Bukefalos 28 år!

Foder för känslig päls?

A

AnetteJT

Vad rekommenderar ni för foder till en Schäfertik som är väldigt kliig i pälsen. Just nu käkar hon vete/korn fritt torrfoder. (Innehåller dock majs)
Samt sund husmanskost.
Men ändå kliar hon sig mycket.
Har precis fått prov från Lupus, Lone Star, hette visst fodert. Är detta foder bra till min hund?
Eller finns det något bättre?
Ger gärna ett foder med hög protein halt.
(Hon arbetar hårt)
 
Kliar hon sig väldigt mycket?

Min kliade sig otroligt mycket både med tassarna och "tuggade" i pälsen, dessutom luktade han alltid hund trots att han var nybadad.
Vi gick till veterinäreren som trodde på protein allergi, så vi började ge Hills Z/D, det är ett special foder med väldigt "sönderslagna" proteiner som hundarna inte reagerar på, nu kliar han sig sällan och luktar inget.

Din hund behöver ju givetvis inte ha samma, men det kan ju vara värt att kolla upp.
Vi blev råda till att de z/d- fodret i 6-8 veckor för att se något resultat, vi är väldigt nöjda, fodret är dyrt men det var värt det, nu ska vi byta till en annan ngt billigare variant.

under 6-8 veckors perioden får man inte ge något annat än fodret, inget godis, ingen husmanskost eller ben.
Jag gav precis som du ett foder med högt protein innehåll till min hårt arbetande schäfer, på z/d orkar han lika mycket och både bygger muskler och håller vikten (var tunn innan)

Protein allergi eller allergier överhuvudtaget är idag vanligt på schäfrar enligt min veterinär.

Lycka till
 
Proteinallergi är VÄLDIGT ovanligt öht! Däremot är det desto vanligare att hundar reagerar på vete i foder.

Hur länge sen var det du bytte till vetefritt foder? Tänk på att det tar ett tag innan hundens kropp vant in sig på det nya och man ser resultat av bytet. Byt inte för snabbt till ett nytt utan låt det gå ett par, tre månader i alla fall!

Vad menar du med sund husmanskost? Du ger väl inte bröd, makaroner eller pannkakor tex? Kom ihåg att även sånt innehåller vete!

Ett foder som många hundar med problem blivit bra av är Standart, ett svenskt foder som är vete/kornfritt och inte heller innehåller en massa konstiga tillsatser. Kolhydraterna kommer från ris och det innehåller en liten andel majs för konsistensens skull.

Mycket hög kvalitet men väldigt prisvärt! Jag betalade 361kr för 15kg säck (Standart Extra). De har en hemsida där man kan hitta återförsäljare. Eller så kollar man med sin(a) djuraffärer och hör om de har Gibbon som leverantör, får då kan man beställa hem det.
 
PS Min schäfertik har också reagerat mot vete, både i olika torrfoder (dyra!) och i hemlagat (makaroner). Ingen jätteklåda precis, men lite allmänt fnattande som ändå kändes som för mycket för att vara "normalt". Provade lite olika färskfoder, men upptäckte sen att även de innehåller vete! Till slut trillade poletten ner och jag köpte hem en säck Standart. Kliandet försvann nästan direkt (men så hade hon inte jättemycket klåda heller) och hon gick dessutom upp lite i vikt så hon ser inte längre ut som en klädhängare! Kan ju iofs vara åldern med, hon är bara 22 mån och inte helt färdigvuxen.

Hon får 8-10 dl Standart Extra m lite olja, ett par tsk Hemovital o tre, fyra kapslar fiskolja som bas. Ibland (regelbundet alltså) ger jag henne ca 5-7 dl av torrisarna och blandar i 500-600 gram rått malet kött (nöt, get, får, älg, rådjur...) + fett av olika slag, Hemovital, pulvriserat äggskal (man måste ha lite extra kalcium när man ger rått kött o pulvriserat äggskal tas upp lätt av kroppen), ibland lite kokt ris till och just nu får hon även B-kombin forte pga fällning.

Ger min hund mat en gång om dagen (hennes eget val!), kvällstid (ganska sent). Så har hon hela natten på sig att smälta födan o tillgodogöra sig den i lugn o ro. Min hund är väldigt livlig, så hon behöver få i sig rätt mycket! Plus att jag cyklar med henne och tränar rent allmänt.
 
jag har kikat lite på standartfodret men det verkar bara finnas i två varianter?

b-vitamin (jag ger också b-kombin forte) kan man ge hela året, går inte att överdosera.

jag ger lone star till båda mina, men seniorfodret verkar inte överdrivet smakligt. tiken som får det äter upp det, men vill hellre ha det andra (hearty choice).
 
Mina föräldrars hund får RC sensitive, tror jag det heter.
Det funkar på honom, hudproblemen försvann.
 
Vi anvander, liksom Quickstar, Hill's z/d och det fungerar alldeles utmarkt :). Var amerikanska veterinar var ocksa inne pa proteinallergi eftersom var hund standigt kliade och slickade tassarna. Vi borjade forst med z/d ultra (ett snapp mindre protein an z/d) och nar det funkade gick vi upp till det vi har nu. Visst ar det ratt dyrt, men klart vart det tycker jag.

Det tog ca 3 veckor att fa det andra fodret att ga ur kroppen pa var hund sa som nagon sa byt inte for snabbt mellan foder.
 
Nej vete är inte sund husmanskost.
Sund husmanskost är kött, fisk, ris, fil, o.s.v.
Jag har bara haft fodert i 2 veckor, så jag skall kanske avvakta ett tag till då.

Standart lät ju åxå intressant, o mycket billigare än det fodert jag köpt.
Hade de hemsida?
 
RC har ju ett foder speciellt för Schäfer. Lite lågt i protein kanske?
 
Du säger att proteinallergi är väldigt ovanligt, är väldigt nyfiken vart du hört eller läst det.
Men tanke på att min veterinär sa att allergier framför allt protein allergi är relativt vanliga numera. Skulle vara intressant att läsa något om det och inte bara lita blint på veterinären.
;)
 
Det bästa är att laga mat själv, men har du inte möjlighet till det skulle jag rekommendera någon utav Hills eller Royal Canins veterinärfoder.
 
Hon får mycket hemlagat, men inte så det räcker vitamin och mineral mässigt. Därför vill jag ha ett foder som bas, med mycket protein. (Hon tål protein)
RC äter hon inte!

Protein överdoseras tjänstehundar med, de skall visst kissa ut överskottet, och inte ta skada av det.
Mycket protein ger en fin päls åxå.

Hur är det förresten med ägg, kan det däremot överdoseras?
Och är det lämpligt att ge dom det?
 
All mat kan ju överdoseras. Hundar blir ju som bekant feta ibland.

En grundregel när man ska hitta ett foder som fungerar för klådiga hundar är att reducera antalet födoämnen som hunden äter. Antingen kan man då laga egen hundmat på få ingredienser eller hålla sig till ett enkelt torrfoder med beprövad effekt. Ta bort alla matrester och liknande. Se också över vad hunden får för godis och övrigt snask.

Det går att sätta till vitaminer och mineraler i det hemlagade fodret, annars tycker jag fortfarande att du ska försöka med Hills veterinärserie.
 
Ja, två varianter. Men det räcker väl egentligen! Har ganska små kulor, så alla hundar kan äta det. Min schäfer bryr sig i alla fall inte om att kulorna är små.

En annan fördel: det sväller inte när man blötlägger det, faller väl snarare sönder till slut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Milosari
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 215
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp