foder till digivande sto

D

dolphinsmile

Nu är det dags att börja fodra hästarna efter grässäsongen.. Så jag sitter och försöker knåpa ihop en ungefärlig foderstat till mitt sto som har ett två månaders gammalt föl vid sidan om.
jag brukar använda mig av en sida på internet för att få lite hum om hur mkt jag ska ge dom.. Sen brukar jag fodra med ögat. men enligt denna sida så ska hon ha

hö: 10 kg
havre: 4 kg
befor. 1,5 kg
sojamjöl: 0,6 kg


Hon är ett kallblod, väger cirka 600 kg och går bara i hagen.

jag tycker det här låter väldigt mkt.. eller ska hon verkligen ha så mkt?
 
Sv: foder till digivande sto

ska tillägga att vi har havrekross hemma så hästarna får färskkrossat havre
 
Sv: foder till digivande sto

Utan att veta värdena på grovfodret föredrar jag att fodra helt med ögat, annars blir det grundläggande fel.

Det enda som finns att gå på är mängden ts/kg häst, så hästen inte får för lite grovfoder. Allt annat är en gissning.

Generellt hade jag hellre använt lusern och olja än så mycket spannmål och dessutom soja-
 
Sv: foder till digivande sto

Ston som ger di till föl som är 3-4 månader gamla kräver ofta MASSOR med mat, ffa om de är bra mjölkkossor.

Jag brukar inte räkna på foderstater till mina ston i denna period, utan öser bara i dem så mycket det behövs för att hålla dem i hull. Det är individuellt mellan stona hur mycket de kräver...

Men för mig verkar din uträkning rimlig - förutsatt att höet har ett bra proteininnehåll.
 
Sv: foder till digivande sto

höet är normalt i värderna.. men jag är som du säger lite orolig över proteinen.. enligt den där sidan jag ta hjälp av så är det rätt mkt underskott på protein.. men samtidigt överskott på energi.. så jag vet inte hur jag ska göra för att det ska bli bättre..

svårt och veta om det är nog för att hon ska hålla hull också.. hon är fortfarande tjock sen betessäsongen.. så om det är för lite som kommer det ju ta ett tag innan det märks.. Men men.. vad jag vet så tar väl fölet de den behöver först och främst.. och det är ju viktigast.. får hålla nogrann koll på stoet så hon inte magrar..
 
Sv: foder till digivande sto

Det är just det som är problemet i många fall, att man får energiöverskott och samtidigt proteinunderskott.

Jag brukar ge Krafft Groov 125, lusern och ibland soja för att täcka upp proteinbehovet.
Havre är för lågt i proteininnehåll, välj hellre något avelsfoder som ligger högre i kvoten mellan energi o protein. Det kostar lite mer, men det får man ta i några månader.
Sen, om du har ett hö som ligger under 6-7 nånting i kvot mellan protein/energi så är det nog ingen dum idé att dra ner på det och ge t.ex lusernhack eller -pellets i stället, som ligger högt i protein.

Ja, stoet producerar så mycket mjölk som fölet behöver, så länge hon inte börjar bli utmärglad. Men det är ju inte så bra om hon drar på sig en massa brister.

Lycka till!
 
Sv: foder till digivande sto

Jag blir lite nyfiken på vad som är normalt proteinvärde för ett hö, jag har nämligen aldrig råkat på den siffran. Mina analyser genom åren har spännt mellan 13 gr-120 gr smrp/kg foder, så jag vore väldigt tacksam för normalvärdet.
 
Sv: foder till digivande sto

Mycket? Nej, inte när man vet att digivande ston behöver ha dubbla mängden mat jämfört med underhållsbehovet... Dessutom med en betydligt högre smbrp/Mj-kvot. Så om din häst har ett grundbehov på 61 Mj med totalkvot på 6,0 (tabellvärde för 600 kg lättfödd häst) så innebär digivning att Mj åker upp i 122 och totalkvoten till 9,0.

Du behöver tillföra mer protein än det du ger i sojaform t.ex lucern/krafft protein. Havre/betfor ger inte tillräckligt med protein för att höja kvoten oavsett hur mycket du ger... Räknade på skoj på din foderstat och den ger bara en kvot på 7,6 vilket är väl lågt. Räknade på hövärden 8,5/45 vilket väl kan anses som "normalt". Pma gärna de riktiga värdena så kan du få en riktig uträkning.

Till Lovisaleonora
Normalhö anses ligga inom intervallen 8-9 Mj och 40-60 smbrp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 066
Senast: Irival
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp