Foder - byta eller inte?

Sv: Foder - byta eller inte?

Vad är bäst då? Enligt mig är det ett så naturligt foder som möjligt som tillverkats med så lite behandlade råvaror som möjligt!

Vad mår hunden bäst av att äta? Kött, spannmål,frukt, grönsaker? Alltihop? Bara kött?
Gäller att vara rejält insatt i vad hunden kan ta tillvara på och inte, vad hunden tål och inte.

Jag ger färskfoder! Torrfoder kommer jag inte ge igen! Finns i nuläget inget torrfoder som når upp till den standarden som färskfoder! (rätta mig gärna om jag har fel, för jag kan absolut inte allt om detta)

Frågan jag har är då, vad mer ska jag ge för att hunden ska få leva så hälsosamt som möjligt?
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Ja björnar räknas som rovdjur, men har kindtänder som allätare. Isbjörn har dock mer skärande kindtänder än andra björnar.
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Om din hund funkar på färskfoder så ge det. Jag ger mina hundar torrfoder för det funkar för mig, och hundarna mår bra på det. Jag ger foder av välrenommerade märken som baserar sin tillverkning på den senaste forskningen.
Jag säger inte att alla som inte gör som jag gör fel, vilket många andra gärna gör. Gör som jag eller gör fel verkar vara vad flera tycker och säger i trådar som den här.

Jag vill bara poängtera att allt är inte guld och gröna skogar för djuren i det vilda.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Men du skriver ju att bristsjukdomar är vanligt i naturen, då måste du väl veta vilka brister det gäller?

Alla får göra som de tycker är bäst så länge djuret inte lider! Jag försöker inte omvända eller trycka till någon. Berättar bara vad jag upplevt och har erfarenhet av!
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag ger mina hundar både torrfoder, matrester och färskfoder.. Färskfodret innehåller spannmål också.. Jag ger inte rent kött lika lite som jag själv äter LCHF. Det är modeflugor och inget annat.. Hundar har sedan lång tid tillbaka ätit husmanskost, rester från vad vi människor äter och sopor/avfall.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag har det på jobbet, så jag kommer inte ihåg exakt vad det var för ämnen man hade hittat brister på.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Gör det? Isf ska jag ta ett ordentligt snack med VoH för de går ut med att deras foder är rent och inte innehåller något spannmål alls!

Att andra färskfoder innehåller spannmål vet jag, eller jag vet att klass färskfoder gör det. Fodax kan jag inte googla fram innehållsförteckning på. Bravo och nordic vet jag inte.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Kan du inte antingen lägga upp de här eller PMa mig när du har papprena och kan säga vad bristerna är? Inte för att jag misstror dig utan för att jag vill lära mig/ är nyfiken :)
 
Sv: Foder - byta eller inte?

KL

Som vanligt i trådar om hund och kattfoder så finns det ett gäng tyckare som förkastar all forskning som är gjord inom det här området.

Sen bör man ställa sig frågan om "naturligt" alltid är bra? I naturen finns ingen anledning att djuret ska bli gammalt och vara frisk i ett helt långt liv. I naturen ska djuret reproducera sig tillräckligt många gånger för att arten ska leva vidare sen behöver djuret inte leva längre.
Man har på vildlevande hunddjur sett att de många gånger har brister i sin kost som har lett till bristsjukdomar, men eftersom de inte blir så gamla märks det inte på samma sätt som hos våra tamdjur.

Källan har jag på jobbet.

Men det där framstår ju som helt ologiskt. Naturligvis är vi anpassade för att äta det vi är skapta för att äta. Det är mycket möjligt att viltlevande hunddjur kan ha bristsjukdomar, men är det inte ganska troligt att det beror på att de har svårt att få tag i den föda som de behöver? Det är svårt att jaga och man kanske inte fäller så många byten som man behöver. Eller man kanske lever i omgivningar där bytesdjuren är magra, så att man inte får i sig tillräckligt med fett? Kanske är markerna mineralfattiga, vilket påverkar köttets kvalitet? Du får gärna visa en källa som visar att det är själva köttdieten i sig som är problemet.

Jag känner till så många hundar, dussintals faktiskt, som har blivit fria från allergier, klåda, jästsvamp, magproblem etc etc efter att ha gått ifrån torrfoder till färskfoder/BARF. Mina egna är märkbart piggare och den ena har helt blivit av med sina hudproblem och sina sköra klor sedan vi började med färskfoder. Jättefina i magen är de båda.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag säger inte att färskfoder är dåligt, jag säger bara att man inte alltid ska skrika att naturligt är bäst.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Fast hur kan det inte vara det? Om man tillgodoser alla behov med naturlig mat så har jag svårt att tro att en frisk hund inte skulle må som bäst!

Precis som en människa mår bättre av husmanskost och bra råvaror men sämre på halvfabrikat! Det är inget som är taget ur luften utan vetenskapligt bevisat!

Sen säger jag inte att hunden kommer leva längre bara för att den får färskfoder, den kan ju fortfarande drabbas av andra sjukdomar, men det har förbättra allmäntillståndet ffa hos min hund!
 
Senast ändrad:
Sv: Foder - byta eller inte?

Fast färsk mat och naturlig mat behöver inte vara samma sak.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Gör det? Isf ska jag ta ett ordentligt snack med VoH för de går ut med att deras foder är rent och inte innehåller något spannmål alls!

Att andra färskfoder innehåller spannmål vet jag, eller jag vet att klass färskfoder gör det. Fodax kan jag inte googla fram innehållsförteckning på. Bravo och nordic vet jag inte.

VoH har ett foder med ris. Vit förpackning.
Övriga är fria från spannmål.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Fast färsk mat och naturlig mat behöver inte vara samma sak.

Nja, det beror väl på vad man menar. Ett bra foder ska väl motsvara det som djuret i vilt tillstånd hade ätit under optimala förhållanden. Att förhållandena i det vilda inte alltid är optimala (se mitt förra inlägg) är en annan sak. Självklart är det inte smart att svälta hunden i flera veckor bara för att vargar kanske svälter i perioder, eller att ge hunden bara blåbär för att det kanske är allt som vargen kan få tag i då och då.

I valet mellan torrfoder och färskfoder kan jag faktiskt inte förstå vilka argument som skulle kunna finnas för torrfodrets överlägsenhet. Det enda som jag har hört (det var Peter Lundin som skrev det) var att man bättre kan garantera näringshalten i ett torrfoder. För mig känns det inte som något större orosmoment om man köper fodret av en välrenommerad tillverkare som inte bara slänger ner lite slamsor i en kvarn. Dessutom innehåller färskfodren, precis som torrfodren, tillsatser av vitaminer m.m. Däremot slipper man konstgjorda smakämnen, färgämnen, konserveringsmedel m.m. Man slipper att maten har upphettats och därmed har förlorat sina naturliga vitaminer. Dessutom är jag helt övertygad om att man bidrar till en sund tarmflora och därmed både till maghälsa och till ett starkt immunförsvar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 989
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 880
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 417
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp