Bukefalos 28 år!

foder-eksem

M

Macke

Min 3-månaders valp har fått utslag på båda baktassarna och vill gärna klia sig.
Jag kopplar ihop det med fodret och skulle gärna vilja ha lite tankar om det från er.
När han kom till oss vid 8 veckors ålder fick han med sig en provpåse med pedigree och burkmat från Hills vilket han fick av oss.
Efter 2 dagar började han slicka och klia sig på snoppen och veterinären misstänkte då blåskatarr och skrev ut pencillin, samtidigt tog provpåsen med pedigree slut och jag köpte då Hills torrfoder som han har fått sedan dess. Och allt blev bra med kliandet.
Nu 5 veckor senare;
Igår köpte jag åter pedigree ( fick rabattkupong av uppfödaren).
Detta la vi i aktiveringsbollen, han gillar verkligen det.
Idag har han små utslag.
Kan detta ha något samband? / Linda
 
Sv: foder-eksem

Tycker du skall hålla fast vid Hills.

Pedigree är inte ett bra foder tyvärr och det kan mycket väl vara det som gör att han får utslag.

Köp Hills istället
 
Sv: foder-eksem

Helt min tanke oxå, men har en liten kräsen hund och ville inte ge honom något allt för mycket i "godisväg" och tänkte det skulle kunna passa som en form av uppmuntring.
Försvinner utslagen nu så kommer jag helt klart hålla fast vid Hills och prova med pedigree bara för provandets skull senare. /Linda
 
Sv: foder-eksem

Tycker inte att du skall återgå till pedigree alls.

Det är inte BRA foder för hundarna helt enkelt. Man skall alltid sträva efter att ha KÖTT som största givan i fodret, i pedigree är det spannmål och dessutom innehåller det färgämnen...
 
Sv: foder-eksem

Skippa pedigree för det är ett skräpfoder!!

Välj ett foder som är köttbaserat istället!

Pedigree är spannmålsbaserat och många hundar får problem med spannmålsbaserade foder.
 
Sv: foder-eksem

Jag tycker nog också att du bör hålla dig till Hills eftersom det uppenbarligen passar din hund mycket bättre.

Däremot håller jag inte alls med om att Pedigree är skräpfoder! Att olika foder har olika sammansättning stämmer mycket bra men att det ena alltid är bättre eller sämre än det andra är bara snack. Att det är dyrt betyder inte automatiskt att det är bättre.

Har själv ett busfrö på nio år som är lite kräsen i maten. Har provat alla möjliga sorters foder som bl.a Hills, Royal Canin, First Choise och Nutra nuggets. Inget av dessa märken passade honom- dålig mage, taskig päls mm. Han står nu (och sedan flera år) på Pedigree och mår som en prins. Detta "skräpfoder" är alltså praktiskt taget det enda foder som håller min vovve frisk och fin...
 
Sv: foder-eksem

Hundar är vad jag vet köttätare så jag ger ett foder som är baserat på kött. Hundar har ett mycket litet behov av kolhydrater och kan inte tillgodose sig stora mängder och spannmål är det MYCKET kolhydrater i. Spannmålsbaserade foder är skräp och jag står fast vid att jag tycker så. Sen får folk ge sina hundar vad dom vill att äta.
 
Sv: foder-eksem

Visst är hundar carnivorer, det har jag inte heller sagt emot. Vad jag vill påpeka är att alla hundar står inte bra på dyra och "lyxigare" foder. Som sagt så har jag prövat det mesta och det enda som fungerar råkar vara Pedigree. Att tycka är en sak, att se till fakta är en annan... Så oavsett dina personliga åsikter tycker jag att man ska ge sin hund det foder den mår bäst av.
 
Sv: foder-eksem

Om man hård drar det så kan man köpa kvantitet eller kvalitet när det gäller hundmat.

Men Pedigree innehåller faktiskt en hel del skit som gör att jag kallar det just SKIT-foder.

Det behöver inte betyda att alla hundar mår dåligt av det, men jag anser att det räcker att titta på innehållet i pedigree för att jag vill rata detta foder till mina hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 908
Senast: Raderad medlem 94602
·
Katthälsa Jag vet det finns enorma kunskapsresurser, så bättre fråga här än försöka sig googla till det, min egen kunskap är utdaterad vid det här...
Svar
19
· Visningar
4 883
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 013
Senast: Majvi
·
Katthälsa Halloj! Varnar för långt inlägg :) Tänkte höra om någon har liknande problem. Har en katthona på 7 månader, köpte henne när hon var 4...
Svar
3
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp