Bukefalos 28 år!

Fodax och andra färskfoder.

Abova

Trådstartare
Nu när tiken börjar bli lite äldre har jag funderat på att gå över på färskfoder på henne och så småningom även på hanen när även han blivit äldre.

Efter att ha tittat lite här i gamla trådar och pratat med vänner och bekanta lutar det åt fodaxen, men jag får inget grepp om vilken av fodax sorterna som de flesta kör med, är det neutralen vit eller idealen grön och hur mycket bör man räkna på i förbrukning?

Och de där muschkorvarna funkar de som belöningsgodis dvs går de att skära i när de är frysta för att tina mindre bitar eller måste hela korven tinas?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag ger fodax neutral vit till mina.

23kg jaktgolden 600g/dag
7kg schipperke 100g/dag

Muschen har jag ingen aning om hur den är att hantera men jag köper neutralen i limpor och dom är smidiga att väga upp.:) Skivornas vikt varierar mellan typ 100-500g i de flesta fall.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Brorsan har fodax till sin corsos och när han kommer till oss och blir kvar några dagar så brukar de använda muschkorven. Men jag har ingen erfarenhet själv av fodret.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag ger fodax neutral vit till mina.

23kg jaktgolden 600g/dag
7kg schipperke 100g/dag

Muschen har jag ingen aning om hur den är att hantera men jag köper neutralen i limpor och dom är smidiga att väga upp.:) Skivornas vikt varierar mellan typ 100-500g i de flesta fall.

Tack, som jag förstår det kan man välja att köpa neutralen i 12.5 påse med skivor på 4-6 hg ( den du har?) eller i paket på 20 där det är enskilda 1 kkg plastade kakor?

Den plastade påsen innebär det att man måste tina hela påsen på en gång för att få loss skivorna?


20 kg paketet, kan man plocka ut 1 kg förpackningarna separat och tina?

fiffi : Det verkar inte som att det är så vanligt med muschkorven som helfoder, den innehåller som jag kan utläsa det mest protein och energi av alla fodaxsorterna och bör således vara för högpresterande hundar eller hundar som har svårt att hålla hull.
Kör de med muschen även hemma eller bara när de är iväg?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Ja precis, jag köper 12,5kg påsarna, drämmer dem i stengolvet här utanför så delar sig alla skivor, gör ett snitt, slänger den i frysen och plockar ut så många skivor som behövs till varje mål. :)

Dvs, jag tinar 350g på morgonen och samma på kvällen.

1kg korvarna har jag inte testat eftersom det hade blivit bökigare, jag tror de är dyrare också?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Ja precis, jag köper 12,5kg påsarna, drämmer dem i stengolvet här utanför så delar sig alla skivor, gör ett snitt, slänger den i frysen och plockar ut så många skivor som behövs till varje mål. :)

Dvs, jag tinar 350g på morgonen och samma på kvällen.

1kg korvarna har jag inte testat eftersom det hade blivit bökigare, jag tror de är dyrare också?


Hmm, så de delar sig så lätt i allfall. Ikg förpackningarna är några ören-1 kr dyrare beroende på mängd så det känns som det kvittar, men jag vill att det skall fungera vettigt i hanteringen också.

Funderar på att fortsätta med ca 1/3 torrfoder för att underlätta när man är iväg några dagar eller hur gör ni andra som är iväg ibland ett par dar med dåliga frysmöjligheter?

Är det förresten någon som vet om man kan köpa mindre mängder fodax i butik någonstans runt sthlm.
Jag måste köpa en frysbox för förvaringen och fodaxbilen levererar ju så sällan så jag måste köpa ca 100 kg för att klara mig till nästa gång och det vore ju lite snopet att stå med en ny frysbox full med fodaxfoder om in tös visar sig inte gilla eller tåla det!
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

fiffi : Det verkar inte som att det är så vanligt med muschkorven som helfoder, den innehåller som jag kan utläsa det mest protein och energi av alla fodaxsorterna och bör således vara för högpresterande hundar eller hundar som har svårt att hålla hull.
Kör de med muschen även hemma eller bara när de är iväg?

De har använt den när de övernattat hos andra. Hunden är svår att hålla i hull och det har varit "gå bort mat".
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Min hane äter Fodax neutral vit och har gjort det i drygt ett år. Vi köper hem 20kg-lådor, i dem ligger där 1kg-påsar. Han får ett kg om dagen (väger själv 56kg), jag plockar ut det på morgonen och när vi kommer hem på eftermiddagen är det helt tinat och bara att lägga upp i matskålen. Smidigt och jag är supernöjd med fodret i övrigt!

Glömde, när vi åker bort har vi ibland tagit med oss en kylbox att ha maten i, iom att de är djupfrysta håller de i någon dag, typ över en helg. Är det fler dagar så tar vi med torrfoder istället, han har inga problem att byta över så. Glömmer jag att ta ut på morgonen får han ibland torrfoder istället eller så kör jag det i micron - går det med!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Klarar sig den bjässen på ett kilo om dagen:eek: Han får inget annat?

Du kör också neutralen, då får det bli den för tösabiten, har du provat muschen?

Då har jag fattat det rätt att i 20 kg förpackningen ligger det 20 separata 1 kilos bitar så man kan tina 1 kg åt gången?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Mina äter ju Fodax. Jag kör med deras röda variant (Plus?), som innehåller fisk och mer fett.

Hane, ca 35 kg, svårfödd, mycket aktiv - ca 600-700g/dag
Tik, ca 29 kg, normalfödd, mellanaktiv - ca 450g/dag
Tik, ca 22 kg, relativt svårfödd, mycket aktiv - ca 550g/dag
Tik, ca 22-23 kg, svårfödd, mycket aktiv, växer fortfarande - ca 600 g/dag

Jag kan väl tänka mig att jag hade fått lägga på kanske 200 g extra som minst, om jag hade gett någon av dom andra varianterna.

Ingen av mina hundar har känsliga magar, så om vi ska iväg, så får dom helt enkelt torrfoder bara. Jag använder mig dock alltid av samma variant, som dom åt innan dom började med Fodax. Det ligger likvärdigt i fett/protein också, så blir det lättare för magarna att byta.

Jag älskar Fodax! :love: Hundarna är superfina på det, dom älskar maten och månadskostnaden är äntligen inte lika hög som hyran för huset :p
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Ja jag har ju läst att du är en av förespråkarna så det var det som fick mig att "tippa över kanten" ;)

Båda mina äter ju bra och jag vill ju att det ska få äta så mycket att de blir mätta också så jag tänker att jag börja med att prova neutralen så få jag se hur hon håller sig i hull på den och så får jag kanske byta upp om den inte räcker till.
Fendi äter bra men inte med någon större frenesi, utan lite en plupp i taget även om maten går ner, den lilla skiten Figge har ju gått från att inhalera mat till att åtminstånde tugga den men äter ju på en bråkdel av tiden mot Fendi, men då kan man ju knycka hennes mat också :mad:

Smakar förresten alla de olika sorterna likadant?

Vad kör du för torrfoder?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Om jag har förstått saken rätt (Och luktat rätt) så smakar dom två normala sorterna likadant, men den som jag ger luktar mycket mer och så förstås - fisken i fodret ger det ännu mer smaklighet, enligt mina då.
Jag har provat Neutral också, men dom gillar faktiskt denna mer, och den är det ett plus för mig att jag slipper trycka i Benjamin 1 kg om dagen typ.
Du har förmodligen sett det också, att han är enormt kräsen - men Fodax formligen kastar han i sig, vilket är så skönt. Det finns även ett torrfoder som han äter bra av, och det är det jag kör på vid resor eller liknande :) Nu när vi hade snöstormen för ett tag sedan, så kunde jag inte åka och hämta maten, så dom sista 2 veckorna ungefär kommer dom att få gå på torrfoder igen eftersom maten inte räcker hela vägen fram till nästa leverans i februari.

Mina valpar får ju också smaka av detta, även om torrfoder är deras huvudsakliga mat, och det blir närapå slagsmål över vem som ska komma till maten först :D
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Klarar sig den bjässen på ett kilo om dagen:eek: Han får inget annat?

Du kör också neutralen, då får det bli den för tösabiten, har du provat muschen?

Då har jag fattat det rätt att i 20 kg förpackningen ligger det 20 separata 1 kilos bitar så man kan tina 1 kg åt gången?
Men hallå, har du bytt namn? Jag fattade ju inte alls att det var du :rofl:

Ja, Kah äter bara Fodax (kanske lite människomat ibland förstås :d) och du har ju sett hur han ser ut - jag tycker inte han är mager iaf ;) Muschen har jag inte provat. Japp, du fattar rätt :D jättesmidigt för min hund eftersom det är precis vad han äter.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Men hallå, har du bytt namn? Jag fattade ju inte alls att det var du :rofl:
.

Ja jag gjorde ju det men behöll kontot och min avatar så att folk skall känna igen mig ändå, och det verkar de som är lite äldre i gemet här på Buke göra :laugh:

Jag tog ju användarnamnet Hingstsugen för många år sedan när jag stod i valet och kvalet på om jag skulle köpa en viss hingst eller ej och därför var inne och snokade här på buke, jag tänkte dock inte alls på att andra kanske kunde göra andra ...hrm snuskiga associationer till det användarnamnet så efter ett par sexuella hintar tyckte jag att det var bäst att äntligen byta till något mer neutralt!

Ja, Kah äter bara Fodax (kanske lite människomat ibland förstås :d) och du har ju sett hur han ser ut - jag tycker inte han är mager iaf ;) Muschen har jag inte provat. Japp, du fattar rätt :D jättesmidigt för min hund eftersom det är precis vad han äter.

Nu beställde jag 80 kg neutral vit, hälften kartong och hälften påse så får vi se vilket är enklast för oss och så en muschkorv!

Gillar hon det och funkar på det så räcker det alltså till nästa körning.

Kom på att om jag lånar lite utrymme i lillebrors frys ( får städa lite ) som är på Bali ett par månader till kan jag vänta med frysbox tills jag vet om hon funkar på det.

Ps: imorgon ska Figge på sitt första kurstillfälle! ds
 
Senast ändrad:
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Om jag har förstått saken rätt (Och luktat rätt) så smakar dom två normala sorterna likadant, men den som jag ger luktar mycket mer och så förstås - fisken i fodret ger det ännu mer smaklighet, enligt mina då.
D


Är det bara fisk i det fodret, eller är det kyckling och sånt med, mammas allergilabbe skulle nog gilla ett färskfoder men tål inte kyckling!

Redigering: Äsch glöm det, gjorde en tankevurpa, röd plus var ju för svårfödda hundar, vilket han Inte är, han skulle typ kunna äta en halv tesked av det där fodret!
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Även om han hade varit extremt svårfödd, så är det även kyckling och annat i den sorten med. Tyvärr.

Hoppas att det kommer att fungera lika bra på dina, som det gör på mina små odjur! :)

(Tur att jag inte hade tid att hälsa på hos dig när jag var uppe hos familjen i helgen som var, för jag hade med mig den absolut sötaste Amstaffvalpen jag någonsin sett - du hade fått ångest ;))
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

användarnamnet så efter ett par sexuella hintar tyckte jag att det var bäst att äntligen byta till något mer neutralt!
Varför är jag inte förvånad? :p

Nu beställde jag 80 kg neutral vit, hälften kartong och hälften påse så får vi se vilket är enklast för oss och så en muschkorv!

Gillar hon det och funkar på det så räcker det alltså till nästa körning.

Kom på att om jag lånar lite utrymme i lillebrors frys ( får städa lite ) som är på Bali ett par månader till kan jag vänta med frysbox tills jag vet om hon funkar på det.

Ps: imorgon ska Figge på sitt första kurstillfälle! ds
Ja, det är väl nackdelen då, det tar sån jäkla plats! Vi ska också köpa en frysbox men har liksom inte fått tummarna loss... Så länge har vi dem hos Christoffers farmor och farfar så får det stå och ta plats i deras box istället och vi hämtar en låda åt gången :D

Kul med valpkurs! Berätta hur det gått sen :laugh: Jag vet att Charly redan går och Åke har åtminstone varit på sin brukshundklubb några gånger.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

(Tur att jag inte hade tid att hälsa på hos dig när jag var uppe hos familjen i helgen som var, för jag hade med mig den absolut sötaste Amstaffvalpen jag någonsin sett - du hade fått ångest ;))

Den hade jag velat se, inga kort? Var det en av dina valpar, har alla flyttat nu förresten?

En av stalltjejerna har gått över lite från häst till hundintresse och skaffade först en sv-dansk gårdshund och sen en amstaff som hon ställer, kör lydnad, spår och allt vad det var, en snygg, riktigt trevlig hund.

Jag skulle alla gånger kunna tänka mig en amstaff så småningom, just nu är jag dock lite i förälskelsefasen på CC och har svårt att tänka mig något annat :D
 
Senast ändrad:
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Varför är jag inte förvånad? :p

Ja, det är väl nackdelen då, det tar sån jäkla plats! Vi ska också köpa en frysbox men har liksom inte fått tummarna loss... Så länge har vi dem hos Christoffers farmor och farfar så får det stå och ta plats i deras box istället och vi hämtar en låda åt gången :D
.


HUR mycket plats tar det, har du måtten på en sån där 20 kg kartong, hittade inget på hemsidan?

Kul med valpkurs! Berätta hur det gått sen :laugh: Jag vet att Charly redan går och Åke har åtminstone varit på sin brukshundklubb några gånger.

Oja! Men om jag känner den här lilla skiten rätt, kommer han gå in med sturska steg, svansen rätt upp och attityden , "kom an då" "jag kan ta er allihopa":rofl:

Förövrigt försöker jag få liv i kameraprogrammet i den nya datorn så du kan få lite bilder på lillskiten.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag har också börjat med Fodax på mina efter tips från Bebben, min ena har ju allergier så torrfoder funkar inte så bra i längden. Har "alltid" fodrat med Nordic, men nu har de börjat krångla med leveranser och höjt priset så mycket att det började kosta mindre att köpa allergi-torrfoder...

Iaf, Fodax funkar utmärkt på mina, de är fina i magen och har gått upp alla kilo de tappade efter att jag testade ett annat torrfoder (skulle vara så himla bra, bra pris osv, men fy tusan...).

Jag köper en 2 kgs påse Standart med jämna mellanrum, det är bra att ha hemma om man ska iväg eller som godis och de blir inte så stor skillnad på magarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 374
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kör just nu med Bravo men funderar på att byta över till Fodax. Har dock en del frågor som förmodligen egentligen skulle ställas direkt...
Svar
16
· Visningar
2 375
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp