när man barfar? Vad tror ni om det? Man vet ju inte vad som passar ens hund såklart, men på pappret så där - bra eller dåligt? :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Är det butiken i Enskede som du tänker på? Jag sprang på vom och hundemat på stora stockholm. Köpte med mig ett par korvar. Gamlingen tyckte att det var sådär. Lillskiten hoppade jämfota när jag tog fram korven från frysen och satt sedan nedanför diskhon och väntade när den tinade (har även klasskorvar där reaktionen är precis tvärtom...).

Appropå fodax så kanske jag är intresserad av att köpa lite. Har bil också och även tid att vänta in lastbilen. PM:a om du kan tänka dig en deal. ;)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Nej, hälsofoderbutiken vid Hornstull. :p Jag hittar ju inte så bra här (svårt att veta vart dom braiga hundaffärerna finns) men bor ju vid zinken så Hornstull är nära och bra. :D

Åh, jag PMar på studs!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 430
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kör just nu med Bravo men funderar på att byta över till Fodax. Har dock en del frågor som förmodligen egentligen skulle ställas direkt...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp