Foder - byta eller inte?

Sv: Foder - byta eller inte?

KL De flesta färskfoder innehåller spannmål. Att jämföra blöt o torrfoder vad beträffar kött o spannmålsinnehåll kräver att man tar hänsyn till vattenhalten. Kött innehåller 70% vatten spannmål o köttmjöl ca 10%. Tänk på detta när man säger att ett blötfoder innehåller 60% kött. Säg att 30 % är spannmål så innebär det att ts mässigt innehåller fodret 50% mer spannmål än kött!!!!
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Att låg smältbarthet skulle innebära någon som helst påfrestning på njurarna är ett totalt okunnigt påstående!
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Friska njurar tar inte skada av mycket protein.
Vid dåligt fungerande njurar vill man hålla ner proteinet för att kroppen som helhet inte skall ta skada av restkvävet!
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

precis. rimligen är väl pricipen lika vad gäller hundar och människor, antingen krävs en skada/sjd/ärftlig orsak och då kan hunden få bekymmer i "unga år", medan om den lever tillräckligt länge så går njurfunktionen ner rent naturligt (hos människor sker det någonstans mellan 40-50år och börjar ge symtom vid 70-80 om inget annat inträffar som tvingar njuren att jobba hårdare än den kan). enda exemplet jag sett på hund är en släktings hund, då 14år, som betedde sig väldigt konstigt och närmast "dement" de dagar hon fått torkat kycklingbröst. rimligen urea-förgiftning.
har du koll på ungefär var "njurgränsen" ligger hos hundar? och om det skiljer sig mellan raser? pga storlek eller kanske arv? *spännande*
 
Sv: Foder - byta eller inte?

En hund kan egentligen leva ända upp till 20 år, men de flesta hundar idag dör kring 14 års ålder på grund av dåligt foder.

Vilket BS. Mina föräldrar hade en labbe som levde hela sitt liv på ett skitfoder. Hon blev 16 år och hade hälsan hela tiden, hon hade lika gärna kunnat leva på hushållspapper.

Sen håller jag med om att man ska ge hundarna ett bra foder, men det funkar inte att komma med massa trams och hittepå som argument.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Så du menar att en i övrigt frisk 70 åring normalt sett har en så nedsatt njurkapacitet att han inte tål normal mat????
BS enligt mig källa ?
Din släktings hund hade väl njurinsufficiens. Är man för snål att kolla kan man spekulera hur som helst.
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag är en sån som snackar mycket skit! (precis som alla andra på det här forumet ;) ) Fast okej, jag skrev lite fel där. Det är inte för att det är svårsmält jag menar att det är skadligt för njurarna. Majs= protein= påfrestande för njurarna och kolhydrater= stor risk för diabetes typ 2=njusvikt=död. Majs=kolhydrater=stärkelse= SKIT.

Ni kan kalla mig för... troll.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Vilket BS. Mina föräldrar hade en labbe som levde hela sitt liv på ett skitfoder. Hon blev 16 år och hade hälsan hela tiden, hon hade lika gärna kunnat leva på hushållspapper.

Sen håller jag med om att man ska ge hundarna ett bra foder, men det funkar inte att komma med massa trams och hittepå som argument.

Och hur vet du att hon var frisk och hade hälsan? Källa på det tack.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Precis, jag har en jätteliten frys och får knappt plats med min egna mat :rofl: Vet inte hur mycket man utfodrar med av förskfoder? En korv om dagen?
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Så du menar att en i övrigt frisk 70 åring normalt sett har en så nedsatt njurkapacitet att han inte tål normal mat????
BS enligt mig källa ?
Din släktings hund hade väl njurinsufficiens. Är man för snål att kolla kan man spekulera hur som helst.
PL

nja, lite tillspetsat är det så, men jag skulle ha formulerat mig bättre: KAN vara så nedsatt vid 70-80år att det blir bekymmer med för mycket kött. källan trodde jag var min fysiologibok, men där hittar jag inte den tabell jag letar efter, så den måste finnas i någon av mina andra böcker (som jag sjävklart inte kommer åt förrän till helgen när jag åker hem igen :) ). däremot minns jag tydligt att Yngve Gustavsson, professor i Geriatrik i Umeå har visat den måååånga gånger med kommentaren "detta är det enda jag fick lära mig på läkarutbildningen vad gäller de äldre patienterna"

men du svarar inte på min väldigt nyfikna fråga: kan samma sak hända hos hundar? rasberoende? storleksberoende? och om du inte vet, finns det någonstans jag kan hitta den informationen?

ps din kommentar om släktingens hund tar jag extremt illa vid mig av, du kunde kanske ha uttryckt dig lite snällare än att i princip (så som jag tolkar det) anklaga min släkting för djurmisshandel. ds
 
Sv: Foder - byta eller inte?

och efter en del funderande ser jag skillnaden i våra resonemang: jag pratar för mycket pprotein, du pratar normalkost.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Med tanke på att du själv anger Youtube som fakta källa är du inte rätt person att efterfråga källor öht. Ditt svar till lady_vip var oförskämt.
Du gödslar tråden med påstående som du inte har täckning för.
Btw, den som gjort videon på tuben producerar hundmat där de inte redovisar innehållet.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

och efter en del funderande ser jag skillnaden i våra resonemang: jag pratar för mycket pprotein, du pratar normalkost.

Svarar du dig själv?
Mig veterligen har ingen frisk hund skadats utav oprocessat animaliskt protein.

kl
Fö blandar du äpplen o päron, tvåbeningar kan inte jämföras med hundar på det sätt du gör.
Majs innehåller förhållandevis lite kolhydrater, http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2127 , visserligen lär det få hundens blodsocker att åka berg o dalbana, men att därifrån påstå att det orsakar diabetes hos hundar?
Om vi skall fortsätta din jämförelse så torde alla Sydamerikanska indianer ha diabetes, vilket de uppenbarligen inte har/haft.

Fö vill jag veta källa till att majs skulle vara orsaken till allergier som tredje största anledning.

Återkom när du vet vad du pratar om.
Fö så är PL en ganska insatt veterinär när det kommer till foder o jag är utbildad inom humanmedicin.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Med tanke på att du själv anger Youtube som fakta källa är du inte rätt person att efterfråga källor öht. Ditt svar till lady_vip var oförskämt.
Du gödslar tråden med påstående som du inte har täckning för.
Btw, den som gjort videon på tuben producerar hundmat där de inte redovisar innehållet.

eh, det är inte jag som lagt upp en youtube-länk, det är sarahannae. och det är INTE jag som svarat lady-vip.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Svarar du dig själv?
Mig veterligen har ingen frisk hund skadats utav oprocessat animaliskt protein.

kl
Fö blandar du äpplen o päron, tvåbeningar kan inte jämföras med hundar på det sätt du gör.
Majs innehåller förhållandevis lite kolhydrater, http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2127 , visserligen lär det få hundens blodsocker att åka berg o dalbana, men att därifrån påstå att det orsakar diabetes hos hundar?
Om vi skall fortsätta din jämförelse så torde alla Sydamerikanska indianer ha diabetes, vilket de uppenbarligen inte har/haft.

Fö vill jag veta källa till att majs skulle vara orsaken till allergier som tredje största anledning.

Återkom när du vet vad du pratar om.
Fö så är PL en ganska insatt veterinär när det kommer till foder o jag är utbildad inom humanmedicin.

missade att svaret skulle gå till p_l, fick tag på mitt eget inläggistället.

och du får gärna skriva ett svar som INTE baseras missuppfattningen att jag även är sarahannae...

det jag har diskuterat är huruvida proteiner i hög dos kan ge bekymmer när njurarna blir sämre med åldern, och det blir de, oavsett om vi pratar humanbiologi eller andra däggdjur. min fråga och fundering är, något omformulerat: hinner detta generellt bli ett bekymmer för hundar, eller dör de av andra orsaker innan dess? (dvs "naturlig åldersdöd") och, om det verkar finnas någon skillnad mellan raser och/eller storleken på hunden.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Att gamla individer generellt skulle ha så nedsatt njurkapacitet att de inte tål en kost med normalt med protein eller en bit över normalt är trams vare sig det gäller människa eller hund!
Men visst ökar risken för dålig njurfunktion med stigande ålder dock förekommer njurproblem i alla åldrar.
Om man misstänker att hunden mår illa pga njurinsufficiens o inte kolla upp detta hos vet så har man inte gjort det man är skyldig till.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 989
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 880
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 417
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp