Banta katt

Holger har också blivit en tjockis och behöver gå ner lite.

Vi kör torrfoder (bozita) en dl per katt på tre olika matställen. Och blötmat (bozita eller latz) två gånger/dag.

Minikatten som är kattunge får blötmat cirka 4 gånger om dagen men äter knappt något torrfoder. Vi har tur att Holger inte är så jätte förtjust i blötmat överlag så han vill inte ha när Minikatten äter.
 
Min stora katt är en gluffgluff. I kväll åt hon först upp sin egen portion och sen åt hon upp nästan allt av vad lillkatten lämnade :meh: .

Förvisso ska hon väl ha mer mat än den lilla, men så stor skillnad är det inte på dem.
 
Det är inte riktigt enkelt med två katter som har olika aptit. Lillkissen orkar aldrig äta upp sin portion helt. Och i morse matvägrade hon. Borde jag kanske minska hennes portioner? För som det blir nu så får jag antingen ta undan skålen med hennes matrester och ge senare, eller så äter den stora katten även lillkattens mat. Jag har heller inte möjlighet att ge resten av maten senare alla dagar i veckan. Och det är ju ett problem för hon blir ju hungrig innan eftermiddagsmaten vid 16-17.

Det finns ju matskål som läser microchippet och öppnar när rätt katt stoppar in huvudet, men underverket kostar ju en dryg tusenlapp. Surt.
 
Jag vägde lillkatten nyss. Hon har gått ner 2 hekto till 5,1 kilo. Jag vet tyvärr inte vad hon ska väga. Hon matvägrar ju lite då och då så viktnedgången var väntad.
 
Vägde Lina också. Det blev ett deprimerande resultat. Hon har gått upp ytterligare och väger nu 6 kilo prick, vilket är en viktuppgång på 8 hekto från 5,2 som hon vägde när hon flyttade hit. Troligen stjäl hon mat från lillsyrran. Jag försöker ju förhindra det men kan ju inte sitta uppe på nätterna och passa. När jag åker iväg på morgonen kan jag ju alltid ställa undan maten som Toni inte har ätit. Borde kanske sitta uppe så pass länge att jag hinner ställa undan oäten mat även på kvällen. Men är trött på kvällen och matar när jag vaknat från soffan och innan jag kraschar i sängen. Kanske borde väga maten också när jag ger Mjau/Latz. Eller gå över helt till Bozita. Och kanske räkna lite noggrannare vad de ska ha.

Jobbigt det här.
 
Hur ska jag beräkna mängden mat till stora katten om målvikten är 5,2 kilo och nuvarande vikt är 6 kilo?
 
Jag kollade doseringstabellen för Bozita och fattar ingenting. Mängd mat per kilo katt varierar ju jättemycket beroende på hur mycket katten väger.
20211211_170251.jpg

Så hur räknar jag ut mängden mat till mina katter?
 
Ska den väga 5 kg så ska du ta en daglig vilt på fodret mitt mellan 4 och 6 kg enligt tabellen.
Jag vet inte vad lilla katten ska väga. Stora katten vägde 5,2 kilo när hon kom så antar att det är rätt vikt för henne.

Om jag går efter tabellen ovan så får en 2-kiloskatt 90 gram mat per kilo katt.
En 4-kiloskatt får 70 gram mat per kilo katt.
En 6-kiloskatt får 61,6 gram per kilo katt.
En 8-kiloskatt får 56,25 gram per kilo katt.

Eftersom mängden mat per kilo katt varierar så mycket så vet jag inte vad jag ska ge en 5,2 kiloskatt. Och ska jag verkligen sikta på att ge mat som om hon vägde 5,2 kilo redan nu eller ska jag minska successivt?
 
Jag vet inte vad lilla katten ska väga. Stora katten vägde 5,2 kilo när hon kom så antar att det är rätt vikt för henne.

Om jag går efter tabellen ovan så får en 2-kiloskatt 90 gram mat per kilo katt.
En 4-kiloskatt får 70 gram mat per kilo katt.
En 6-kiloskatt får 61,6 gram per kilo katt.
En 8-kiloskatt får 56,25 gram per kilo katt.

Eftersom mängden mat per kilo katt varierar så mycket så vet jag inte vad jag ska ge en 5,2 kiloskatt. Och ska jag verkligen sikta på att ge mat som om hon vägde 5,2 kilo redan nu eller ska jag minska successivt?
Ett mindre (lättare) djur behöver mer energi per kg kroppsvikt än ett större. Så tabellen stämmer nog.

Ge henne mat för 5 kg, alltså typ 325 g per dag.
 
Tipsar också att granngården har bozita tetror, typ ta 16 st för 199kr eller något liknande 🙂 zooplus tror jag har storpack till bra pris också.

Gå efter vad hon ska väga när du kollar tabell. Om du ska ge torrfoder också så får du ta mindre bozita. Lite prova sig fram gäller ju också 🙂
 
Tipsar också att granngården har bozita tetror, typ ta 16 st för 199kr eller något liknande 🙂 zooplus tror jag har storpack till bra pris också.

Gå efter vad hon ska väga när du kollar tabell. Om du ska ge torrfoder också så får du ta mindre bozita. Lite prova sig fram gäller ju också 🙂
Brukar köpa Bozita på Granngården, men har inte sett storpack.

Jag brukar dela upp dagsransonen i 3 så då får jag vad de ska ha per portion. Jag har det uträknat för torrfodret men har ju hittills höftat med blötmaten. Och det kan jag nog inte fortsätta med.
 
Jag vet inte vad lilla katten ska väga. Stora katten vägde 5,2 kilo när hon kom så antar att det är rätt vikt för henne.

Om jag går efter tabellen ovan så får en 2-kiloskatt 90 gram mat per kilo katt.
En 4-kiloskatt får 70 gram mat per kilo katt.
En 6-kiloskatt får 61,6 gram per kilo katt.
En 8-kiloskatt får 56,25 gram per kilo katt.

Eftersom mängden mat per kilo katt varierar så mycket så vet jag inte vad jag ska ge en 5,2 kiloskatt. Och ska jag verkligen sikta på att ge mat som om hon vägde 5,2 kilo redan nu eller ska jag minska successivt?
Jag tänker att du inte slaviskt behöver följa en viktskala för din katt/dina katter. Det syns ändå hyffsat väl om en katt börjar bli fet. Jag har en slank katt och en rund..... De äter tillsammans och jag vet inte hur jag ska skilja deras dieter åt. Så länge den runda inte är FET så får det vara. Det är inte rocket science; de behöver inte väga exakt inom idealspektrat för att må bra. I ditt fall skulle jag nog chilla och bara ha hyfsad koll så den rultiga inte blir smällfet.
 
Jag tänker att du inte slaviskt behöver följa en viktskala för din katt/dina katter. Det syns ändå hyffsat väl om en katt börjar bli fet. Jag har en slank katt och en rund..... De äter tillsammans och jag vet inte hur jag ska skilja deras dieter åt. Så länge den runda inte är FET så får det vara. Det är inte rocket science; de behöver inte väga exakt inom idealspektrat för att må bra. I ditt fall skulle jag nog chilla och bara ha hyfsad koll så den rultiga inte blir smällfet.
Jag skulle nog säga att den stora katten redan är smällfet. Men hon orkar i alla fall röra på sig emellanåt.
 
Jag har försökt skanna igenom tråden, men är lilla katten kollad så hon inte har något bakomliggande problem som påverkar apititen?

Annars är det du upplever väldigt vanlig när man har flera katter (eller djur) man tycks alltid ha en tjock och hungrig och en smal som är petig i maten.

Typisk för katter som ska äta olika typer av foder att de såklart helst vill ha den andra kattens mat...

Om du upplever det som ett stort problem att så prata med en veterinär hen kan ju dels kolla om katterna är i hälsosamt riskfyllt över eller underhull samt hjälpa dig med hur du kan utfodra dom för att komma tillrätta med det hela.
 
Jag har försökt skanna igenom tråden, men är lilla katten kollad så hon inte har något bakomliggande problem som påverkar apititen?

Annars är det du upplever väldigt vanlig när man har flera katter (eller djur) man tycks alltid ha en tjock och hungrig och en smal som är petig i maten.

Typisk för katter som ska äta olika typer av foder att de såklart helst vill ha den andra kattens mat...

Om du upplever det som ett stort problem att så prata med en veterinär hen kan ju dels kolla om katterna är i hälsosamt riskfyllt över eller underhull samt hjälpa dig med hur du kan utfodra dom för att komma tillrätta med det hela.
Nej, de är inte kollade hos vet.

När jag serverat Latz har båda vräkt i sig maten. Så jag har tolkat matvägran med att de inte gillat maten jag serverat. När de fick Mjau torrfoder åt båda av det men stora katten åt mest. All blötmat ratades, ända tills jag gav dem Latz.

Nu får de ju 1/3 torrfoder och båda äter det.

Men ja, en vetcheck kan vara bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 813
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp