Foder - byta eller inte?

Sv: Foder - byta eller inte?

Att gamla individer generellt skulle ha så nedsatt njurkapacitet att de inte tål en kost med normalt med protein eller en bit över normalt är trams vare sig det gäller människa eller hund!
Men visst ökar risken för dålig njurfunktion med stigande ålder dock förekommer njurproblem i alla åldrar.
Om man misstänker att hunden mår illa pga njurinsufficiens o inte kolla upp detta hos vet så har man inte gjort det man är skyldig till.
PL

håller fullständigt med, normalt med protein eller lite mer ska inte vara ett bekymmer. i min släktings fall var det alldeles uppenbart att en stor mängd protein(~10% av kroppsvikten) ställde till det, och ja, de gick till vet andra eller tredje gången det hände (hunden var helt normal dagen efter det hänt, men när det blev fler gånger blev de självkart oroliga...). jag vet inte vad undersökningen utmynnade i, så, min gissning är urea-förgiftning. :)

ang njurar och deras kapacitet: det är samma på människor, man brukar inte märka av det förrän nånstans 15-20-25% där också, om inget drastiskt händer tidigare som visar på den relativa njurinsufficiensen.
min något luddiga fundering har utmynnat i frågan: när når hundar denna gräns som vanlig frisk åldrad hund, inte sjuk (väldigt generellt alltså, individer kan ju alltid gå åt någondera extremen). om 15-25% är "gränsen" även hos hundar så borde njuren ha ungefär samma överkapacitet som människans, vilket får mig att börja tänka i termer av evolution osv. ska inte gräva ner mig i det just nu, men det är en spännande tanke :)
jag hör till dem som älskar att försöka hitta samband och kanske tom hitta förklaringar som verkar funka, så mina frågor och svar är absolut inget försök till påhopp eller någon sådant, utan jag vill bara lära mig saker. tycker du jag är för jobbig är det bara att säga ifrån, men iom att du ju ändå är veterinär, och vad det verkar, erfaren och påläst, så har jag svårt att INTE utnyttja en sådan guldgruva av information :) (mao, se mina frågor som komplimanger ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Foder - byta eller inte?

Precis som när det gäller människor når friska hundar aldrig den gränsen enbart pga åldrande.
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

och vilda hundar äter maginnehåll hos bytesdjuren - dvs kolhydrater.....
 
Sv: Foder - byta eller inte?

protein - kroppens byggstenar för att kunna bygga muskler
kolhydrater - bränsle bl a för hjärnan

Visserligen förenklade förklaringar men ändå
 
Sv: Foder - byta eller inte?

och vilda hundar äter maginnehåll hos bytesdjuren - dvs kolhydrater.....

Andelen maginnehåll är försumbart. Hundar behöver inte kolhydrater, de producerar själva de kolhydrater de behöver. Däremot rekommenderas att dräktiga o digivande tikar ges ca 10% kolhydrater.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Innehållet är värdelöst! Hunden är köttätare och procenten kött som är i de två sorterna är väldigt låg. Största delen är istället spannmål!

Hunden är allätare.. Alltså en opportunist som äter kött efter djur de dödat själva, avfall, kadaver, grodor och annat smått och gott... Gräs äter de också, oklart varför.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Friska njurar tar inte skada av mycket protein.
Vid dåligt fungerande njurar vill man hålla ner proteinet för att kroppen som helhet inte skall ta skada av restkvävet!
PL

Jag har sett hund (frisk såvitt ägaren kunnat bedöma, dvs. normalviktiga, aktiva och med aptit) som fått njurproblem av högproteinkost. Jag kan inte uttala mig om hur mycket protein det var eller vilken sorts protein, men hunden ifråga fick äta njurfoder länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag har sett hund (frisk såvitt ägaren kunnat bedöma, dvs. normalviktiga, aktiva och med aptit) som fått njurproblem av högproteinkost. Jag kan inte uttala mig om hur mycket protein det var eller vilken sorts protein, men hunden ifråga fick äta njurfoder länge.

Jag är verkligen ingen expert på detta, men finns det inte vissa defekter som yttrar sig på detta sätt? Är det inte så att dalmatiner ofta måste ges lågproteinkost på grund av någon medfödd defekt? Tänker att sådant kanske kan förekomma bland andra raser också. Men att en normal, frisk hund skulle bli sjuk av att äta mycket kött känns väldigt konstigt. Det är ju en vargättling.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Det var inte en dalmatiner utan en dvärghund. Vargen är köttätare. Hundar i frihet är allätare.. De äter kött och jagar om de kommer åt det, men de äter också avfall och kadaver.
Det finns teorier om att de vargar som var minst skygga närmade sig människan för att det fanns lättillgänglig mat, och att hundar utvecklades från dessa vargar. Det innebär isåfall att hundar sedan många årtusenden har selekterats på djur som äter avfall, och då är inte enbart kött längre det som de bör äta. Även vargar äter inte enbart kött. Faktum är att inälvor är det som rovdjur generellt äter först, då det innehåller mer vitaminer och mineraler än muskelkött gör. De äter även vegetabilier tex gräs och maginnehåll.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Så du har sett en hund som fått njurproblem och som åt högproteinfoder.
Vad styrker sambandet?
PL
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Det var inte en dalmatiner utan en dvärghund. Vargen är köttätare. Hundar i frihet är allätare.. De äter kött och jagar om de kommer åt det, men de äter också avfall och kadaver.
Det finns teorier om att de vargar som var minst skygga närmade sig människan för att det fanns lättillgänglig mat, och att hundar utvecklades från dessa vargar. Det innebär isåfall att hundar sedan många årtusenden har selekterats på djur som äter avfall, och då är inte enbart kött längre det som de bör äta. Även vargar äter inte enbart kött. Faktum är att inälvor är det som rovdjur generellt äter först, då det innehåller mer vitaminer och mineraler än muskelkött gör. De äter även vegetabilier tex gräs och maginnehåll.

Du kan inte presentera ditt påstående som ett faktum eftersom det finns olika teorier om detta. Vissa menar att hunden är en karnivor och andra att den är omnivor. Personligen tycker jag att utseendet på hundens tänder ger en ganska klar bild av vad den är designad för att äta. Om den vore en växtätare borde den, som t.ex. människor, ha platta tänder för att mala vegetabilier. Det har den inte. Den har typiska rovdjurständer, gjorda för att jaga och slita kött från ben.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Naturligtvis är det en teori. Dock en trolig teori med tanke på hur länge hunden levat nära människan, och på hur länge den ätit avfall från hushåll. Tänderna och hur de ser ut behöver nödvändigtvis inte säga att hunden är ett rovdjur. Björnen har rovdjurständer och är allätare(allätare och asätare har rovdjurständer de också).. Pandan har rovdjurständer och äter inget annat än bambu, så det är inget argument som håller.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

KL

Som vanligt i trådar om hund och kattfoder så finns det ett gäng tyckare som förkastar all forskning som är gjord inom det här området.

Sen bör man ställa sig frågan om "naturligt" alltid är bra? I naturen finns ingen anledning att djuret ska bli gammalt och vara frisk i ett helt långt liv. I naturen ska djuret reproducera sig tillräckligt många gånger för att arten ska leva vidare sen behöver djuret inte leva längre.
Man har på vildlevande hunddjur sett att de många gånger har brister i sin kost som har lett till bristsjukdomar, men eftersom de inte blir så gamla märks det inte på samma sätt som hos våra tamdjur.

Källan har jag på jobbet.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Javisst, men de har hörntänder som rovdjur. Både panda och björn räknas som rovdjur (åtminstone sa de det på en dokumentär jag såg på TV).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 989
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 880
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 417
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp