Förlåt menSatte på boots direkt när första skråman kom...dom satt i exakt 2 minuter på fötterna sen hade han dragit av dom, kastat dom upp i luften, bitit sönder, hoppat på och skrämt livet ur Misty med en flygande boots full med snö!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt menSatte på boots direkt när första skråman kom...dom satt i exakt 2 minuter på fötterna sen hade han dragit av dom, kastat dom upp i luften, bitit sönder, hoppat på och skrämt livet ur Misty med en flygande boots full med snö!![]()
Det fick en häst här i närheten också för några månader sen! Helt utan anledning och de har verkligen utrett den från topp till tå med alla blodprov för ev ämnesomsättningssjukdomar osv. Han fick inte mycket kraftfoder innan och fri tillgång på hö. Jag var med när det hände och tjejen red helt som vanligt i ridhuset...mycket ovanligt nuförtiden med korsförlamningshästar och ännu mer oförklarligt när man inte hittar varför.Min otur tar visst aldrig slut...nu står ester med akut korsförlamning![]()
Det fick en häst här i närheten också för några månader sen! Helt utan anledning och de har verkligen utrett den från topp till tå med alla blodprov för ev ämnesomsättningssjukdomar osv. Han fick inte mycket kraftfoder innan och fri tillgång på hö. Jag var med när det hände och tjejen red helt som vanligt i ridhuset...mycket ovanligt nuförtiden med korsförlamningshästar och ännu mer oförklarligt när man inte hittar varför.
Hon ska ju inte skritta heller, de första dagarna efteråt ska de ju stå still. Har du tagit blodprov för analys så du vet hur stort anfallet var?verkligen jätteläskigt! joggade henne i ridhuset och hon kändes kanonfin. Sen saktade jag av och skulle skritta av och då började hon vingla. gick på bara nån sekund.
Försöker fundera på vad tusan som kan ha orsakat det. Hon har fri tillgång på hö och utöver det äter hon bara lusern och lite havre. Hon får även tillskott av selen och E-vitamin vilket tydligen ska vara bra för att förebygga korsförlamning. Fattar verkligen inte!
Satt ute i stallet till 03.20 i morse och gav henne dropp. Idag är hon pigg och glad igen men nu är jag ju livrädd för att ens låta henne skritta![]()
Hon ska ju inte skritta heller, de första dagarna efteråt ska de ju stå still. Har du tagit blodprov för analys så du vet hur stort anfallet var?
Den kända hästen får lösgaloppera för att undvika det. Har hon gått hårt tidigare så hon kan ha samlat slaggprodukter som nu frigjordes och skapade anfallet? Har ni fått mycket snö/ har hon haft det tungt i hagen?
Överansträngning är vanligast och även om det är trist får vi hoppas på att hon drabbades av det tänker jag. Rent spontant tänker jag se över täcke/ridning och foderstat. Även om hon inte äter kraft kanske balanserna är kajko?
Den kända hästen får lösgaloppera för att undvika det. Har hon gått hårt tidigare så hon kan ha samlat slaggprodukter som nu frigjordes och skapade anfallet? Har ni fått mycket snö/ har hon haft det tungt i hagen?
Överansträngning är vanligast och även om det är trist får vi hoppas på att hon drabbades av det tänker jag. Rent spontant tänker jag se över täcke/ridning och foderstat. Även om hon inte äter kraft kanske balanserna är kajko?
En teori med hästar som får korsförlamning är att det blivit kalla över korset men jag tror det är helt förlegat nu, däremot menar nog @Pontevecchio att Esther ska hållas varm både inne o ute.Dum fråga kanske men hur menar du med täcke/ridning?
Att hon borde ha täcke?
En teori med hästar som får korsförlamning är att det blivit kalla över korset men jag tror det är helt förlegat nu, däremot menar nog @Pontevecchio att Esther ska hållas varm både inne o ute.
så himla fin!!!Kompisen provade att hoppa lite högre med Eskil....Första gången hon rider honom och han är så totalt obrydd om vem som sitter på ryggen!
Kompisen provade att hoppa lite högre med Eskil....Första gången hon rider honom och han är så totalt obrydd om vem som sitter på ryggen!
Hur går det för er @Baddy96 ?
Vi lever!
Ester är pigg och glad och jättearg för att hon får gå i liten liten hage istället för att busa runt med sina kompisar. Nytt blodprov på fredag för att se att allt är i sin ordning och sedan smyger vi igång igen sakta sakta. Nu håller jag tummarna för att vi har råkat ut för tillräckligt med elände och att vi håller oss friska och krya i fortsättningen![]()
Ja galoppen är han liksom född med, har haft den balansen sen dag 1 så jag kan inte ta åt mig nån cred för att ha jobbat dit den!Tjusigt! Stadig och fin galopp. Frasse ser mer ut som en 240 som fått sladd![]()