Bukefalos 28 år!

Foder för tunn häst?

annaklara

Trådstartare
Jag antar att rubriken säger det mesta.
Jag har en irländsk import som är väldigt tanig i allmänhet, han är 16 år och kom till mig för 11/1-09. Innan han kom till mig blev han bara riden i distans=underhals, inte ett spår av ryggmuskler eller bakmuskler. Han har blivit bättre, men det är fortfarande mycket kvar.
Just nu får han fri tillgång på hö, äter 5 dl. lusern, 5 dl. blöt betfor och 5 dl. havrefri müsli. Han äter på ordentligt, tänderna är kollade och allt så det ska va.
Havre eller annan snabb energi är att utesluta då han är extremt pigg, springer gärna på så snabbt som möjligt, det har dock också blivit bättre. Därav kommer förmodligen den dåliga överlinjen och halsen.
Undrar om det finns något mer man kan lägga till för att få mer fett på kroppen. Jag förstår ju självklart att foder inte kan ge honom ryggmuskler eller dylikt, det är inte det jag är ute efter med fodret.
11/1:
Untitled-1.png

3/2:
DSC02651.jpg

30/4:
IMG_3968.jpg
 
Sv: Foder för tunn häst?

Det du kan öka i din foderstat utan dåligt samvete är lusernet. 5 dl är inte mycket, det är inte ens 0,5 kg. Du kan ge tex 2 kg av det (väg den, 2 kg kanske är 3 liter?). - Om det nu är pelletsen vi pratar om! - Och beroende på din höanalys kan jag tycka att du antingen ska öka eller ta bort müslin, just nu tror jag varken den gör till eller från.
Du kommer hitta massa bra tips om du söker för det finns massa trådar om svårfödda, magra, tunna, taniga hästar... :angel:
 
Sv: Foder för tunn häst?

Undrar om det finns något mer man kan lägga till för att få mer fett på kroppen.
Förutom det jag skrev förut så kan olja vara en idé.
Jag förstår ju självklart att foder inte kan ge honom ryggmuskler eller dylikt, det är inte det jag är ute efter med fodret.
Utan proteiner från fodret KAN inte hästen bygga muskler. Men du kan ju som du säger inte få ryggmuskler från ett foder på det viset. Men med en bra foderstat hjälper du hästen mycket med förutsättningar för att bygga muskler på hela kroppen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 733
Senast: Wille
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 183
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 183
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 563
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp