Bukefalos 28 år!

Foder för känslig päls?

Två veckor är allt för kort tid för att man ska kunna säga bu eller bä. Enda gången är väl om man märker snabb försämring, då finns det ju ingen anledning att fortsätta.

Hemsidan har du ju fått av en annan! Tycker du inte att ditt nya foder funkar så kan du ju testa med Standart, om du vill.
 
Veterinärer är ju knappast allvetare...och många vill ju sälja de foder de har i butiken på kliniken och rekommenderar ju aldrig något annat ärligt talat!

Regelrätta foderallergier är otroligt ovanligt. Endast ett par procent av alla hundar med hudproblem är allergiska mot foder. Vanligaste är faktiskt parasiter av olika slag. Och inandningsallergier! Dvs pollen, damm, människor...hundar får inte astma utan klåda av såna allergier. Sen måste man även tänka på att det är skillnad på överkänslighet och allergi.

Det vanligaste är nog att hunden är överkänslig/allergisk mot vete och andra spannmål. Minst reagerar hundar mot majs och ris. Speciellt det sistnämnda! Övriga spannmål (än ris dvs) är svårsmälta för hunden.

Tycker inte din veterinär låter särskilt påläst eller uppdaterad!

Det finns inte heller några bevis för att risken för hot-spots (våteksem) ökar vid rikliga proteingivor.

Ja, du! Eftersom jag tycker det är intressant med foder etc så har jag läst lite överallt de senaste åren. Avhandlingar och andra dokument...men även i tex Hundmatboken (en av SKKs handböcker) står det att läsa om allergier o protein etc.

Det är bra att inte lita blint på veterinärerna!
 
Säger som Jadzia, all mat kan överdoseras i den meningen att hunden blir fet till slut. Det man ska tänka på är att det ska vara balans mellan fett och protein i fodret.

Äggulor är aldrig farligt att ge råa, tvärtom. Men äggvitor ska man alltid ge kokta! Aldrig råa.

Jag kan rekommendera boken "Hundmatboken" av M Sallander, Å Hedhammar o Å Lindholm. Den är en av handböckerna som SKK ger ut. Mycket läsvärd och en bra lärobok.
 
Hmmm, kan du inte mejla dem och fråga hur man gör i såna fall? Hade varit intressant att veta vad de svarar!
 
Det finns några saker som jag har upptäckt med min foderkänsliga tax. Bla. så ska man vara konsekvent och inte ge en massa olika saker. Nu får han RC som foder, Frolic med kyckling som belöning och tjurmuskler att tugga på. Thats it! Ingenting annat. Om man är riktigt noga med detta så är han som vilken frisk hund som helst.

Jag har märkt att så fort han blir lite lösare i magen så börjar ögonen gegga och sedan kommer klådan. Och råhudsben blir han av nån konstig anledning sämre av. Kanske att det behandlas på något vis?

Barn är inte så bra! Pga av mer smulor på golvet och så smiter det in en och annan godbit när matte inte ser på. :angel: Då får hundarna helt enkelt inte vara runt matbordet när man äter och så får man skynda sig att städa upp smulorna.

Det här är några "rätt" så enkla saker som funkar för min hund.
 
Hur länge sen vad det du mejlade då? Betänk att man inte kan räkna med att få svar samma dag eller nästa dag alltid! Kan ju ta ett tag om de har fullt upp menar jag.
 
Det står på deras hemsida att de ej svarar på privata mail. :mad:
Gibbon mailade jag för över en vecka sedan...
Och även om de har fullt upp, så kan de väl artigt meddela
att de har det, och senare återkomma.
 
Aha, men då har de väl räknat ut att de inte har tid att svara på mejl helt enkelt. Synd. Men de skriver iofs att man kan kontakta dem och att de ska upprätta en FAQ-sida med sånt som kan vara av allmänt intresse.

Det står iofs i deras produktfolder att Standart Normal är tänkt för bl.a. gamla och lätt överviktiga hundar...

Men varför mejlade du Gibbons? Om du letar efter återförsäljare så har de länk till alla butiker som säljer Standart på deras hemsida.
 
Att jag mailade Gibbon var av två orsaker.
1. Provpåse.
2. Att återförsäljaren inte stämmer.
(Den jag hade närmst till säljer inte Standart...
Den jag hade näst närmst till har bommat igen)

Sen så finns det en Standart extra, med mer protein.

Vilken Standart använder du?
Och är den smaklig?

Och när vi ändå diskuterar råa ägg så kommer jag direkt att tänka på andra råvaror. :D
Av det som säljs i frys/kyl disk i mat affären, vad är mer eller mindre lämpligt att ge som "godis"?
Och vad behöver tillagas.
Själv står jag som en idiot och kokar oxkött, och börjar fundera på om man kan köpa något annat som man slipper tillaga.
Några tips???
Kan tillägga att hon har kärnmage...
 
De allra flesta butiker har inte Standart hemma, men med Gibbon som leverantör kan de alltid ta hem! Vägrar de så har de ändå så undermålig service att jag skulle sluta handla där. Men det är jag det! När jag handlar foder (o annat) så gör jag det för min hunds skull och inte för att handlaren ska tjäna pengar. Så jag skiter i om de inte tjänar så mycket på mig som köper Standart istf de jättedyra foderna...

Jag ger min snart 2-åriga schäfertik Standart Extra. Som bas. Utöver det ger jag rått kött, råa köttiga ben, ibland lite kokt ris, fett, just nu även Hemovital + B-kombin Forte pga fällning. Då och då rå äggula. När jag ger rått kött ger jag även finmalda äggskal (ca 1 kryddmått per kg kött) för att balansera upp kalciumet.

Japp, min tik tycker Standart är *mycket* smakligt! Hon har nobbat alla de andra dyra foderna såsom RC, Nutra superpro gold (eller vad tusan det heter?) deras valpfoder i alla fall, Hills, ProPlan etc...vissa har hon spottat ut...andra har hon bara ätit av så att hon precis överlevt ungefär...somliga har hon luktat på och gått bort ifrån med en äcklad min.

Standart tigger hon! När hon kommer in på kvällen är det första hon gör att gå bort till matbaren och kolla om jag ställt ner skålen ännu. Och det gör hon vare sig jag rört ner rått kött eller ej. Hon har fått runt en liter de senaste veckorna och min kräsna tjej äter upp varje kväll och har därigenom lagt på sig såpass att ingen kallar henne mager längre! Och pälsen kan inte bli bättre heller. Hunden är nöjd = jag är nöjd.

Jag brukar inte tillaga kött jag ger henne. Hon får lite varierat (och inte varje dag heller): get, nöt, älg, rådjur, får, gris, kyckling...samma med råa köttiga ben. Hon får även lever rå (och njure, hjärta etc) men inte så ofta. Däremot brukar jag mala köttet, för att det ska bli lättare att blanda med torrisarna. Hon älskar grillat kött! Så det får hon ibland som godis.

Har du verkligen kollat igenom alla återförsäljarna? De som ses på första sidan är bara de senaste. Tog ett tag själv innan jag upptäckte länken till alla de andra! Där ingår en hel del uppfödare dessutom. Köpte själv första säcken hos en uppf eftersom de hade hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Milosari
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 215
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp