Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bosch soft med get motsvarar dina krav.Torr eller färskfoder har ingen roll.
Låg fetthalt, under 10%. Spannmålsfritt, ingen kyckling.
Har ni några tips på sorter att kika på?
Mvh
Det innehåller dock 12% fett (räknat på torrsubstans).Bravo lamm färskfoder.
Vilken vätskehalt räknar man med? Använder man 70% vatten generellt? Tillverkarna anger väl sällan vatten i innehållsförteckningen.Det innehåller dock 12% fett (räknat på torrsubstans).
Det brukar stå i form av vatten eller fukt. Men om det inte står på påsen så kan man räkna att torrfoder har generellt 10% vatten dvs 90% torrsubstans och blötmat generellt 80% vatten och 20% torrsubstans.Vilken vätskehalt räknar man med? Använder man 70% vatten generellt? Tillverkarna anger väl sällan vatten i innehållsförteckningen.
Det är råfetthalten du räknar med om du vill se fetthalten i ett foder.Äldre tråd men fortsätter i ämnet.
När min hund plötsligt börjat äta bättre (som 3-åring!) så har jag börjat kolla fetthalt. Samtidigt som grannen skaffat väldigt matglad senior som inte behöver sså mycket fett..
En del foder skriver fett i innehållet, andra råfett. Vad är skillnaden?
Ger magnussons ångkokta nöt som har 9% råfett. Torrfodret jag kompletterar med visar sig ha hela 16%.
Ack vådan av att haft en kräsen smal hund som börjat äta och nu behöver ransoneras
Super, tack. Det var färskfoder jag tänkte på, då är jag rätt ute med 70.Det brukar stå i form av vatten eller fukt. Men om det inte står på påsen så kan man räkna att torrfoder har generellt 10% vatten dvs 90% torrsubstans och blötmat generellt 80% vatten och 20% torrsubstans.
För färskfoder och semimoist varierar det mycket mer.
De flesta färskfoder har 60-70% vatten och 40-30% torrsubstans.
När jag har räknat på fetthalt och då räknat om till torrsubstansbasis så har alla foder, både färskfoder och torrfoder, jag har tittat på innehållit uppgift om vätskehaltVilken vätskehalt räknar man med? Använder man 70% vatten generellt? Tillverkarna anger väl sällan vatten i innehållsförteckningen.
Utan att fundera närmare har jag bara tittat på fetthalten. Och rymdmått.När jag har räknat på fetthalt och då räknat om till torrsubstansbasis så har alla foder, både färskfoder och torrfoder, jag har tittat på innehållit uppgift om vätskehalt. Så skulle tro att i princip alla foder anger det.
Jag tittade på mush men på fel ställe, innehållsförteckningen i stället för näringsinnehåll. Där stod ju vattnet.När jag har räknat på fetthalt och då räknat om till torrsubstansbasis så har alla foder, både färskfoder och torrfoder, jag har tittat på innehållit uppgift om vätskehalt. Så skulle tro att i princip alla foder anger det.
Jaa det går inte att jämföra färskfoder och torrfoder utifrån fetthalten som anges på fodren då vattenhalten skiljer sig åt så mkt. Torrfoder vs torrfoder går generellt bra att jämföra då de brukar ha rätt lika vattenhalt. Färskfoder kan variera något mer mellan märken. Men du kan ju utgå från att står det att ett färskfoder har fetthalten 13% så är fetthalten i det fodret högre (kan vara ganska mkt högre) än ett torrfoder med fetthalt 13%.Utan att fundera närmare har jag bara tittat på fetthalten. Och rymdmått.
Logiskt borde alltså en dl torrfoder och dito mängd färsk inte alls vara jämförbara utan räknande.
Suck.