Födda 2014 del 3

Korsförlamning utesluten. Nu lutar det mot trauma på tornutskotten i ländryggen. När veterinären kom ut kunde hon stå utan att luta sig mot väggen. Fått smärtstillande och vid undersökningen hittade vi en stor "grop" ca 10cm från svansen upp mot korset som inte vart där tidigare. Ska ringa till Husaby på måndag och boka tid för utredning.

Bara glad att jag var med ute i hagen när det började. Nu är det box/sjukhage och metacam.

Men gud så tråkigt, hoppas verkligen inte att det är något allvarligt :nailbiting: Det är så himla tråkigt med skador, och än värre på så unga djur.
 
Korsförlamning utesluten. Nu lutar det mot trauma på tornutskotten i ländryggen. När veterinären kom ut kunde hon stå utan att luta sig mot väggen. Fått smärtstillande och vid undersökningen hittade vi en stor "grop" ca 10cm från svansen upp mot korset som inte vart där tidigare. Ska ringa till Husaby på måndag och boka tid för utredning.

Bara glad att jag var med ute i hagen när det började. Nu är det box/sjukhage och metacam.
Men hjälp! Det är lät inte kul. Hoppas det går bra, håller tummar och tår! :heart
 
Kandahar är snabblärd :love:. Idag tömkörde jag fröken för 4:e gången inom loppet av ett par veckor. Från att inte acceptera att tömmarna en närmade sig rumpan så kunde jag idag utan problem dra tömmarna över rumpan vid varvbyte, dessutom kunde jag gå rakt bakom och låta tömmarna glida ner på utsidan av låren. Vi provade att jag tömkörde utan att min sambo var med och ledde Kandahar - och det funkade finfint. Vi skrittade dock endast. Start, broms och fullt styrbar - så det var jättekul :D.
20180606_202638.jpg
 
Vad roligt! :) @lizzie

Jag försöker tänka ut sätt att banta en häst mitt i sommaren... när man är höggravid själv. :p Funderar också på nya matningslösningar till vintern så hon kan gå ner ännu mer i vikt än hon gjorde denna vintern men ändå inte gå utan mat någon längre stund. Så länge hon går ner på vintern känns det ganska okej men hon är alltså absurt lättfödd, snacka om att få omvärdera sin hästhållning!
 
Vad roligt! :) @lizzie

Jag försöker tänka ut sätt att banta en häst mitt i sommaren... när man är höggravid själv. :p Funderar också på nya matningslösningar till vintern så hon kan gå ner ännu mer i vikt än hon gjorde denna vintern men ändå inte gå utan mat någon längre stund. Så länge hon går ner på vintern känns det ganska okej men hon är alltså absurt lättfödd, snacka om att få omvärdera sin hästhållning!


Grannen har shettisar och en haflinger som hon har på völdigt magert bete och stödutfodrar lite under sommaren för att de ska hålla hullet.
Alla 3 går för fullt med både ridning, körning och utställning så det är inga hästar som bara står men råkar de titta på mat så går de upp.

Inte lätt att banta mitt på sommaren känns elakt. Själv har jag en liten B-ponny som vi får vara rejält strikta mot på vinterhalvåret för att han ska klara sommaren. Tyvärr är vi ganska dåliga på det så han ser nästan ut som itt högdräktiga sto :o
 
Grannen har shettisar och en haflinger som hon har på völdigt magert bete och stödutfodrar lite under sommaren för att de ska hålla hullet.
Alla 3 går för fullt med både ridning, körning och utställning så det är inga hästar som bara står men råkar de titta på mat så går de upp.

Inte lätt att banta mitt på sommaren känns elakt. Själv har jag en liten B-ponny som vi får vara rejält strikta mot på vinterhalvåret för att han ska klara sommaren. Tyvärr är vi ganska dåliga på det så han ser nästan ut som itt högdräktiga sto :o
Ja dessa lättfödda arbetshästar! :meh::love: Jag kastas just nu mellan vad jag ska tro och inte... kortbetat och stödfodra eller högre mer uppvuxet gräs och inte stödfodra? Tillskott? Bara mer motion? Borde hon gå i grushage? Hon har inte blivit så värst tjock ännu men hon lägger ju på sig depåer. Dessutom blir hon svullen i halsen, troligtvis av knott, vilket går ned vid motion och under natten när hon är inne. Hon gick på mer gräs förra året och det är ingen större skillnad på fettdepån i halsen då mot nu. Dock mindre kli i år men vi fick Switch av veterinären, så det är i alla fall en lättnad mot förra året.

Jag har svängt om till stora hagar vintertid då de har tillgång till obetade sommarhagar. Det gick de och skavde på i vinter och valde framför hösilaget, trots att det mest är bukfylla. Och så mer begränsat under sommaren, gäller väl bara att hitta rätt nivå på begränsningen... Plus att jag gärna hade motionerat henne mkt mer, men nu är jag gravid så det blir så mycket jag och medryttaren kan men hon hade kunnat gå mkt mer.
 
@DressageNerd gud vad roligt! Grattis! :laugh::love: Bilder snart på det lilla knytet då. :)

Vi fick idag hjälp att köra lite och har kört på riktigt för första gången, dvs inte bara rakt fram utan på volt! Det var såååå roligt med min lilla arbetsmyra. Hon är starkare i sin vänstersida så vi försökte få henne att trampa på med höger bak och inte gå bekvämt lätt ställd åt höger, samt inte springa fortare för att det blir enklare då utan snarare jogga. Det är beroendeframkallande att köra. :love: Avslutade med en lång jogg hem på vägarna med en supernöjd och mer liksidig häst. Lätt värt att vara utslagen resten av dagen. :D Längtar tills hösten då jag tänkt börja vara med på körträningar. :)
 
Tömkörningen går framåt. Kunde trava fröken idag. Kandi tycker nog det är lite konstigt att först, för fort går det inte :angel:. Dock inga problem att dra tömmarna över rumpan, inte heller något problem att jag går bakom och drar tömmarna längst låren på henne. Verkar inte vara ett dugg bakskygg :)

Kandahar tömkörs

/lizzie
 
Min lilla uppfödning född 2014 nedkom igår med ett friskt och fint stoföl. Hon hade inga tecken att tala om, mjölken var inte vit och hon fölade 11 dagar innan beräknat datum - så inte på en fläck gjorde hon som sin mamma. Allt har gått perfekt och hon är en jätteduktig mamma
 
Min lilla uppfödning född 2014 nedkom igår med ett friskt och fint stoföl. Hon hade inga tecken att tala om, mjölken var inte vit och hon fölade 11 dagar innan beräknat datum - så inte på en fläck gjorde hon som sin mamma. Allt har gått perfekt och hon är en jätteduktig mamma

Åh, stort grattis :love:

/Lizzie
 
Mysigt med föl, dela med er av bilder snart :love:

Idag har vi longerat innan värmen riktigt slog till. Jogg och lite travbommar. I morgon körning igen. :) Försöker få till den där nödvändiga motionen...
Vi kommer testa att öppna upp på mer gräs så de har högre gräs att beta av och inte bara det korta. Det har gått en förtrupp på det gräset så det är inte obetat men inte heller kort. Finns ju positivt o negativt med allt... vi är få hästar så det finns obetade, övervuxna hagar. Funderar på att byta till det efter midsommar. Högt grovt gräs är ju inte så mumsigt har jag märkt, innehåller nog mer fibrer (svårtuggat) och mindre socker. De betar helt klart kortare gräs om de får välja. Men det blir ju å andra sidan större mängder de kan sätta i sig. Ågren. :banghead::meh: Ändrar mig stup i kvarten.
 
Igår tog vi körning på volt igen, för det var så himla kul! :laugh: Hästen verkar älska det! Och oj vad snabbt hon lär sig. Hon är rätt så pigg att köra tills hon sprungit av sig lite glädje, nu förra gången var det helt fokus på jogg och rakriktning och tvinga den svaga sidan att jobba. Inte springa ifrån när det blir tungt. Och det märktes redan skillnad, även i början på passet. :)

VI har kört på en parkering som i princip inte används, vid skjutbanan. Den är stor och det finns soptunnor och annat att titta på, plus att vi på vägen dit travar förbi olika hus och trädgårdar. Medan vi körde där igår kom det en som började öva på pistolskytte, gratis miljöträning. :up: Hästen är ju redan van då skotten hörs till stallet men självklart är det högre ljudnivå på plats, älgstudsare kanske hade fått en mer märkbar reaktion. :p Hon är verkligen en riktig pärla som tuffar och går! Nöjd med mig själv också som lyckades vara lite mindre hästfokuserad och kom ihåg att röra på benen ibland, justera min position och typ andas. Så många saker att hålla reda på när man kör, inte helt lätt. :laugh:
 
Ser mörkt ut för min fröken.

Vet mer om 2v efter återbesöket men som det ser ut i dagsläget ser bäckenet för skadat ut för att hålla som ridhäst
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp