Födda 2014 del 3

Min lilla häst. :love: Jag har åskådarplats och låter andra göra grovjobbet. Ridbanan är så fin nu! Med beröm godkänd insats, otroligt lättkörd och framförallt arbetsvillig. :d
2.jpg
 
Min Kelyddon (vad brukar jag kalla honom i tråden egentligen? Han heter ju Kelyddon men har stallnamnet Ior, och jag kommer aldrig ihåg vad jag brukar kalla honom på nätet :o) har åkt till utbildare en månad, som ska få galoppera honom samt öva lite annat smått och gott! Som att man t ex inte behöver bli rädd om ryttaren tappar balansen och att det är ok att en ryttare råkar sätta sig på rumpan ibland osv... :D

Aah, jag är så glad/förväntansfull/nervös/är han inte hemma snart?!
 
Trampar hon runt eller vad gör hon? Trist att det gick tillbaka så snabbt :down:

Nu har jag kommit upp 2 dagar i rad. Första gången tog bara en halvtimme och ca 20 försök.

Känns som om hon landta lite mer här hemma och jag ser till att hon har sällskap med överallt nu.

Jag behöver hjälp av pall för att ta mig upp. Ställer du pallen bredvid så går hon, man får ta det i små steg, Snurra, gå, snurra gå, stå still.
Ta ett kliv upp på pallen och sedan direkt foten i stigbygeln står hon still och är avslappnad kan man ta över benet går hon får man stå vid sidan och bromsa henne med tyglarna tills hon stannar och slappnar av då kan man ta över benet lugnt och långsamt.

Försöker någon hålla går hon över dig eller personen som håller, Troligtvis har de ryckt till någon gång i munnen och hon reagerar kraftigt på det.

Som sagt tålamod, tålamod, tålamod
 
Tredje gången gillt. Nu är det lite vila :)

Igår vart det mycket snurra runt, Hoppa på stället, stampa med frambenet i backen men efter en stund så gav hon med sig och jag kom upp. Tjoho!
 
Tredje gången gillt. Nu är det lite vila :)

Igår vart det mycket snurra runt, Hoppa på stället, stampa med frambenet i backen men efter en stund så gav hon med sig och jag kom upp. Tjoho!

Vad skulle hända tror du om du hade uppsittningsträning när du ridit klart? Dvs sitta av och på massor av gånger när hon är lite avrastad och trött?
 
Senast ändrad:
Vad skulle hända tror du om du hade uppsittningsträning när du ridit klart? Dvs sitta av och på massor av gånger när hon är lite avrastad och trött?

Då är hon lugn för att börja om med samma sak dagen efter.

Har du väl kommit upp en gång kan jag sitta av och sitta upp igen tar en snurrning eller två sen uppsittning.

Så det kommer att gå men som sagt det tar lite tid.
 
Då är hon lugn för att börja om med samma sak dagen efter.

Har du väl kommit upp en gång kan jag sitta av och sitta upp igen tar en snurrning eller två sen uppsittning.

Så det kommer att gå men som sagt det tar lite tid.

Då hade jag tränat som fasen på det och gjort det om och om igen tills hon står helt still - varenda dag.
 
Då hade jag tränat som fasen på det och gjort det om och om igen tills hon står helt still - varenda dag.

Inridaren gjorde det, men så fort hon får en dags vila eller mer så börjar vi om från noll.
Jag vill komma igång med ridningen också då hon knappt är styrbar och tänker att ju mer vi håller på desto lättare blir det :) Hon gillar att göra saker hon har bara inte tid till att göra det. Får jag väl foten i stigbygeln får hon gå några steg så stannar jag henne ståendes i stigbygeln hon väntar jag lägger över benet sen är det hur lugnt som helst.

Hon är ganska långt efter i utbildningen bra mycket mer än jag trodde från början. Visst vi har tagit något enstaka språng men inhoppad är hon inte. Galoppfattningarna förstår hon inte riktigt heller.

De andra hästarna jag ridit in har varit mycket lättare, de stod still från början så jag i alla fall hann upp innan de bockade av mig :rofl:
 
Inridaren gjorde det, men så fort hon får en dags vila eller mer så börjar vi om från noll.
Jag vill komma igång med ridningen också då hon knappt är styrbar och tänker att ju mer vi håller på desto lättare blir det :) Hon gillar att göra saker hon har bara inte tid till att göra det. Får jag väl foten i stigbygeln får hon gå några steg så stannar jag henne ståendes i stigbygeln hon väntar jag lägger över benet sen är det hur lugnt som helst.

Hon är ganska långt efter i utbildningen bra mycket mer än jag trodde från början. Visst vi har tagit något enstaka språng men inhoppad är hon inte. Galoppfattningarna förstår hon inte riktigt heller.

De andra hästarna jag ridit in har varit mycket lättare, de stod still från början så jag i alla fall hann upp innan de bockade av mig :rofl:

Det behöver inte inkräkta på ridningen att du tränar uppsittning när hon är färdigriden. Jag hade gjort detta tills hon står still i alla lägen. Att inte träna det utan vara nöjd varje gång man är uppe och sen jobba på med ridningen tror jag är kontraproduktivt
 
Dags för lite vila för fröken. Hon har dessutom trampat snett/stukat sig gjorde det under ett pass häromdagen och nu inte tar ut steget ordentligt höger bak eller blir irriterad när man lägger lite tryck på henne. Kan inte känna något och hon är ren på rakt spår så tror lite vila gör susen.
Ska operera mig imorgon så blir ca 1 veckas vila.
 
Hos oss händer det inte så jättemycket. Vi har börjat att tömmköra med gjord, och att vänja Kandi vid att jag flyttar tömmarna från ena sedan till den andra - det är en utmaning. Går sakta framåt, men det är ju bara att träna på och ta ett steg i taget.

I torsdags var det den 30/5 - då fyllde Kandi 4 år - och firades med att fröken blev fotograferad. Nu är Kandi 161 cm i mankhöjd och dagen D för uppsittning börjar närma sig :-) Kommer då ta hjälp av tjejen som red in Kandi förra året.

20180531_211637.jpg
 
Och här står vi med en blödning i ett framben. Suck.... Ätit metacam i tio dagar, plus sjukhage. Nytt ultraljud på måndag.
 
Idag tog vi en körtur. Första sedan typ februari! Fick en liten spark i baken att faktiskt ta wagonetten för första gången. Jag är ju så harig... allt som kan gå fel liksom?! Men näää inte med min fröken inte. Bara att spänna för och åka. :love: Var ju som sagt första turen på länge så stå still efter anspänning, inte hennes kopp te riktigt. Däremot så fort man kommit gång och lämnat stallplan, då kan man ju stå still utan problem. :idea:

4E0C2AF4-7973-4626-AE08-D341E2F7996C.jpeg
 
Senast ändrad:
@Diabetikern noooo vad tråkigt! Sällan man hör om korsförlamning lämgre tycker jag? Vet ni någon orsak, hur har det gått?

Korsförlamning utesluten. Nu lutar det mot trauma på tornutskotten i ländryggen. När veterinären kom ut kunde hon stå utan att luta sig mot väggen. Fått smärtstillande och vid undersökningen hittade vi en stor "grop" ca 10cm från svansen upp mot korset som inte vart där tidigare. Ska ringa till Husaby på måndag och boka tid för utredning.

Bara glad att jag var med ute i hagen när det började. Nu är det box/sjukhage och metacam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp